A PR kampány és egy PR terv – a közönségkapcsolatok definícióinak összetettsége valódi fejfájást okozhat. Maga a PR, mint a vállalat pozitív képének építésének művészete, a marketing szélesebb értelemben vett területébe tartozik. Azonban vannak ennek a tézisnek az ellenzői, akik hangsúlyozzák, hogy a PR különálló a marketing területétől. Hasonló pontatlanságok fordulnak elő a közönségkapcsolatok nomenklatúrájában is. Lehet, hogy kampányokkal, tervekkel, stratégiákkal vagy PR tevékenységekkel foglalkozunk. Bár a határvonal ezek között a fogalmak között elmosódott, lehetséges megkülönböztetni néhány olyan jellemzőt, amely megkülönbözteti őket egymástól.
PR kampány és egy PR terv – tartalomjegyzék:
- PR kampány és PR terv – hasonlóságok és különbségek
- Mi különbözteti meg a PR tervet?
- Közönségkapcsolatok – egy modell
- Mi különbözteti meg a közönségkapcsolati kampányt?
- PR kampány – esettanulmány
- GYIK. Kérdések és válaszok
A PR kampány és egy PR terv – hasonlóságok és különbségek
A “kampány” kifejezés egy sor olyan tevékenységre utal, amelynek célja egy adott cél elérése. Nem más, mint egy folytonos jellegű tervezett tevékenységek halmaza, amely teljesíti a fent említett terv feltételeit. A PR kampánynak tehát valami “magasabbra” kell utalnia, mivel önmagában a kitűzött célok elérésének gyakorlati módja. Ez azt jelenti, hogy a kampány valami múló és rövid életű dolog (még ha több évig is tart).
A PR terv ezzel szemben több szempontot ölel fel. Ez egy általánosabb jelenség, és sok esetben összefügg a közönségkapcsolati kampányokkal. Ugyanakkor ez egy átfogó érték a PR kampány kontextusában. A különbségeket legegyszerűbben a következőképpen lehet ábrázolni:
- A PR terv struktúrájában akár több különböző PR kampányt is tartalmazhat,
- A PR terv más közönségkapcsolati elemeket is magában foglal, például hogyan reagáljunk, hogyan mutassuk be a lehetőségeket vagy hogyan működjünk a közösségi médiában,
- A PR terv egy bizonyos kommunikációs stratégiára utal, azaz egy különálló és átfogó ötletre, amelyhez minden PR tevékenység igazodik,
- A PR stratégia tehát a legáltalánosabb megközelítés, amely a tervek és kampányok létrehozásának alapja,
- A PR kampány egy “végrehajtási dokumentum”, amely pontos és tömör formát ölt.

Mi különbözteti meg a PR tervet?
A PR terv egy hasznos dokumentum, amely több elemet tartalmaz (beleértve, de nem kizárólagosan): akciós stratégiák, PR kampányok és az előnyök, erősségek és gyengeségek kihasználásának módjai. Ez a terv az a dokumentum, amely lehetővé teszi egy hatékony közönségkapcsolati kampány kidolgozását. A készítők így tudják, hogy milyen eredményekre számíthatnak a PR kampány jóváhagyása és végrehajtása után. A terv egy konkrét cél elérésének módjainak halmaza a vállalat számára. Ezért ez egy elméleti dokumentum, amely nagyrészt a kommunikációs stratégiára utal. A struktúrájában nagy mennyiségű információt tartalmaz a célcsoportokról, a végrehajtott intézkedésekről vagy a verseny jellemzőiről.
Közönségkapcsolati terv – egy modell
A PR terv tartalmazni fogja többek között a célcsoportok, a jelenlegi piaci helyzet és a célok leírását. A terv elengedhetetlen eleme a probléma azonosítása, amelyet meg kell oldani. A dokumentum külön aspektusa kell, hogy legyen a terv végrehajtásának részletes módszere, amely a struktúrájában utalhat a jövőbeli PR kampányokra. A terv csak a célok megvalósításának kezdetét jelenti. Ez egy bizonyos alap, egy tervrajz és egy térkép – amely minden szakaszban módosításoknak és korrekcióknak van alávetve.
Mi különbözteti meg a közönségkapcsolati kampányt?
A PR kampány formát ölthet dokumentum formájában is. Azonban ez egy sokkal tömörebb és kevésbé általános forma lesz, mint a terv. Ezek konkrét, meghatározott intézkedések, amelyek célja egy cél elérése. A kampány szorosan időhöz kötött: például néhány napig, egy hónapig vagy egy évig tarthat. Számos különböző közönségkapcsolati kampány része lehet egy korábban elfogadott PR tervnek. Ezek tartalmazzák az elemzési módokat, amelyek segítenek megválaszolni a kérdést: Elértük-e a célokat?
PR kampány – esettanulmány
Sok példa létezik PR kampányokra. Minden nap találkozunk velük, amikor televíziót nézünk vagy közösségi médiát böngészünk. Ez egy olyan forma, amely közvetlenül hat ránk, mint internethasználókra. Az egyik kiemelkedő PR kampányt az amerikai Burger King lánc valósította meg. A különböző csatornákon keresztül terjesztett üzenetekben arra ösztönözték a címzetteket, hogy használják a McDonald’s szolgáltatásait. Ez egy támogatás kifejezése volt a nehéz pandémiai időkben, amelyek mindkét lánc bevételeit érintették. A Burger King meglepő lépését melegen fogadták, és bizonyosan nem nyilvánvaló és egyedi példaként tekinthető egy közönségkapcsolati kampányra.
Most, hogy a kampány és a terv közötti különbség világosabb, elkezdheti tervezni belső és külső tevékenységeit a PR területén.
Ha tetszik a tartalmunk, ne habozzon! Csatlakozzon a Facebook közösségünkhöz és kövessen minket a Twitteren, és soha ne maradjon le semmiről!
Zofia Lipska
Több mint 10 éves tapasztalattal a digitális marketing területén Sophia nemcsak ismeri ennek az iparágnak a szabályait, hanem ami a legfontosabb, tudja, hogyan lehet azokat megszegni a kiemelkedő és kreatív eredmények elérése érdekében.
The most important questions
-
Mi a fontosabb: a stratégia, a terv vagy a PR kampány?
Minden szempont rendkívül fontos, amikor a közönségkapcsolati tevékenységek átfogó céljának teljesítéséről van szó. A stratégia az általános megközelítés, mondhatni, az összes tevékenység mottója. A terv az általános módja a célok elérésének, míg a PR kampány ezeket a feladatokat a gyakorlatban végzi el.
-
Mi volt az utóbbi évek legjobb PR kampánya?
A PR kampányok különböző célcsoportokat céloznak meg, így lehetetlen objektíven kiemelni egy legjobb kampányt. A Karcher önzetlenül történelmi épületek takarítását vállaló akciói, vagy a környezetbarát Lego kampány, amely arra ösztönözte az embereket, hogy Lego téglákból környezetbarát járműveket építsenek, nagy nyilvánosságot kapott.
-
Mi a legfontosabb jellemző, ami megkülönbözteti a tervet egy kampánytól?
A terv egy elmélet, egy kampány pedig egy gyakorlat. Ez egy nagy leegyszerűsítés, de jól tükrözi a két kifejezés közötti különbségeket.