A Nagy Tartózkodás – tartalomjegyzék:
Most a szakértők hirdetik “A Nagy Maradás” hajnalát. Ma erre az új trendre összpontosítunk a munkaerőpiacon, megvizsgáljuk annak keletkezését, valamint tanácsot adunk, hogy mit tehetnek a cégek a potenciál kihasználásáért.
Mi az a Nagy Maradás?
A Nagy Maradás egy munkaerőpiaci trend, amikor az alkalmazottak úgy döntenek, hogy a jelenlegi munkahelyükön maradnak, ahelyett, hogy aktívan új munkalehetőségeket keresnének. Ez a helyzet azt jelenti, hogy egy szervezet stabilizálja a foglalkoztatást egy adott pozícióban, és csökkenti a munkavállalói fluktuációval járó költségeket. Természetesen a cégek szempontjából a trend kedvezőnek tűnik.
A Nagy Maradást először az Egyesült Államok munkaerőpiacán jegyezte fel az ADP Kutatóintézet, amely adatokat gyűjtött és elemezett, és jelezte, hogy bár 2023 márciusában a betöltetlen állások száma 9,6 millió volt, a betöltetlen állások összszáma 20%-kal csökkent 2022-hez képest (akkor 12 millió volt). Ezenkívül a munkaerőhiány és a fluktuációs arány 5%-kal csökkent az előző évhez képest.
Hogyan kezdődött a Nagy Maradás?
Miért döntenek az alkalmazottak úgy, hogy a jelenlegi munkahelyükön maradnak? Az ilyen viselkedés mögött álló okok lehetnek külső és belső tényezők is. Egyrészt ott van a jelenlegi piaci helyzet – a folyamatban lévő gazdasági válság (a COVID-19 járvány következményeként), amely aggasztja a munkakeresőket, hogy az új munka keresése kockázattal járhat, mivel nem biztos, hogy megfelelő állásajánlatokhoz jutnak (sem a pozíció, sem a lehetséges feltételek terén).
A munkavállalók stabilitása és pénzügyi biztonsága érdekében sokkal jobbnek tűnik a jelenlegi munkahelyen maradni. De másrészt meg kell említenünk a munkáltatók növekvő tudatosságát az alkalmazottak igényeivel kapcsolatban és a szükségességet, hogy alkalmazkodjanak, például fejlesztési programok bevezetésével, a foglalkoztatási feltételek rugalmasságának biztosításával vagy a munka és a magánélet egyensúlyának támogatásával.
Mit jelent a Nagy Maradás az alkalmazottak és a munkáltatók számára?
A Nagy Maradás hatással van mind az alkalmazottakra, mind a munkáltatókra. A munkavállalók számára ez nagyobb stabilitást, pénzügyi biztonságot, valamint lehetőséget jelent a jelenlegi szervezeten belüli fejlődésre és a hosszú távú kapcsolatok és hűség előnyeinek kihasználására (pl. juttatások a hosszú távú alkalmazottak számára).
Ugyanakkor a Nagy Maradás a karrier stagnálásával és az új kihívások hiányával is összefüggésbe hozható, ami hátráltathatja a munkateljesítményt. A munkáltatók számára ez a piaci trend azt jelenti, hogy a hűség fenntartására kell összpontosítaniuk (különösen a legtehetségesebb alkalmazottak esetében), például a következőkkel:
- Juttatási politika,
- Fejlesztési lehetőségek a szervezeten belül,
- Rugalmasság a foglalkoztatási feltételekben.
Hogyan lehet kihasználni a Nagy Maradás trend potenciálját? Néhány tipp
Minden munkáltató és HR szakember számára a Nagy Maradás kedvezőnek tűnik. Azonban hangsúlyozni kell, hogy mint minden trend, ez sem állandó, és nem minden alkalmazott és cég számára kedvező, függetlenül attól, hogy mely iparágban működik. Ezért a cégeknek hangsúlyozniuk kell, hogy maximálisan kihasználják a jelenlegi munkaerőpiaci helyzetet. Ennek támogatása olyan intézkedéseken keresztül valósulhat meg, mint például:
- Világos célok kitűzése minden érintett számára (a cég irányának meghatározása és annak megmutatása, hogy az alkalmazottak milyen szerepet játszanak benne),
- Fejlesztési utak tervezése (az alkalmazottak készségeik fejlesztésének támogatása),
- Folyamatos visszajelzés fenntartása,
- Foglalkoztatási rugalmasság biztosítása (pl. a munkahely és az órák terén),
- Az alkalmazottak teljesítményének elismerése és jutalmazása (beleértve az alkalmazotti hűséget),
- Versenyképes juttatások kínálása (különösen azok, amelyek támogatják az alkalmazottak munka és magánélet egyensúlyát),
- Felruházás bevezetése (több felelősség és autonómia biztosítása az alkalmazottak számára).

A Nagy Maradás – összefoglaló
A Nagy Lemondás időszaka után jött el a Nagy Maradás, de senki sem tudja megjósolni, meddig tart ez a trend. Ezért kulcsfontosságú, hogy most tegyünk lépéseket, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki ebből a jelenségből. A fent említett példás gyakorlatok követésével megerősítheti az alkalmazottak hűségét, kényelmes munkakörnyezetet alakíthat ki, és fejlődési lehetőségeket biztosíthat, így munkavállalói jobban kötődnek a szervezethez.
Fontos azonban megjegyezni, hogy a leírt trend megerősítése elsősorban folyamatos párbeszéd formájában kell, hogy megvalósuljon – aktív hallgatás és cselekvés (beleértve az alkalmazottak változó igényeire való reagálást). Azok a cégek, amelyek ilyen stratégiát valósítanak meg, kétségtelenül alacsonyabb fluktuációval fognak szembenézni az egyes pozíciókban.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon,YouTube-on,Pinterest-en,TikTokon.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.