Mi az a viselkedési analitika? Fontos tanulmányozni az ügyfelek viselkedését? Milyen típusú viselkedési adatok léteznek? Lehetséges nagyszerű termékeket tervezni anélkül, hogy betekintést nyernénk az emberek viselkedésébe és értékeibe? Mik a viselkedési analitika három szakasza? Olvasd el a cikket, hogy többet megtudj.

Mi az a viselkedési analitika? – tartalomjegyzék:

  1. Mi az a viselkedési analitika?
  2. A viselkedési adatok típusai
  3. Adatgyűjtés és egységesítés
  4. A viselkedési analitika három szakasza
  5. Viselkedési analitika – összefoglalás

Mi az a viselkedési analitika?

A viselkedési analitika egy új módszer, amelyet az ügyfél és a webalapú üzlet közötti interakciók értékelésére használnak. A viselkedési analitikát olyan iparágak használják, mint a kereskedelem, játékok és közösségi média, hogy elérjék a konkrét üzleti célokat, általában a forgalom maximalizálása vagy az ügyfelek megtartásának növelése érdekében.

A viselkedési analitika a vállalati analitika vagy adat analitika alá tartozik. Vannak különbségek a két megközelítés között: a vállalati analitika a múltbeli adatok statisztikai módszerekkel történő elemzésére szolgál, míg a viselkedési analitika a kliensek viselkedésének nyilvántartására és nyomon követésére összpontosít.

Manapság azok a cégek, amelyek nem gyűjtenek és elemeznek nagy adatokat, úgy tűnik, hogy nincsenek tisztában a piacon zajló bonyolult folyamatokkal, és ezért nem képesek meghatározni a jövőbeli trendeket és megalapozott üzleti döntéseket hozni. A viselkedési analitika az egyik sok módszer közül, amelyet a vállalatok használnak a tömegek viselkedésével kapcsolatos nagy adatok értelmezésére és a globális folyamatok piaci hatásának mérésére.

viselkedési_analitika viselkedési_analitika

A viselkedési adatok típusai

A viselkedési adatok a felhasználó digitális csatornákkal való interakciói során keletkeznek. Az adatok tartalmazzák az alábbi információkat: oldalmegtekintések, e-mail feliratkozások, weboldal előfizetések, dokumentum letöltések, kommunikáció az értékesítési képviselőkkel, bejelentkezési gyakoriság, eltöltött idő, helyszín, kattintások, egérmutató mozgások, oldal görgetés, jóváhagyott vagy elutasított kártya tranzakciók és még sok más.

A különleges felhasználó viselkedési adatai lehetővé teszik a marketing szakemberek számára, hogy részletesen lássák az összes eseményt, amely az ügyfél internetes tevékenysége során történt. Az adatok mindig egy egyedi végfelhasználóhoz kapcsolódnak, aki lehet név szerint ismert (valahol bejelentkezve) vagy ismeretlen és névtelen (sehol sem bejelentkezve).

A Google Analytics által gyűjtött adatok és a máshol gyűjtött viselkedési adatok közötti különbség csupán egy: a Google Analyticset egyedi ülések nyomon követésére használják, míg a viselkedési analitikát egyének nyomon követésére használják. A viselkedési analitika adatai “esemény” formájában kerülnek nyilvántartásra, kísérve az előfordulás egyéb “tulajdonságainak” információival.

Sok olyan adatforrás létezik, amelyek a viselkedési analitika szempontjából érdekesek, ezek közé tartoznak: mobilalkalmazások, weboldalak, játékalkalmazások, kiskereskedelmi oldalak, marketing automatizálási rendszerek, call centerek, számlázási rendszerek, ügyfélszolgálatok és CRM rendszerek.

Nyilvánvaló, hogy legalább többféle adat létezik, de három típust a leggyakrabban megkülönböztetnek: regisztrált adatok, megfigyelt adatok és az ügyfél véleményével kapcsolatos adatok:

  • A regisztrált adatok minden olyan adat, amely egy egyedi ügyfélhez kapcsolódik a CRM (Ügyfélkapcsolat-kezelő) rendszerekben. Az ilyen rendszerek kezelik a cég összes interakcióját a jelenlegi és potenciális ügyfelekkel, és nemcsak személyes adatokat tartalmaznak, hanem a cég által az ügyfél felé irányított összes tevékenység (szolgáltatások, kampányok) teljes nyilvántartását is.
  • A megfigyelt adatok minden olyan adat, amelyet az ügyfél hagy maga után az interneten való tipikus útja során. Az ügyfél különböző weboldalak elemeire adott reakciói többsége megvizsgálható, összegyűjthető és elemezhető, hogy kezdeti nyomokat adjon az ügyfél igényeiről és elvárásairól.
  • Az ügyfél véleménye minden olyan adat, amelyet közvetlenül az ügyféltől gyűjtenek felmérések, kérdőívek, weboldali csoportok, workshopok, e-mailek és más formák révén. Az ügyfél kifejezheti véleményét reakciósan (válaszul a cselekedeteinkre) vagy proaktívan (anélkül, hogy kérdeznénk).

Adatgyűjtés és egységesítés

A viselkedési adatok gyűjtésének legnehezebb része az, hogy minden fontos adat sok különböző, nem összekapcsolt platformon található. Így a pénzügyi adatok a banki weboldalakon tárolódnak, a felmérések a SurveyMonkey segítségével kerülnek feldolgozásra, a társadalmi kapcsolatok a Facebookon és a Twitteren láthatók, a hirdetési kampányok az Ad Word rendszerében találhatók, míg a weboldal analitika a Google Analytics segítségével érhető el.

Azért, hogy elkerüljük a végtelen órák eltöltését az összes adat manuális egyeztetésével, a marketing osztálynak legalább egy viselkedési analitika platformmal kell rendelkeznie. A piacon sok lehetőség van, hogy csak néhányat említsünk: Amplitude, Mixpanel, Totango, Indicative, Alteryx vagy Woopra. Mivel naponta új alkalmazásokat fejlesztenek ki, bármely marketinges megtalálhatja a saját igényeinek megfelelő megoldást. Amikor az összes bevételi és költségadat összekapcsolódik, a tényleges ROI valós időben becsülhető.

A viselkedési analitika három szakasza

A viselkedési analitika folyamatának három fő szakasza van. Az első lépés a adatgyűjtés. Olyan sok adatforrás létezik, hogy lehetetlen mindet felsorolni. A legtöbb adat a tudatlan ügyfél által hagyott nyomok formájában keletkezik az interneten végzett tevékenységei során. Az adatok cookie fájlok formájában maradnak, és ha egyszer rögzítik őket, elemezhetők és továbbíthatók.

A második lépés az adatok szegmentálása. Az összes adatot kisebb darabokra kell osztani, amelyeket bizonyos kategóriákba lehet helyezni a előre meghatározott kritériumok szerint. Egy adathalmazt sokféleképpen lehet feldolgozni, így a szegmentálásnak több különböző kimenetele lehet.

A viselkedési elemzés harmadik lépése az implementáció szakasza. Az adatokat arra használják, hogy a weboldal (hirdetések is) tartalmát az ügyfél igényeihez, nézeteihez és preferenciáihoz igazítsák. Az ügyfelet egyénileg célozzák meg, és kifejezetten neki szóló információkat mutatnak be.

Viselkedési analitika – összefoglalás

A viselkedési elemzés egy új kutatási forma, amelyet a marketingben használnak, hogy többet tudjanak meg az ügyfél termékhez vagy céghez való elköteleződéséről. A viselkedési elemzés során hatalmas, nyers adatokat gyűjtenek az ügyfél viselkedésével kapcsolatban. Az összes adatot a kutatási igényeinknek megfelelően kell szegmentálni. Az elemzés felfedezéseit arra használják, hogy közvetlenül kapcsolatba lépjenek az ügyféllel az új, átdolgozott ajánlattal, amely teljes mértékben az ő igényeihez van igazítva.

A viselkedési elemzés lehetővé teszi a marketing osztály vezetői számára, hogy megalapozott és megbízható üzleti döntéseket hozzanak részletes számítások és pontos adatok alapján, így lehetővé teszi az erőforrások megtakarítását, miközben növeli az ügyfél: elköteleződését, konverzióját és megtartását.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on.

Zofia Lipska

Több mint 10 éves tapasztalattal a digitális marketing területén Sophia nemcsak ismeri ennek az iparágnak a szabályait, hanem ami a legfontosabb, tudja, hogyan lehet azokat megszegni a kiemelkedő és kreatív eredmények elérése érdekében.

View all posts →