Humánerőforrás osztályok főként a toborzás és az egyének új pozíciókkal való összehangolás feladatával foglalkoznak. A valóságban a toborzás a lágy HRM számos elemének egyike. A HR osztályok támogatják a kommunikációt az egyének és új munkáltatójuk között. Ezenkívül a HR osztály biztosítja az alkalmazottak számára a vállalati szabályokkal és előírásokkal kapcsolatos összes szükséges tudást, és gondoskodik a törvények helyes alkalmazásáról. Továbbá, a HR osztály biztosítja, hogy minden alkalmazott motivált legyen, valamint értékeli az alkalmazottak teljesítményét és termelékenységét. Kétféle humánerőforrás-menedzsment megközelítés létezik: lágy HRM és kemény HRM. Mik a különbségek a két megközelítés között?

Lágy HRM és kemény HRM – tartalomjegyzék

  1. Lágy HRM
  2. Kemény HRM
Lágy HRM és kemény HRM – mi a különbség

Lágy HRM

Mindaz, ami a vállalat munkájának minőségével kapcsolatos, a lágy HRM osztály felelősségi körébe tartozik.

A lágy HR osztályban dolgozó szakemberek foglalkoznak az új alkalmazottak toborzásának és kiválasztásának folyamatával. Ezeknek a szakembereknek biztosítaniuk kell, hogy az alkalmazottak megfeleljenek új pozícióiknak.

A lágy HRM osztály felelős a munkavégzést befolyásoló foglalkoztatási folyamat minden eleméért. A lágy HR osztály szakemberei megfigyeléseket végeznek, és értékelik, hogy mely tényezők növelik a munkavállalók motivációját. Ezenkívül olyan munkakörnyezetet teremtenek, amely támogatja a munkahatékonyságot, valamint biztosítják az összes szükséges menedzsment eszközt és megoldást. A lágy HR osztály foglalkozik a teljesítmény értékelésével, amely segít az alkalmazottak cselekedeteinek pozitív és negatív tényezőinek értékelésében.

A lágy HR szakembereknek figyelembe kell venniük a képzési programokat. A készségek fejlesztése kulcsfontosságú az alkalmazottak szakmai és személyes fejlődése szempontjából. A szakértelem javítása fontos mind az egyének, mind a vállalat számára, ezért érdemes figyelmet fordítani rá. A tehetségek és képességek megfelelő kezelése javítja a vállalat általános működését.

A mediációs folyamat a lágy HR menedzsment egy másik feladata. Mint tudjuk, a mediáció a munkahelyi konfliktusok megoldásának egy formája. Vannak olyan vitás helyzetek és félreértések a munkatársak között, amelyek negatívan befolyásolják a munkavégzés hatékonyságát. Ezekben a helyzetekben a HR osztály célja a lehetséges konfliktusok figyelemmel kísérése és a jövőbeni előfordulásuk megelőzése.

A munkahelyen előfordulhatnak konfliktusok a munkatársak között. Tudatosan, a feszültséggel teli légkör nem támogatja a hatékonyságot és a teljesítményt. A HR osztály szakemberei figyelemmel kísérik a konfliktusos viselkedést és megoldják a konfliktusokat.

Kemény HRM

A kemény humánerőforrás-menedzsment egy másfajta megközelítés – a HR osztályban dolgozó szakemberek főként a bérekkel és adminisztratív feladatokkal kapcsolatos ügyekkel foglalkoznak. Aláírják a megállapodásokat az új alkalmazottakkal, valamint ellenőrzik a dokumentumokat a felvételi folyamat során. Kezelik a bérekkel, túlórákkal, szabadságokkal és juttatásokkal kapcsolatos formalitásokat. A HR szakembereknek általában naprakész jogi és technológiai ismeretekkel kell rendelkezniük a jogszabályok gyakori változása és a technikai fejlődés miatt, ezért a HR szakembereknek folyamatosan készen kell állniuk tudásuk bővítésére.

Fontos megérteni, hogy a kemény HRM nem érdekli az alkalmazottak önfejlesztési igényei. A kemény HRM az alkalmazottakat erőforrásként kezeli, nem pedig olyan egyénekként, akiknek ambícióik vagy törekvéseik vannak. A kemény HRM feladat-orientált, és a lehető legjobb profitra összpontosít a vállalat számára.

Önnek is tetszhet: HR trendek 2022-ben

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon és a Twitteren.

Nicole Mankin

HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.

View all posts →