A munkaerőpiacon tapasztalható dinamikus versenyidőszakokban – különösen a legspecializáltabb iparágak (magas technológia, IT vagy távközlés) esetében – nem várhatjuk el, hogy a kiemelkedő készségekkel rendelkező emberek érdeklődjenek az álláshirdetésünk iránt. Azonban szükséges nemcsak aktívan keresni a tehetségeket (amelyet a toborzás során sourcingnak nevezünk), hanem fenntartani a kapcsolatokat a jelöltekkel is, amit jelöltápolásnak hívunk. Az alábbiakban elmagyarázzuk, miről szól a folyamat, és kiemeljük a potenciális munkavállalók megfelelő ápolásának legnépszerűbb és leghatékonyabb módszereit. Olvass tovább.
Jelöltápolás – tartalomjegyzék:
Mi az a jelöltápolás?
Megállapítható, hogy a toborzók a legjobb marketinggyakorlatokra támaszkodnak. Végül is a jelöltápolás arról szól, hogy fenntartsuk egy olyan személy elköteleződését, akivel kapcsolatba léptünk, hogy beszéljünk egy állásajánlatról, és aki nem fejezte ki érdeklődését vagy a toborzási folyamat végső szakaszában elutasítottuk, de a jövőben érdeklődhet az ajánlatunk iránt. A marketing szakemberek hasonló tevékenységeket végeznek azokkal az ügyfelekkel, akik egy adott pillanatban nem vásárolták meg a felajánlott termékeket, de nyitottak arra, hogy a jövőben ezt megtegyék. Annak érdekében, hogy az ügyfelek ne veszítsék el érdeklődésüket, fontos, hogy megfelelő módon gondoskodjunk róluk.

Mikor érdemes jelölteket ápolni?
Erősen hangsúlyozni kell, hogy bármikor ápolhatja a jelölteket. Azonban, ha tudja, hogy a közeljövőben szükség lesz egy adott pozícióra való toborzás megkezdésére, akkor kapcsolatot építhet egy potenciális jelölttel egy korábban létrehozott kapcsolati bázisból – így a toborzási folyamat biztosan gyorsabban és kevesebb erőfeszítéssel fog zajlani. Így elmondható, hogy marketing szempontból a jelöltápolás egy módja annak, hogy egy terméket (ebben az esetben egy céget) hirdessünk egy ügyfélnek (egy potenciális munkavállalónak).

Hogyan ápoljuk a jelölteket?
Amit tenni dönt, természetesen az egyéni helyzettől függ (pl. hogy egy személy már akart csatlakozni a céghez, de elutasították, hogy kicsi az érdeklődése egy adott állásajánlat iránt, hogy fontolóra vette a munkahelyváltást stb.). Azonban néhány alapvető gyakorlatot azonosíthatunk a jelöltek ápolására. Ezeket alább felsoroljuk.
Tartsuk a kapcsolatot
Mindig jólesik, ha egyénileg kezelnek minket – különösen, ha észreveszik, hogy emlékeznek a szakmai érdeklődéseinkre, fejlődési igényeinkre vagy akár hobbinkra. Ha időről időre képzési ajánlattal, kérdéssel, hogy részt vesz-e egy szakmai vásáron, vagy akár születésnapi jókívánságokkal keres meg egy személyt, akkor kapcsolatot építhet vele, és fenntarthatja az érdeklődését a cége iránt és egy lehetséges jövőbeli állásajánlat iránt.
Építsen sikeres munkáltatói márkastratégiát a közösségi médiában
Jó ötlet ösztönözni a potenciális jelölteket, hogy figyeljék a cég közösségi média profiljait, és rendszeresen osszanak meg olyan tartalmakat, amelyek pozitív képet építhetnek a cégről. A cég kultúrájának, elérhető juttatásainak, lehetséges együttműködőinek, folyamatban lévő projektjeinek és vállalati értékeinek bemutatása (a munkaköri hirdetések és a cég napi életével kapcsolatos frissítések rendszeres közzététele mellett) segíthet fenntartani a jelölt érdeklődését. Minél többet tudnak a cégről, annál könnyebb lesz számukra – amikor ilyen lehetőség adódik – eldönteni, hogy részt vesznek a toborzási folyamatban.
Építsen közösséget a Facebookon vagy a Discordon
Milyen előnyöket nyújt a közösség létrehozása? Azáltal, hogy teret biztosít a gondolatok és tapasztalatok megosztására, valamint a csoportban megjelenő tartalom koordinálására, mindenképpen megmutatja, hogy törődik az iparág szakembereinek igényeivel, amely iránt érdeklődik.
A csoportban tartalmakat oszthat meg számos témában – a munkaerőpiac trendjei, a munkajelöltekkel szembeni elvárások, a toborzók számára vonzó önéletrajz készítése, az iparági változások és még sok más. Ily módon fenntartja az elköteleződést, és pozitív képet épít a cégről, mint olyan munkahelyről, amely érdeklődik az alkalmazottak iránt. Ezenkívül egy ilyen csoportot felhasználhat például képzések ajánlására és lebonyolítására, hogy megmutassa, hogy támogatja az alkalmazottak fejlődését.
Rendszeresen küldjön hírlevelet
A hírlevél egy másik forma, amelyen keresztül kapcsolatban maradhat a potenciális jelöltekkel, érdekes tartalmakhoz biztosítva hozzáférést, összhangban a rövid- és hosszú távú céljaikkal. Releváns tartalom (pl. a szakmai fejlődésről az iparágában) előkészítésével megmutatja, hogy próbálja támogatni őket, ami biztosan pozitívan fogadott lesz az előfizetők által – különösen, mivel a hírlevelek nem igénylik a másik fél interakcióját (ellentétben a közösségi csoportban való részvétellel). Rendszeres küldésével pedig komoly cég imázsát adja, ami jó következő lépés lehet a karrierjükben.
Összegzés
A tény, hogy egy adott személy elutasította az állásajánlatát, nem jelenti azt, hogy a jövőben ne érdeklődne a toborzás iránt, például amikor egy vezetői pozíció megüresedik, egy új osztály nyílik, amelyet a nulláról építenek fel, vagy a cég által kínált munkakörülmények megváltoznak. Ahogyan a cég helyzete változik, úgy a szakemberek képességei, kompetenciái, igényei vagy elvárásai is változnak. Ezért fontos, hogy megfelelő jelöltápolási gyakorlatokat valósítsunk meg a potenciális tehetségbázissal való kapcsolatépítés (és így a pozitív munkáltatói márkázás) érdekében, és biztosítsuk a jelöltek érdeklődését a cég üres pozíciói iránt.
Olvassa el ezt is: 4 alapvető előny a közös toborzásban
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.