Alkalmazotti elbocsátási folyamat – tudja, hogyan kell végrehajtani? Könnyű kirúgni egy olyan alkalmazottat, aki tiszteletteljes és lusta? Mik az alkalmazotti elbocsátási folyamat okai? Mik az alkalmazotti elbocsátás fő típusai? Tudja, hogyan kell kezdeni az alkalmazotti elbocsátási folyamatot? Hogyan biztosíthatja, hogy az elbocsátás érvényes legyen, és hogyan kerülheti el a jogi lépéseket a jogtalan elbocsátás miatt? Mik az alkalmazotti elbocsátási folyamatok kulcsfontosságú lépései? Olvassa el a cikket, hogy többet megtudjon.
Alkalmazotti elbocsátási folyamat – tartalomjegyzék:
- Az alkalmazotti elbocsátási folyamat okai
- Az alkalmazotti elbocsátás típusai
- Mit tegyünk az alkalmazotti elbocsátási folyamat előtt
- Az alkalmazotti elbocsátási folyamat lépései
- Összegzés
Az alkalmazotti elbocsátási folyamat okai
Csak két valódi oka van az alkalmazottak elbocsátásának, az egyik gazdasági okokból, a másik pedig okkal történő kirúgás. A legtöbb esetben a vezetőknek el kell bocsátaniuk egy alkalmazottat, mert ő problémákat okoz a munkahelyen.
Ahhoz, hogy valakit kirúgjon anélkül, hogy további jogi problémákat kockáztatna, a vezetőnek biztosnak kell lennie abban, hogy érvényes, bizonyított oka van az ilyen lépéshez. A kirúgás soha nem történhet azonnal, haragból vagy más személyes okokból. Általában több olyan ok létezik, amely dokumentálható és elfogadható okok halmazát képezi a munkaviszony megszüntetésére.
Ezek között az okok között szerepelnek:
- fizikai erőszak, agresszív, bántalmazó viselkedés más alkalmazottakkal szemben
- bűncselekmények, amelyek magukban foglalhatják a lopást vagy a cég titkainak felfedését
- diszkrimináció, zaklatás, szexuális zaklatás
- problémák a munkaidő-nyilvántartással és a jelenléttel (távollét, késés)
- engedetlenség és a cég szabályainak megszegése
- kompetencia hiánya, alacsony termelékenység, gyenge munkaminőség, lustaság
A fenti okok többsége közvetlenül befolyásolja a cég működését. Más okok további alkalmazottakat is veszélyeztetnek, és fontosak az egészségügyi és biztonsági előírások miatt. Ha az alkalmazott viselkedése megfelel a fenti kategóriák egyikének, akkor nemcsak hogy elbocsáthatja, hanem valóban el is kell bocsátania az alkalmazottat habozás nélkül. Csak annyit kell megjegyeznie, hogy nem rúghat ki bárkit, ahogy jónak látja, mert később bizonyítania kell az okait – a bíróság előtt.

Az alkalmazotti elbocsátás típusai
Jogi szempontból négy különböző típusú alkalmazotti elbocsátás létezik, és mindegyik különböző eredményeket hoz a cég és az alkalmazott számára. Ezek az alkalmazotti elbocsátás típusai: önkéntes, önkényes, szabadon választható munkaviszony és kölcsönös elbocsátás.
Önkéntes elbocsátás. Ez a típusú elbocsátás akkor történik, amikor az alkalmazott úgy dönt, hogy elhagyja a céget. Az alkalmazott a elbocsátási folyamat után találhat okokat, de itt nincs szabály, mivel az okok lehetnek szakmai (negatív munkakörnyezet, lehetőségek hiánya, juttatások) vagy személyes (családi problémák, egészségügyi problémák).
Önkényes elbocsátás. Ez a típusú alkalmazotti elbocsátás az előző helyzet ellentéte, itt a cég dönt az alkalmazott eltávolításáról. Ennek a típusú elbocsátásnak jól átgondoltnak és a cég szabályainak megfelelően kell történnie, hogy elkerüljük az alkalmazott részéről esetlegesen felmerülő jogi lépéseket.
Szabadon választható munkaviszony. Itt egy olyan specifikus elbocsátási típust írunk le, amely az alkalmazott által a munkaviszony kezdetén aláírt megállapodás formájához kapcsolódik. A szabadon választható munkaviszony egy olyan szerződést jelent, amely lehetővé teszi a munkáltató számára, hogy figyelmeztetés vagy magyarázat nélkül elbocsássa az alkalmazottját. A szabadon választható munkaviszony azt is jelenti, hogy az alkalmazott bármikor távozhat, anélkül hogy megadná az okait.
Kölcsönös elbocsátás. Ez a típusú elbocsátás valószínűleg a legelőnyösebb mindkét fél számára, mivel meg kell állapodniuk a helyzetükről. Ha megállapítják, hogy az alkalmazott és a munkáltató nem kíván tovább együttműködni, kölcsönösen megállapodhatnak az elbocsátás feltételeiről.
Függetlenül a szerződés típusától és az elbocsátás lehetőségeitől, a munkáltatónak még mindig követnie kell a procedúrákat és biztosítania kell, hogy minden dokumentum rendben legyen, mielőtt elbocsát egy alkalmazottat. Nézzük meg azokat a lépéseket, amelyeket meg kell tenni az alkalmazott elbocsátása előtt.

Mit tegyünk az alkalmazotti elbocsátási folyamat előtt
Az új alkalmazott felvétele, betanítása és képzése nagyon drága, de jogi költségek és harcok még költségesebbek. Az alkalmazotti elbocsátási folyamat megkezdése előtt mindent le kell írni és gondosan dokumentálni kell. Fontolja meg, hogy jegyzeteket készít és rögzíti az összes eseményt, amely a ügyéhez kapcsolódik.
Még az informális beszélgetések is, ha le vannak írva egy könyvbe, bizonyítékot képezhetnek a helytelen magatartásra vagy a hűtlenségre. Vannak más nyilvánvaló dokumentációs típusok is, amelyeket könnyen összegyűjthet előre, ezért gondoljon a következőkre:
- elektronikus kommunikáció példái
- telefonbeszélgetések felvételei
- egyéni beszélgetésekhez kapcsolódó jegyzetek
- írásos visszajelzések ügyfelektől és csapattagoktól
- írásos panaszok vagy vádak
- formális és bűncselekményekkel kapcsolatos dokumentumok
- írásos teljesítményértékelések
- írásos és szóbeli figyelmeztetések nyilvántartása
Amint az alkalmazott illegális vagy nem kívánt viselkedése megjelenik, a vezetőnek dokumentálnia kell azt. Mivel nem minden alkalmazott hanyag cselekedete végződik elbocsátással (néha a viselkedés más fegyelmi eljárásokat vagy coachingot igényel), a begyűjtött dokumentumokat soha nem használják fel, de ezt a lépést nem lehet kihagyni, mivel ez az egyetlen módja annak, hogy megakadályozza a céget a jogtalan elbocsátási perek későbbi elkerülésében.
Továbbá fontos megjegyezni, hogy az Esélyegyenlőségi Szabályozások szerint a munkáltató nem rúghatja ki az alkalmazottat olyan okok miatt, amelyek a következőkhöz kapcsolódnak: életkor, fogyatékosság, származás, faj, szín, vallás, nem vagy szexuális identitás. Bármilyen elbocsátás, amely bizonyíthatóan ezekhez a tényezőkhöz kapcsolódik, diszkriminációnak minősül, és jogtalan elbocsátási perekhez vezethet.

Az alkalmazotti elbocsátási folyamat lépései
A legtöbb cég már rendelkezik saját elbocsátási eljárásaival, amelyeket a vezetőknek követniük kell. Mégis érdemes megjegyezni, hogy a jól kezelt alkalmazotti elbocsátási folyamat nem kell, hogy nehéz élmény legyen, csak emlékezzen néhány szükséges lépésre.
Az alkalmazott elbocsátása során gondoljon a következőkre:
- az dokumentumait készen kell tartania a találkozó előtt
- a dokumentumot a elbocsátási találkozóra kell hoznia
- az egyéni találkozót csendes helyen kell lebonyolítani
- meg kell akadályoznia a megszakításokat
- tiszteletet kell mutatnia a találkozó során, és figyelnie kell az alkalmazottra
- a találkozót a nap végén kell tartani
- vissza kell szereznie a céges tulajdont (dokumentumok, kulcsok, kártyák)
- korlátozni kell az elektronikus eszközökhöz való hozzáférést
- kilépési interjút kell tartania
- lehetővé kell tennie az alkalmazott számára, hogy takarítsa ki a munkahelyét a normál munkaidőn kívül
- konstruktív, őszinte visszajelzést kell adnia
- ki kell állítania az utolsó bérjegyzéket
- kezelnie kell az álláskeresési juttatásokat
- referenciákat kell biztosítania
- meg kell köszönnie az alkalmazottnak a fáradozását
- beszélni kell a többi alkalmazottal az elbocsátási folyamatról

Összegzés
Ahhoz, hogy az elbocsátás érvényes legyen, írásban kell rögzíteni, minden dokumentumnak aláírva kell lennie az alkalmazott által. Ha van oka az alkalmazott kirúgására, jobb, ha ezt minél hamarabb megteszi, amint a probléma felmerül, és nem vár tovább a szükségesnél. A kirúgott alkalmazottak többsége idővel sikeresen át tud lépni jobb lehetőségekre, ezért nincs ok az akció elhalasztására. A fő szempont az, hogy az elbocsátási folyamatot kedvességgel és tisztelettel kell végrehajtani, és meg kell felelnie minden jogi előírásnak.
Olvassa el még: A kezdők útmutatója az influencer marketinghez
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.