Változáskezelési terv – tartalomjegyzék:
Mi a változásmenedzsment egy vállalatnál?
A változásmenedzsment egy olyan folyamat, amely új működési módszerek tervezését és megvalósítását foglalja magában egy vállalat keretein belül. Ez a megközelítés azt feltételezi, hogy a változás nem korlátozódik egyes pozíciókra vagy osztályokra, hanem az egész szervezeti struktúrát érintenie kell.
Ennek a stratégiának a célja, hogy megszervezze és szembenézzen a különböző kihívásokkal, amelyekkel sok vállalat szembesül.
Változásmenedzsment egy vállalatnál – mikor érdemes bevezetni?
Több olyan premisszát meg tudunk különböztetni, amikor érdemes elkezdeni a változtatások folyamatát, vagy amikor elkerülhetetlen és kulcsfontosságú a vállalat túlélése szempontjából. Ezek például a következők:
- A vállalat átszervezése vagy egyesülése;
- Átalakulások és technológiai fejlesztések, amelyek megváltoztatják az egész iparág működését;
- A hatékonyság javítására való hajlandóság;
- Magas munkavállalói fluktuáció;
- Új fejlesztési stratégia bevezetése;
- Új vezetési stílus bevezetése – agilis vagy lean menedzsment;
- A szervezeti struktúra megváltoztatása.
Kotter változásmenedzsment modellje
Kotter változási modellje 6 lépésből áll, és a vezetők használják a szervezeti változások sikeres megvalósításához. Ezek a következőképpen kerülnek bemutatásra:
- Hozzon létre sürgősségérzetet
- Alakítson ki egy csapatot, vagy jelöljön ki egyes személyeket a változásmenedzsment folyamat felelőseiként
- Fogalmazza meg a változás vízióját és stratégiáját
- Távolítsa el az akadályokat és növelje a motivációt
- Koncentráljon a rövid távú célokra és ünnepelje a kis sikereket
- Őrizze meg az elért szintet
Az első lépés a változás szükségességének tudatosítása. Minden csapattagnak meg kell értenie, hogy a változás elengedhetetlen a vállalat folyamatos fejlődése érdekében. Ez egy kulcsfontosságú szempont, amely meghatározza a végrehajtott változások jövőbeli fenntarthatóságát. Ehhez azonosítani kell a problémákat és a lehetőségeket. A legjobb módja ennek, ha bevonja az alkalmazottakat, és ösztönzi őket a téma megvitatására. Magyarázza el az okokat, amiért a változás szükséges a vállalat számára ebben az időszakban. Külső, az iparágához kapcsolódó személyeket is bevonhat, hogy szélesebb perspektívát kapjon.
Ennek a lépésnek a megvalósítása a szervezet méretétől és erőforrásaitól függ. Általános szabály, hogy érdemes egy megbízható személyre bízni egy ilyen feladatot, akiben látja a képességet az egész folyamat vezetésére. Ennek a személynek tapasztaltnak kell lennie, ismernie kell az egész szervezet működését, és rendelkeznie kell vezetői és kommunikációs készségekkel.
A vízió fontos része a stratégia kidolgozásának, mivel megkönnyíti a vállalat stratégiai céljainak megértését. Ezenkívül a víziónak minden vállalati aspektusban láthatónak kell lennie. Ily módon elérheti a csapata elkötelezettségét, valamint pozitívan befolyásolhatja a külső kommunikációt és a márkaértéket. A jövőbeli változások és fejlesztések jobb illusztrálása érdekében folyamatábrákat is használhat.
Az elején tudnia kell, hogy a vállalat milyen korlátokkal (szűk keresztmetszetekkel) néz szembe. Mely üzleti folyamatok generálnak veszteségeket és csökkentik a csapat hatékonyságát? Próbáljon megoldásokat találni ezek eltávolítására vagy negatív hatásaik minimalizálására. Ezenkívül ne feledkezzen meg arról, hogy vonja be és jutalmazza meg az alkalmazottakat a változás támogatásáért. Kövesse nyomon a haladást, például KPI-k segítségével.
Állítson fel elérhető célokat – ez különösen fontos a változás bevezetésének első szakaszaiban, amikor a csapat gyorsan kételkedhet és elbátortalanodhat. A SMART elvet használhatja stratégiai célok kitűzésére.
Elég gyakran a valódi kihívás a változások végrehajtása, hogy azok a vállalat különböző területein a folyamatos tanulás és fejlődés részévé váljanak. Ezért rendszeresen elemezze sikereit és azokat az aspektusokat, amelyeket érdemes javítani. Ösztönözze az alkalmazottakat, hogy osszák meg ötleteiket – ők rendelkeznek a vállalat folyamataival kapcsolatos széleskörű és gyakorlati tudással. Olyan hiányosságokat is észlelhetnek, amelyeket a magasabb pozícióban lévők nem látnak. Benchmarkingot is végezhet, és inspirációt meríthet más vállalatok tapasztalataiból.
A változásmenedzsment előnyei és hátrányai
Mik a változásmenedzsment stratégia bevezetésével járó előnyök és hátrányok egy vállalatnál? Nézzük meg!
ELŐNYÖK
- A vállalat működésének és szervezeti kultúrájának jobb megértése a vezetőség és az alkalmazottak által;
- Jó kiindulópont új, innovatív megoldásokhoz;
- Növeli a csapattagok motivációját a napi munkájukban;
- Lehetővé teszi a hatástalan folyamatok visszavonását;
- Növeli a szervezet alkalmazkodóképességét a változásokhoz;
- Lehetővé teszi a vállalat számára, hogy széleskörűen növekedjen és alkalmazkodjon a piacon bekövetkező dinamikus változásokhoz;
- Biztosítja a vállalat működésének következetességét.
HIBÁK
- Az egész folyamat akadozhat (azonban ne feledje, hogy bármilyen jelentős változás a szervezés módjában nem lehet hirtelen és megfontolatlan);
- Ha nem veszi figyelembe az alkalmazottak véleményét, akkor vonakodhatnak és ellenállhatnak a változásnak. Ezzel megakadályozza, hogy sikeresen megvalósítsa új stratégiáját;
- A változások bevezetése további költségeket generáló képzéseket is magában foglalhat az alkalmazottak számára.
- A választott technikák nem biztos, hogy alkalmazkodnak a vállalat működésének sajátosságaihoz. Ennek eredményeként a folyamatba fektetett erőfeszítések és munka hatástalanná válhat.

Összegzés
A változások kezelése egy vállalatnál elengedhetetlen a sikeres fejlődéshez és a változó üzleti környezethez való alkalmazkodáshoz. Stratégiai megközelítést, hatékony kommunikációt, alkalmazotti bevonást és a haladás hatékony nyomon követését igényli. Ez egy folyamat, amely biztosítja a zökkenőmentes alkalmazkodást és a kívánt eredmények elérését a mai rendkívül ingadozó piaci körülmények között.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.
Andy Nichols
Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.