Mi a 7 C a kommunikációban? Tudod, hogyan alkalmazd ezeket az elveket az írásbeli és szóbeli üzeneteidben? Mit jelent, hogy az üzenetnek világosnak, helyesnek vagy teljesnek kell lennie? Tudd meg többet az alábbi cikkből.
Mi a 7 C a kommunikációban? – tartalomjegyzék:
- Mi a 7 C a kommunikációban?
- Világosság
- Helyesség
- Rövidség
- Udvariasság
- Konkrétumok
- Figyelem
- Teljesség
- Összegzés
Mi a 7 C a kommunikációban?
A 7 C hét alapvető kommunikációs elvet jelent, amelyek C betűvel kezdődnek. A fogalmat először 1952-ben vezették be a PR területén. Minden C egy olyan elvet képvisel, amelyet be kell tartani ahhoz, hogy a kommunikáció a vállalkozásban hatékony és sikeres legyen, mind az üzenet küldője, mind a címzett szempontjából.
Vannak 7 C a kommunikációban, amelyeket mind írásbeli, mind szóbeli kommunikációra alkalmazni lehet, ezek a következők:
- Világosság
- Helyesség
- Rövidség
- Udvariasság
- Konkrétumok
- Figyelem
- Teljesség
Világosság
A közvetített üzenetnek világos céllal kell rendelkeznie, ami azt jelenti, hogy a címzettnek tudomásul kell vennie az üzenet okait. Egy hatékony kommunikátornak hatékonyan kell átadnia gondolatait és ötleteit a címzett elméjébe, ami azt jelenti, hogy az üzenetnek egyszerűnek és pontosnak kell lennie.
A világosság nagyon fontos a hatékony üzleti kommunikációhoz, ezért a kommunikáció tartalmának mentesnek kell lennie a zsargontól, nehéz szókincstől és terminológiától. A világosság javítása érdekében kerülni kell az idiómákat, technikai kifejezéseket, rövidítéseket és szlenget. Az aktív ige, a jelen idő és az egyszerű szerkezetek ajánlottak.
A világosság összefügg a teljesség és a konkrétumok elvével.
Helyesség
Az üzenetnek helyesnek és pontosnak kell lennie. Fontos, hogy a verbális és nonverbális kommunikáció ne tartalmazzon nyelvtani vagy helyesírási hibákat. Írásbeli kommunikáció esetén érdemes kétszer is ellenőrizni, vagy egy korrektort keresni, míg írás közben ajánlott gyakran konzultálni egy szótárral.
A helyesség összefügg a figyelem elvével.

Rövidség
Kommunikáció során ragaszkodni kell a lényeghez és pontosnak kell lenni. A hosszú mondatokat kerülni kell, az üzenetnek rövidnek és egyszerűnek kell lennie. Kerülni kell a szükségtelen ismétléseket és töltelékszavakat. A rövidség azt jelenti, hogy a lehető legkevesebb szót kell használni az üzenet átadásához.
A rövidség összefügg a konkrétumok és a figyelem elveivel.
Udvariasság
Egyes szövegekben az udvariasság figyelemnek is nevezik, és egyfajta utalás a jó modorra. Kommunikáció során a beszélőnek vagy az írónak el kell ismernie a közönségét, így az üzenetének szükséges tiszteletet kell mutatnia a címzettek iránt. A hatékony kommunikáció mindig: udvarias, barátságos és pártatlan. A beszélőnek nem szabad feltételezéseket tennie a címzettekről, és ajánlott, hogy kifejezze a tiszteletét az idejük és figyelmük iránt.
Az udvariasság összefügg a teljesség elvével.
Konkrétumok
Az üzenetnek olyan világosnak kell lennie, hogy ne legyen helye félreértésnek. Az üzenetedet tényekkel és megbízható forrásokból származó adatokkal kell alátámasztani, míg a használt adatoknak specifikusnak kell lenniük. Kerülni kell a homályosságot, ezért azokat a szavakat, amelyeknek több jelentése van, nem szabad széleskörűen használni.
A konkrétumok összefügg a világosság, rövidség és figyelem elveivel.
Figyelem
Mindig figyelj a másik félre a folyamatban – emlékezz arra, hogy a szövegedet valaki más olvassa, és könnyen emészthetőnek és dekódolhatónak kell lennie. Tedd magad a címzett helyébe, és gondolj arra, hogy milyen tapasztalatai vannak az üzeneteddel. Próbáld elképzelni a címzettet, tudását, véleményeit, attitűdjeit, értékeit vagy akár hátterét. Győződj meg róla, hogy az üzeneted nem kelt negatív érzelmeket.
A figyelem összefügg a helyesség elvével.
Teljesség
Tartalmazd az összes releváns információt, mint például: kapcsolattartók nevei, dátumok, időpontok, helyszínek, weboldalak, bibliográfia. A címzettnek meg kell kapnia az összes információt, amely a témádhoz kapcsolódik. Gondoskodj arról, hogy ne legyenek hiányzó részek, azaz az üzeneted ne tűnjön hiányosnak, és könnyen követhető legyen a gondolatmeneted.
A teljesség összefügg a világosság és udvariasság elveivel.

Összegzés
Manapság szinte egész nap kommunikálunk másokkal, e-maileket írunk, részt veszünk konferenciákon, jelentéseket írunk és prezentációkat tartunk. Nagy szükség van a világos és hatékony kommunikációra. A 7 C a kommunikációban ismerete nem javítja azonnal kommunikációs készségeinket, de a fogalom tudomása jó megértést ad arról, hogy mire kellene összpontosítanunk. Tartsd be a kommunikáció 7 elvét, és hozz létre nagyszerű szóbeli és írásbeli üzeneteket, mert minél jobban kommunikálunk, annál több tiszteletet és hitelességet nyerünk kollégáink, feletteseink és ügyfeleink körében.
Olvasd el ezt is: 4 típusú alkalmazott, akire minden cégnek szüksége van
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on.
Andy Nichols
Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.