Mi a leavizmus? Tudja, hogyan lehet abbahagyni a munkát munkaidő után vagy éves szabadság alatt? Valaha utol kellett érnie a munkáját munkaidő után? Valaha meg kellett oldania a munkahelyi problémákat, miközben külföldön volt szabadságon? Valaha kellett éves szabadságot kivennie, hogy meggyógyuljon a betegségből vagy hogy gondoskodjon a gyermekről? Ez a leavizmus. Mik a leavizmus következményei a munkahelyen, és mit tehetne munkáltatóként a fejlődésének megállításáért?
Mi a leavizmus és hogyan lehet megállítani?
Mi a leavizmus?
A leavizmus akkor fordul elő, amikor az alkalmazottak a szabadságukat vagy más munkaszüneti időt eltérően használják, mint ahogy azt tervezték, azaz nem pihenésre. A CIPD által 2021-ben végzett kutatás azt mutatja, hogy a munkáltatók 70%-a észlelt valamilyen formájú leavizmust az alkalmazottaik körében.
A munka és a magánélet közötti egyensúly megtalálása sok ember számára problémát jelent. Ez azt jelenti, hogy a munkáltatóknak nem szabad figyelmen kívül hagyniuk ezt a jelenséget, amely negatív következményekkel járhat az alkalmazottak számára. A leavizmus miatt nemcsak a hatékonyság és a kreativitás, hanem a motiváció és a mindennapi jólét is szenved.
Leavizmus – honnan ered?
A leavizmus egy olyan jelenség, amely a már ismert jelenléti munkavégzéshez kapcsolódik, amely bármilyen formáját jelenti annak, hogy a munkavállaló tovább marad a munkahelyén, mint amennyire szükség van. Ez a magatartás nem a feladatok túlzott mennyiségének következménye (és nem eredményez kifizetett túlórát), hanem a megfelelési vágy, az elköteleződés megmutatásának szándéka és a felettes lenyűgözésének szükséglete következménye.
Megállapítható, hogy a leavizmus a kötelezettség és a kötelesség, valamint az a hit következménye, hogy valakinek elkötelezettséget kell mutatnia. Már régóta megfigyelték, hogy ennek a viselkedésnek negatív következményei vannak. Általában a termelékenység csökkenése a megfelelő pihenés hiánya miatt.
Ennek a jelenségnek a gyökereit a jelentős munkaterhelésben, valamint a munkahely elvesztésének félelmében és a folyamatos elérhetőségben kell keresni, amely abból adódik, hogy sok munkahely ma már megköveteli tőlünk a számítógép és az internetkapcsolat meglétét. A telefonhívások fogadása és az e-mailekre való válaszadás a szabadság alatt sok ember számára normává vált.
Hogyan lehet megállítani a leavizmust?
Rendszeres visszajelző megbeszélés
Mi a legegyszerűbb módja az alkalmazottak terhelésének ellenőrzésére? Olyan szervezeti kultúrát kell kialakítani, amely az őszinte, kölcsönös kommunikáción alapul, különösen a visszajelző megbeszélések során. A leavizmus (vagy tágabb értelemben: a fizikai és mentális jólét) témájának felvetése a beszélgetésben segíthet az alkalmazottnak tudatosítani a veszélyeket, valamint észlelni az első tüneteket és megvédeni magát a leavizmus teljesen kifejlődött szakaszának negatív következményeitől.
Továbbá, a felettes a magas technológiájú információs rendszerek segítségével, amelyek támogatják a mindennapi munkát, ellenőrizheti az adott személy valós munkavégzési idejét (ami kulcsfontosságú, ha rugalmas munkaidőről van szó), valamint azt is, hogy hogyan használják a szabadságot.
Juttatások és tréning a jólétért
A siker első lépése a megfelelő tudatosság kialakítása. Az eredmények nem láthatók gyorsan, de támogathatja az egész folyamatot ingyenes pszichológiai segítség nyújtásával az alkalmazottak számára, vagy tréningek szervezésével (a szakmai kiégésről, jelenléti munkavégzésről, leavizmusról és depresszióról, valamint a mentális egészséggel kapcsolatos egyéb problémákról).
Az ilyen tevékenységek szükséges összetevői egy olyan munkakörnyezet kialakításának, amely a kölcsönös támogatáson és a nagyszerű munkavállaló-munkáltató kapcsolatokon, valamint az alkalmazottak közötti együttműködésen alapul. Az, hogy a cég törődik az alkalmazottak mentális és fizikai jólétével, sokat változtathat.
A munka újraelosztása
Beszél a csapat rendszeres megbeszélése során az alkalmazottakkal a következő heti feladataikról? Kérdezze meg magától, hogy valaha megkérdezte-e őket, hogy szükségük van-e segítségre, támogatásra, vagy félnek-e attól, hogy nem tudják betartani a határidőt. A feladatlistáról folytatott pontos és őszinte beszélgetés kihívást jelenthet az alkalmazott számára, de a munka megosztásával kapcsolatos segítségnyújtás nagy támogatást jelenthet a stresszes alkalmazott számára.
Csak annyit kell megjegyeznie, hogy világos kommunikációra van szükség ezen a területen, és nem szabad sugallnia az alkalmazottának, hogy valaki más jobban el tudja végezni a munkáját, vagy hogy hatékonyság hiányát mutatja. Próbálja meg kialakítani az együttműködés és a támogatás kultúráját a csapatban a közös felelősségvállalás érdekében az elért eredményekért.
A jól megalapozott munka újraelosztása különösen fontos lehet hosszabb inaktivitás után. Az alkalmazottak általában félnek a nagy munkaterhektől a szabadság után. Az alkalmazott helyettesítésének biztosítása szabadság alatt nagyobb belső nyugalmat kell, hogy adjon számukra a pihenésük alatt.

Összefoglalás
A jól ismert mondás szerint jobb biztonságban lenni, mint sajnálni, és ez a leavizmus esetében sincs másképp. A magánélet és a szakmai élet közötti egyensúly megőrzésének képtelensége következményeként felsorolhatók: csökkent mentális állapot, alacsonyabb termelékenység, korlátozott kreativitás, és hosszú távon: szakmai kiégés, depresszió, vagy rossz kapcsolatok a családdal, barátokkal és partnerekkel. Az alkalmazott ilyen helyzetben nem értéket ad a csapat erőfeszítéseihez. Fontos, hogy a munkahelyen biztosítsuk a munka és a magánélet egyensúlyát, amit a fent említett javaslatokkal lehet elérni.
Olvassa el ezt is: Hogyan csökkentse a digitális stresszt távmunkában
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon a mi szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.