Jól megtervezett üzletmenedzsment tervnek meg kell határoznia egy vállalat versenyképességét az ágazatában, és ennek alapján a stratégiai helyzetét. Ez elengedhetetlen a kihívásokkal teli üzleti környezetben való túléléshez és a vállalat további fejlesztéséhez. Egy másik módszer, amely segít a döntéshozatali folyamatokban és a lehetőségek keresésében, a SPACE elemzés. Hogyan működik? Tudjuk meg!

Mi az a SPACE elemzés? – tartalomjegyzék:

  1. A SPACE elemzés dióhéjban
  2. A SPACE elemzés 4 eleme
  3. A SPACE elemzés mátrixának pontozása
  4. A SPACE elemzés 4 pozíciója
  5. Összefoglalás

A SPACE elemzés dióhéjban

A SPACE egy mozaikszó, amely a Stratégiai Helyzet és Akció Értékelés kifejezést jelenti. A külső tényezők (környezeti stabilitás és ipari vonzerő) és a belső tényezők (versenyelőny és pénzügyi erő) felelősek a vállalat konkrét helyzetéért.

A fenti technikát leggyakrabban stratégiai tervek, folyamatok értékelésére használják, és kiegészítheti a SWOT elemzést vagy a BCG mátrixot.

SPACE elemzés

A SPACE elemzés 4 eleme

A SPACE stratégiai elemzés egy mátrixot használ, amely megmutatja a vállalatot befolyásoló területeket. Négy ilyen terület van, amelyekhez mintamutatókat rendelhetünk:

  • Környezeti stabilitás (ES) – inflációs ráta, technológiai változás, helyettesítők nyomása, versenyképes termékek árkategóriája, kereslet árérzékenysége és keresleti volatilitás. A mátrix Y tengelyének alsó részén helyezkedik el.
  • Ipari vonzerő (IA) – növekedési potenciál, profitpotenciál, erőforrás-használat, iparágba való belépés bonyolultsága, munkaerő-termelékenység, kapacitáskihasználás, gyártói alkupozíció és pénzügyi stabilitás. A mátrix X tengelyének jobb oldalán található.
  • Versenyelőny (CA) – piaci részesedés, termékminőség, termék életciklusa, innovációs ciklus, vásárlói hűség és vertikális integráció. A mátrix X tengelyének bal oldalán helyezkedik el.
  • Pénzügyi erő (FS) – készletforgás, cash flow, adósságarány, rendelkezésre álló és szükséges tőke, megtérülés és likviditás. A mátrix Y tengelyének felső részén található.

A SPACE elemzés mátrixának pontozása

Minden említett területhez bizonyos számú pontot rendelnek – a környezeti stabilitás és a versenyelőny -6 és 0 közötti pontszámot kaphat, ahol minél alacsonyabb a pontszám, annál gyengébb a vállalat helyzete. Az ipari vonzerő és a pénzügyi erő esetében – 0 és 6 közötti pontszámot kapnak, ahol a magasabb pontszám erősebb pozíciót jelent. Ezután az IS, ES, CA és FS átlagos pontszámát számítják ki. Az egyes kvadránsok jelzik, hogy a vállalatnak milyen típusú stratégiát kell alkalmaznia a piaci helyzetének javítása érdekében. Ezeket pozícióknak is nevezik.

A SPACE elemzés 4 pozíciója

A kapott adatok mátrixba helyezése után választhatunk egy olyan stratégiát, amely a legnagyobb előnyöket hozza a vállalat számára a jelenlegi helyzetben, és milyen lépéseket kell tennünk.

Konzervatív

Jellemzően ilyen pozíciót pénzügyileg stabil vállalatok fogadnak el, amelyek fenntartható piacokon működnek. Érdemes a szervezeten belüli előnyökre összpontosítani, miközben elkerüljük a túlzott konfrontációt a versenytársakkal, hogy ne veszélyeztessük a vállalat helyzetét. A piaci részesedés növelése érdekében ajánlott:

  • Javítani a meglévő termékeket és újakat fejleszteni,
  • Bővíteni más üzleti területekre.

Agresszív

Ez a stabil iparágban működő vállalatokra vonatkozik, amelyek úgy döntenek, hogy versenyeznek más szereplőkkel. Ez egy előnyös pozíció, amely lehetővé teszi számukra, hogy kihasználják erősségeiket és lehetőségeiket a vállalat növekedésének elősegítése érdekében. Stratégiájuknak tartalmaznia kell:

  • A meglévő ajánlat minőségének javítása és diverzifikálása,
  • A marketing erőfeszítések fokozása a nagyobb piaci részesedés elérése érdekében,
  • Összeolvadás egy másik meglévő vállalattal vagy annak átvétele,
  • Árak csökkentése,
  • Fejlesztésbe való befektetés (pl. szoftver),
  • Erősségeik kihasználása és lehetőségek keresése.

Védelmi

Ezeknek a taktikának a képviselői gyengébb befolyással bírnak a hevesen versengő környezetben. Megfelelő lépéseket kell tenniük, hogy megvédjék magukat a helyzetük romlásától és a visszaeséstől. Például:

  • Befektetések csökkentése,
  • Termelési költségek csökkentése,
  • A fő üzleti területre való összpontosítás,
  • Összeolvadás egy másik vállalattal,
  • Ha más megoldások nem működnek – a vállalkozás leállítása.

Versenyképes

Olyan stratégia, amelyet vonzó ágazatban működő vállalkozók alkalmazhatnak, azonban pénzügyi erő nélkül. Ezért szükséges:

  • Pénzügyi tőke megszerzése befektetőktől, például kölcsön formájában,
  • Kooperáció kialakítása a piaci riválisokkal vagy összeolvadások,
  • A folyamatok hatékonyságának növelése,
  • A piacra való behatolás vagy diverzifikálás,
  • A gyengeségek vállalat működésére gyakorolt hatásának minimalizálása.

Összefoglalás

A SPACE elemzés hasznos eszköz vállalkozók és vezetők számára a döntéshozatalhoz. A holisztikus megközelítésnek köszönhetően, amely figyelembe veszi mind a külső, mind a belső tényezőket, lehetséges a helyes irány meghatározása a jövőbeli lépésekhez.

Olvassa el ezt is: Mi az a stratégiai elemzés?

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTokon.

Andy Nichols

Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.

View all posts →