Mi a változásmenedzsment egy vállalatnál?

A változásmenedzsment egy olyan folyamat, amely új működési módszerek tervezését és megvalósítását foglalja magában egy vállalat keretein belül. Ez a megközelítés azt feltételezi, hogy a változás nem korlátozódik egyes pozíciókra vagy osztályokra, hanem az egész szervezeti struktúrát érintenie kell.

Ennek a stratégiának a célja, hogy megszervezze és szembenézzen a különböző kihívásokkal, amelyekkel sok vállalat szembesül.

Változásmenedzsment egy vállalatnál – mikor érdemes bevezetni?

Több olyan premisszát meg tudunk különböztetni, amikor érdemes elkezdeni a változtatások folyamatát, vagy amikor elkerülhetetlen és kulcsfontosságú a vállalat túlélése szempontjából. Ezek például a következők:

  • A vállalat átszervezése vagy egyesülése;
  • Átalakulások és technológiai fejlesztések, amelyek megváltoztatják az egész iparág működését;
  • A hatékonyság javítására való hajlandóság;
  • Magas munkavállalói fluktuáció;
  • Új fejlesztési stratégia bevezetése;
  • Új vezetési stílus bevezetése – agilis vagy lean menedzsment;
  • A szervezeti struktúra megváltoztatása.

Kotter változásmenedzsment modellje

Kotter változási modellje 6 lépésből áll, és a vezetők használják a szervezeti változások sikeres megvalósításához. Ezek a következőképpen kerülnek bemutatásra:

  1. Hozzon létre sürgősségérzetet
  2. Az első lépés a változás szükségességének tudatosítása. Minden csapattagnak meg kell értenie, hogy a változás elengedhetetlen a vállalat folyamatos fejlődése érdekében. Ez egy kulcsfontosságú szempont, amely meghatározza a végrehajtott változások jövőbeli fenntarthatóságát. Ehhez azonosítani kell a problémákat és a lehetőségeket. A legjobb módja ennek, ha bevonja az alkalmazottakat, és ösztönzi őket a téma megvitatására. Magyarázza el az okokat, amiért a változás szükséges a vállalat számára ebben az időszakban. Külső, az iparágához kapcsolódó személyeket is bevonhat, hogy szélesebb perspektívát kapjon.

  3. Alakítson ki egy csapatot, vagy jelöljön ki egyes személyeket a változásmenedzsment folyamat felelőseiként
  4. Ennek a lépésnek a megvalósítása a szervezet méretétől és erőforrásaitól függ. Általános szabály, hogy érdemes egy megbízható személyre bízni egy ilyen feladatot, akiben látja a képességet az egész folyamat vezetésére. Ennek a személynek tapasztaltnak kell lennie, ismernie kell az egész szervezet működését, és rendelkeznie kell vezetői és kommunikációs készségekkel.

  5. Fogalmazza meg a változás vízióját és stratégiáját
  6. A vízió fontos része a stratégia kidolgozásának, mivel megkönnyíti a vállalat stratégiai céljainak megértését. Ezenkívül a víziónak minden vállalati aspektusban láthatónak kell lennie. Ily módon elérheti a csapata elkötelezettségét, valamint pozitívan befolyásolhatja a külső kommunikációt és a márkaértéket. A jövőbeli változások és fejlesztések jobb illusztrálása érdekében folyamatábrákat is használhat.

  7. Távolítsa el az akadályokat és növelje a motivációt
  8. Az elején tudnia kell, hogy a vállalat milyen korlátokkal (szűk keresztmetszetekkel) néz szembe. Mely üzleti folyamatok generálnak veszteségeket és csökkentik a csapat hatékonyságát? Próbáljon megoldásokat találni ezek eltávolítására vagy negatív hatásaik minimalizálására. Ezenkívül ne feledkezzen meg arról, hogy vonja be és jutalmazza meg az alkalmazottakat a változás támogatásáért. Kövesse nyomon a haladást, például KPI-k segítségével.

  9. Koncentráljon a rövid távú célokra és ünnepelje a kis sikereket
  10. Állítson fel elérhető célokat – ez különösen fontos a változás bevezetésének első szakaszaiban, amikor a csapat gyorsan kételkedhet és elbátortalanodhat. A SMART elvet használhatja stratégiai célok kitűzésére.

  11. Őrizze meg az elért szintet
  12. Elég gyakran a valódi kihívás a változások végrehajtása, hogy azok a vállalat különböző területein a folyamatos tanulás és fejlődés részévé váljanak. Ezért rendszeresen elemezze sikereit és azokat az aspektusokat, amelyeket érdemes javítani. Ösztönözze az alkalmazottakat, hogy osszák meg ötleteiket – ők rendelkeznek a vállalat folyamataival kapcsolatos széleskörű és gyakorlati tudással. Olyan hiányosságokat is észlelhetnek, amelyeket a magasabb pozícióban lévők nem látnak. Benchmarkingot is végezhet, és inspirációt meríthet más vállalatok tapasztalataiból.

A változásmenedzsment előnyei és hátrányai

Mik a változásmenedzsment stratégia bevezetésével járó előnyök és hátrányok egy vállalatnál? Nézzük meg!

ELŐNYÖK

  • A vállalat működésének és szervezeti kultúrájának jobb megértése a vezetőség és az alkalmazottak által;
  • Jó kiindulópont új, innovatív megoldásokhoz;
  • Növeli a csapattagok motivációját a napi munkájukban;
  • Lehetővé teszi a hatástalan folyamatok visszavonását;
  • Növeli a szervezet alkalmazkodóképességét a változásokhoz;
  • Lehetővé teszi a vállalat számára, hogy széleskörűen növekedjen és alkalmazkodjon a piacon bekövetkező dinamikus változásokhoz;
  • Biztosítja a vállalat működésének következetességét.

HIBÁK

  • Az egész folyamat akadozhat (azonban ne feledje, hogy bármilyen jelentős változás a szervezés módjában nem lehet hirtelen és megfontolatlan);
  • Ha nem veszi figyelembe az alkalmazottak véleményét, akkor vonakodhatnak és ellenállhatnak a változásnak. Ezzel megakadályozza, hogy sikeresen megvalósítsa új stratégiáját;
  • A változások bevezetése további költségeket generáló képzéseket is magában foglalhat az alkalmazottak számára.
  • A választott technikák nem biztos, hogy alkalmazkodnak a vállalat működésének sajátosságaihoz. Ennek eredményeként a folyamatba fektetett erőfeszítések és munka hatástalanná válhat.
változásmenedzsment

Összegzés

A változások kezelése egy vállalatnál elengedhetetlen a sikeres fejlődéshez és a változó üzleti környezethez való alkalmazkodáshoz. Stratégiai megközelítést, hatékony kommunikációt, alkalmazotti bevonást és a haladás hatékony nyomon követését igényli. Ez egy folyamat, amely biztosítja a zökkenőmentes alkalmazkodást és a kívánt eredmények elérését a mai rendkívül ingadozó piaci körülmények között.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.

Andy Nichols

Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.

View all posts →