ADL mátrix – tartalomjegyzék:
Mi az ADL mátrix?
Stratégiák létrehozása portfólióelemzési módszerek segítségével lehetővé teszi, hogy nagyobb kontrollt nyerj a vállalkozásod fejlődése felett. Az egyik ilyen módszer az ADL mátrix, amely két területre összpontosít – a versenyképes helyzet és az iparági érettség értékelésére.
A gazdaság legtöbb szektorát különböző fejlődési fázisok átmenete formálja, amelyek az általunk már leírt szervezeti életciklusból származnak. Ezt a fogalmat használják ennek az elemzési módszernek a keretében, hogy két kérdésre válaszoljanak:
- Mi a cég stratégiai helyzete?
- Milyen szakaszban van az iparágom az életciklusban?

Iparági érettség
Ez a négy szakaszra utal, amelyeken minden vállalat áthalad:
- Embrió – a termék egy fejlődő piacra kerül, a verseny minimális,
- Növekedés – az eladások emelkednek, a piacon még mindig kevés a rivális, így a piac erősödik,
- Érett – a piaci részesedés stabilizálódik, miközben a verseny nő, rendszeres vásárlóink vannak,
- Öregedés – az ajánlat népszerűsége csökken, a vállalkozásod nem nyereséges és be kell zárni.
Versenyképes helyzet
Az ADL mátrixon belül öt kategória létezik a versenyképes helyzetre:
- Domináns – egy új termék kerül bevezetésre, és a verseny minimális,
- Erős – az iparági vezetőkre utal, a piaci részesedés nagy és stabil,
- Kedvező – a cégnek versenyelőnye van bizonyos területeken, de a heves verseny folyamatos helyzetfigyelést és a pozíció védelmét igényli,
- Fenntartható – a piaci részesedés viszonylag kicsi, a verseny észrevehetően erősebb,
- Gyenge – a cég elveszíti piaci részesedését és nem nyereséges lesz.
Az iparági életciklus konkrét szakaszának és a cég versenyképes helyzetének figyelembevételével az ADL mátrix 20 különböző megvalósítható stratégiát kínál.
1. táblázat. Az ADL mátrix
Az ADL mátrix előnyei és hátrányai
Ennek a módszernek az előnyei közé tartozik:
- Egyszerűen használható,
- Lehetővé teszi a versenyelőny megszerzését,
- Átfogóan tervezheted a vállalatod fejlődését.
Ugyanakkor vannak korlátai is:
- A piaci helyzet és a versenytársak tevékenysége alapján az elemzés eredményei gyorsan elavulhatnak,
- Az iparági életciklus szakasza számos tényezőtől függ, és egyes szektorokban a fejlődése nem lineáris.
Az ADL mátrix példákban
Határozd meg az iparági érettség szakaszát
Tedd fel magadnak a következő kérdéseket:
- Az eladásaid emelkednek, csökkennek vagy stabilak?
- Az tőkeberuházásod növekszik vagy csökken?
- Mekkora a piac, amelyen működsz?
- Hány versenytársad van?
- Mi különböztet meg a versenytársaktól?
Határozd meg a versenyképes helyzeted
Amikor megvizsgálod a helyzetedet a riválisaid között, vedd figyelembe a pénzügyi teljesítményedet, a nyereséget, a növekedési ütemet, a piaci részesedést, a hírnevedet, a termékeidet és az árképzést. Ezek a tényezők segítenek azonosítani a helyzetedet.
Határozd meg a cég helyzetét az ADL mátrix segítségével, és válaszd ki a megfelelő stratégiát
Ez a legegyszerűbb lépés – a iparági életciklus szakaszáról és a versenyképes helyzetről szerzett információk birtokában ellenőrizheted, hogy melyik stratégiát kell választanod az ADL mátrix szerint. Például:
- Az érett, domináns helyzetben lévő cégnek védenie kell a pozícióját és a piaci részesedését,
- Az öregedő, gyenge helyzetben lévő cégnek el kell hagynia az üzletet,
- Az életképes, növekvő vállalkozásnak a piaci rés megtalálására kell összpontosítania, hogy kiemelkedjen, stb.
Összegzés
A globális gazdasági recesszió, az emelkedő nyersanyagárak és a heves verseny megköveteli a bevált módszerek alkalmazását a vállalat portfóliójának kezelésére. A jelenlegi piaci bizonytalanság arra kényszerít, hogy olyan módokat keress, amelyek vonzóbbá teszik az ajánlatodat, csökkentik a költségeket és segítenek a piacon való túlélésben. Az ADL mátrix az egyik eszköz, amely megkönnyítheti az üzleti döntéshozatali folyamatot.
Olvasd el ezt is: Mi az a stratégiai elemzés?
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTokon.
Andy Nichols
Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.