Manapság különböző típusú adatok állnak rendelkezésre, szinte “az ujjaid hegyén” (különösen az Interneten) – mint például az első, második és harmadik fél adatai (más néven sütik). Amikor elkezded a hirdetési tevékenységeket folytatni, a fő célod természetesen az, hogy elérd a célközönségedet, és ösztönözd őket a számodra legfontosabb cselekvések végrehajtására – termék vásárlására, hírlevélre való feliratkozásra, tanfolyam elvégzésére, e-könyv letöltésére és így tovább. De hogyan biztosíthatod, hogy az üzeneted eljusson azokhoz, akik esetleg hasznosnak találják a termékedet vagy szolgáltatásodat? Mit tartalmaz ez a három típusú információ, és hogyan használhatod őket a céged hirdetési tevékenységeiben? Olvass tovább, hogy megtudd!
Első, második és harmadik fél adatok – tartalomjegyzék:
- Első, második és harmadik fél adatok – miben különböznek?
- Mire használhatod az első, második és harmadik fél adatokat?
- Első és második fél sütik – hogyan segítenek neked?
- Harmadik fél sütik – hogyan használd ezt a típusú információt?
- Első, második, harmadik fél adatok – összefoglalás
Első, második és harmadik fél adatok – miben különböznek?
Az adatok személyre szabása ma már a folyamatos marketing tevékenységek alapja, különösen a hirdetések célzásának területén (konkrét közönség célzása, mint például a Google Ads, Facebook Ads vagy Instagram Ads esetében). Az információ, amely alapján cselekszünk, különböző forrásokból származhat – ezen alapulva osztjuk fel őket, amely szerint:
- Az első fél adatok azok az adatok, amelyeket mi magunk szereztünk be (pl. egy weboldalról, amely látható a Google Analytics-ben vagy egy CRM rendszerből – Ügyfélkapcsolat-kezelés),
- A második fél adatok megbízható partnertől származó adatok (néhányan azt is megjegyzik, hogy más folyamatban lévő hirdetési kampányokból),
- A harmadik fél adatok olyan adatok, amelyeket olyan külső entitásoktól kaptunk, amelyek teljesen függetlenek tőlünk (jelenleg folyamatban vannak az ilyen sütik használatának betiltására irányuló erőfeszítések – a Google bejelentette, hogy 2023 végén visszavonja őket, az Apple pedig már megtette ezt a Safari esetében).
Mire használhatod az első, második és harmadik fél adatokat?
Először is, az összes fent említett forrásból származó információ segít a vásárlóid szegmentálásában (azaz azok az emberek, akik érdeklődhetnek a terméked vagy szolgáltatásod iránt), lehetővé téve, hogy részletes marketing személyiségeket hozz létre, és teljesen testreszabott marketing tevékenységekkel és hirdetési üzenetekkel célozd meg őket. Így az adatokkal számíthatsz a várt eredmények elérésére, mint például jobb értékesítés, magasabb elköteleződés vagy hűségépítés (a tevékenységeid pontos céljától függően). Az összegyűjtött információkat alkalmazhatod az összes hirdetési csatornán, amelyet naponta használsz, miközben teszteled, hogy melyik konvertál a legjobban.
Első és második fél sütik – hogyan segítenek neked?
Fontos hangsúlyozni, hogy az első fél sütik a legjobb információforrásaid, mert az összegyűjtött adatok (demográfiai, viselkedési, kapcsolati, egyéb) a “legközelebb álló” vásárlóktól származnak – akik meglátogatták a weboldalt, feliratkoztak a levelezési adatbázisra, vásároltak vagy aktívak a cég közösségi médiájában. Az így megszerzett adatok lehetővé teszik számodra például a look-a-like modellezés alkalmazását, azaz hirdetések célzását hasonló emberekre (a kapott viselkedési és demográfiai jellemzők alapján). A második fél sütik ezzel szemben olyan adatok, mint az első fél sütik, de megbízható partner (pl. hirdetési kiadó) által gyűjtött adatok, amelyeket elérhetővé tesz számodra. Ezeket összevetheted a saját adataiddal, lehetővé téve, hogy még jobb kampányt készíts.
Harmadik fél sütik – hogyan használd ezt a típusú információt?
A harmadik fél adatok eltérnek a már leírt két típustól – mert teljesen külső entitásoktól származnak (általában specializált Adatkezelő Platformoktól, vagy DMP-ktől), és csak díj ellenében szerezhetők be. Különböző adatforrásokat ölelnek fel (pl. tematikusan kapcsolódó weboldalak), és így lehetőséget kínálnak a felhasználók ismeretének olyan mértékű elmélyítésére, amelyet az első és második fél sütikkel nem lehet elérni. Ráadásul a harmadik fél adatok általában kész szegmensek formájában állnak rendelkezésre, ami jelentősen lerövidíti a célcsoport elemzésének folyamatát, lehetővé téve, hogy rövid időn belül testreszabott intézkedéseket irányíts, növelve a cég weboldalának forgalmának minőségét.

Első, második, harmadik fél adatok – összefoglalás
A modern időkben kétségtelen, hogy a marketing tevékenységek egyéni feltételezések vagy csoportos spekulációk alapján történő kialakítása a múlté. A digitális marketing, amely különböző forrásokból szerez adatokat, az új norma. Ezért, amikor bármilyen hirdetési tevékenységet tervezel, kezdd az első, második és harmadik fél sütik gyűjtésével, majd összegezd és elemezd őket, hogy megfelelően szegmentáld a vásárlóidat. Csak ezeknek a lépéseknek a befejezése után tudsz könnyen optimalizált marketing tevékenységeket kitalálni, amelyek várható előnyöket hozhatnak – mert a lehető legpontosabban lesznek testreszabva a fő célcsoportodba tartozó személyek viselkedéséhez, igényeihez és aggályaihoz.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.
Zofia Lipska
Több mint 10 éves tapasztalattal a digitális marketing területén Sophia nemcsak ismeri ennek az iparágnak a szabályait, hanem ami a legfontosabb, tudja, hogyan lehet azokat megszegni a kiemelkedő és kreatív eredmények elérése érdekében.