Amikor egy új pozíció nyílik meg egy cégnél, a HR osztály két lépést tehet. Az első lépés magában foglalja a munkalehetőség elérhetővé tételét a szervezet saját csatornáin, beleértve a weboldalt, a közösségi médiát és az iparági toborzási portálokat. Ezt követi a beérkezett önéletrajzok kiválasztása és egy interjú a kiválasztott jelöltekkel. A második lépés a passzív várakozás feladásáról szól, és az aktív jelöltkeresés megkezdéséről. Az alábbiakban elmagyarázzuk, hogy pontosan hogyan kell kinéznie ennek a folyamatnak, milyen előnyöket hoz, és mik a legfontosabb elemei. Olvass tovább.
Jelöltkeresés – tartalomjegyzék:
- Mi az a jelöltkeresés?
- Mik a jelöltkeresés előnyei?
- Hogyan keressünk jelölteket?
- A legjobb jelöltkereső eszközök, amelyeket figyelembe kell venni a toborzás során
- Összegzés
Mi az a jelöltkeresés?
A jelöltkeresés aktív keresést jelent a cég nyitott pozícióira – tehát ez a HR osztály által végzett toborzási folyamatok egyik első szakasza. Arról van szó, hogy kapcsolatba lépjünk olyan emberekkel, akik jelenleg nem gondolkodnak a munkahelyváltáson (úgynevezett passzív jelöltek), de akiket egy versenyképes ajánlat meggyőzhet a felvételi folyamatban való részvételre.
Ez a toborzási módszer a nyilvánosan elérhető adatok és információk felhasználására épít, amelyek nyújthatnak némi támpontot a toborzóknak egy személy kompetenciáiról és képességeiről. Természetesen kapcsolatba léphetünk olyan egyénekkel is, akik aktívan keresnek munkát, de ez nem a jelöltkeresés fő célja (a munkanélküli emberek általában maguk válaszolnak a munkalehetőségekre).

Mik a jelöltkeresés előnyei?
A jelöltkeresés fő előnye a legjobb munkavállaló megszerzése a pozícióra. De ez nem minden – a tehetségfelvételi szakember vagy HR szakember által végzett jelöltkeresés célja egy olyan bázis létrehozása is, amely különböző kompetenciákkal rendelkező emberekből áll, akik a jövőben részt szeretnének venni a toborzási folyamatban, például egy új pozíció megnyitása vagy egy innovatív eszköz bevezetése miatt.
A szakemberekkel való kapcsolatok kiépítése egy adott iparágban szintén egy hatékony munkáltatói márkaépítési stratégia kialakításának módja. Az ilyen kapcsolati adatbázis dokumentumokkal együtt dedikált szoftverekben hozható létre, amelyek között a CRM eszköz is megtalálható, például a Firmbee-ben.
Hogyan keressünk jelölteket?
Ha hatékonyan szeretnél jelölteket keresni, akkor a kulcsfontosságú tulajdonságok meghatározásával kell kezdened, amelyeket a potenciális munkavállalónak birtokolnia kell a kijelölt feladatok megfelelő elvégzéséhez (pl. tapasztalat, kemény és puha készségek, személyiségjegyek). Néha azt is mondják, hogy a toborzó marketing módszereket használva létrehoz egy személyiséget, vagy az ideális jelölt profilját.
Ebben a tekintetben tanácsos konzultálni egy felvételi menedzserrel, aki a legjobban ismeri a munkakövetelményeket. A következő lépésben piackutatást kell végezni a versenyképes munkalehetőség létrehozásához. Ezután meg kell határozni, hol keressünk új munkavállalót és milyen módszereket használjunk. Ezen alapjában kapcsolatba lépsz a kiválasztott emberekkel, és elkezded építeni a kapcsolatot velük.
A legjobb jelöltkereső eszközök, amelyeket figyelembe kell venni a toborzás során
A jelöltek aktív kereséséhez a toborzók elsősorban a közösségi médiát használják (a közvetlen kapcsolat lehetősége miatt), különösen a LinkedIn-t, amely fejlett lehetőségeket kínál a potenciális jelöltek keresésére. Azonban ez nem az egyetlen csatorna, amelyet a passzív jelöltek elérésére használnak.
Ugyanolyan gyakran a toborzók más közösségi média oldalakat (Facebook, Instagram, Behance, GoldenLine), a Google-t (X-ray keresés, Boolean keresés) és tehetségkereső motorokat (TalentBin, Hiretual) is használnak. A jelöltkeresés olyan portálokon is lehetséges, amelyeket a szakosodott készségekkel rendelkező emberek számára hoztak létre a tudás és tapasztalat cseréjére (pl. GitHub szoftverfejlesztők számára).
Összegzés
Kétségtelen, hogy évente a hatékony jelöltkeresés egyre nagyobb jelentőséggel bír a munkavállalók vonzásában a céghez, különösen a legspecializáltabb és legversenyképesebb iparágak esetében (pl. high-tech, telekommunikáció, IT). Ez a modern toborzási módszer segít elérni a passzív munkavállalókat, akik releváns tapasztalattal és kiemelkedő készségekkel rendelkeznek, és akiket meggyőzhetünk a munkahelyváltásról.
Ráadásul a jelöltkeresés gyorsabb és hatékonyabb, mint egyszerűen várni az önéletrajzokra – feltéve, hogy a toborzók megfelelően meghatározzák a munkakövetelményeket, és emlékeznek arra, hogy a kapcsolatok építése egy folyamatos folyamat.
Olvasd el ezt is: Hogyan javíthatja az interjú intelligencia a toborzási folyamatodat?
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a mi aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTokon.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.