Az üzleti modell a legtöbb vállalkozás alapjának tekinthető. Mi az üzleti modell, és milyen elemekből áll? Miért kellene minden cégnek kidolgoznia? Ezekre és más kérdésekre válaszolunk a következő cikkben.

Üzleti modell – tartalomjegyzék:

  1. Mi az üzleti modell?
  2. Miért érdemes üzleti modellt létrehozni?
  3. Az üzleti modell elemei
  4. Üzleti Modell Vászon
  5. Lean Vászon

Mi az üzleti modell?

Az üzleti modell egy vállalat számára egy hosszú távú terv a termékeinek vagy szolgáltatásainak értékesítésére. Ez a fogalom a választott megközelítéstől függően eltérő:

  • pénzügyi megközelítés – arra összpontosít, hogy a vállalat hogyan fog profitot termelni,
  • stratégiai megközelítés – a vállalat fejlődését és piaci helyzetét vizsgálja,
  • operatív megközelítés – figyelembe veszi a vállalaton belüli folyamatokat és azok hatását az ügyfelek számára történő értékteremtésre.

Miért érdemes üzleti modellt létrehozni?

Az a vállalat, amely jogszerűen kíván működni, elemeznie kell az üzleti modelljét. Ez irányt mutat a vállalkozás számára bizonyos előre meghatározott célok felé. A modell megléte segít a rendelkezésre álló erőforrások maximális kihasználásában, ami profitra fog fordulni.

Üzleti modellt nemcsak a kezdetekkor, hanem későbbi szakaszokban is meg lehet fogalmazni, mivel az a vállalkozás növekedésével fejlődhet. Ez a modell lehetővé teszi a vállalat számára, hogy rendszerezze az összes információt a termékről. Könnyebb észlelni a lehetséges hiányosságokat és hiányokat is.

Az üzleti modell elemei

Az üzleti modell létrehozásának alapvető módja, hogy válaszoljunk négy kérdésre:

  • Ki? – Ki a vállalat ügyfele? Mik a vágyaik és szükségleteik?
  • Mi? – Milyen terméket kínál a vállalat? Hogyan felel meg ez a termék az ügyfelek igényeinek?
  • Hogyan? – Hogyan fogják a terméket az ügyfelekhez eljuttatni?
  • Miért? – Miért kellene az ügyfeleknek fizetniük ezért a termékért?

Üzleti Modell Vászon

Alex Osterwalder kidolgozta az Üzleti Modell Vászont, amely alapvető eszközzé vált annak meghatározására, hogy egy vállalkozás hogyan működik. Ezenkívül lehetővé teszi annak meghatározását is, hogy a vállalkozás megfelel-e az ügyfelek igényeinek a javaslatával, és hogy nyereséges-e. Az Üzleti Modell Vászon 9 elemből áll:

  1. Ügyfél szegmentálás – Az ügyfelek bármely üzleti modell alapját képezik. Az igényeik jobb kielégítése érdekében a vállalat csoportosíthatja az ügyfeleket kisebb szegmensekbe, például közös érdeklődés vagy demográfiai jellemzők alapján. Miután sikeresen meghatározták a csoportokat, a vállalatnak el kell különítenie azokat, akiknek az igényeit tervezik kielégíteni.
  2. Értékajánlat – Ez az elem határozza meg, hogy miért választják az ügyfelek egy adott vállalat ajánlatát a versenytárs termékének használata helyett. Az értékajánlat valamilyen módon megoldja a vásárlók problémáit vagy kielégíti az igényeiket.
  3. Csatornák – Ez az üzleti modell egy másik eleme. Meghatározza, hogyan kommunikál a márka az ügyfelekkel, és hogyan közvetíti számukra az értékajánlatot. A csatornák segítenek meghatározni azokat a kapcsolódási pontokat a közönséggel, amelyek befolyásolják a végső ügyfélélményt.
  4. Ügyfélkapcsolat – Ez az a típusú interakció, amely a vállalat és az ügyfél között zajlik. A vállalatnak meg kell határoznia, hogyan szeretné kiépíteni a kapcsolatokat egy adott ügyfélszegmensekkel, és mit várnak el a vásárlók, például, hogy közvetlen kapcsolatot vagy inkább automatizált kapcsolatot preferálnak-e, stb.
  5. Bevételi források – ez a modell meghatározza a vállalat által generált pénzügyi forrásokat. A hangsúlynak a megfelelő ár meghatározására kell összpontosítania, amelyet az ügyfél hajlandó megfizetni, és a legmegfelelőbb üzleti modellre: előfizetés, egyszeri kifizetés, előfizetés, stb. További finanszírozási forrásokat is figyelembe lehet venni, például hiteleket, támogatásokat stb.
  6. Kulcsfontosságú erőforrások – ez az összes infrastruktúra összessége, amely a vállalat folyamatainak megfelelő működéséhez szükséges. Figyelembe kell venni a fizikai erőforrásokat (felszerelés, hardver), szellemi erőforrásokat (tudás, szabadalmak), humán erőforrásokat és pénzügyi erőforrásokat.
  7. Kulcsfontosságú tevékenységek – ezek a legfontosabb tevékenységek, amelyeket a vállalatnak el kell végeznie ahhoz, hogy a modell megfelelően működjön. A végrehajtandó tevékenységek a vállalat jellegétől függően változnak. Fizikai termék értékesítésekor figyelembe kell venni a tervezést és a gyártást, míg szolgáltatás nyújtásakor tudásra van szükség, és arra, hogyan lehet teljesíteni az ügyfél felé tett ígéretet.
  8. Kulcsfontosságú partnerek – ez az összes partner, beszállító, társ, akik befolyásolják a vállalkozás zökkenőmentes működését.
  9. Költségszerkezet – ez a megadott üzleti modell keretében felmerült összes költség összessége. Ezek lehetnek fix és változó költségek is.
Mi az üzleti modell - Üzleti modell vászon

Lean Vászon

Az Üzleti Modell Vászon jól megalapozott vállalatok számára működik. De az újoncok számára a közgazdászok egy kicsit más verziót dolgoztak ki, amelyet Lean Vászonnak neveznek. Ez négy szempontban különbözik az Üzleti Modell Vászontól:

  • Probléma – objektíven meg kell határozni, hogy milyen problémát old meg a termék. Az ilyen pontos diagnózis fokozza az ajánlat piaci igényekhez való illeszkedését. Ezen a ponton érdemes a versenyt is elemezni, hogy előnyt találjunk.
  • Megoldások – ezen a ponton nagyon pontosan meg kell határozni a kínált terméket, és definiálni kell a MVP-jét (Minimum Viable Product). Ez egy prototípus verzió, amely elegendő funkcióval rendelkezik a piaci bevezetéshez, és a jövőbeli új képességekkel való fejlesztéshez.
  • Mutatók – meg kell határozni, hogy a vállalat hogyan fogja definiálni a sikerét, milyen paraméterek jelzik a mértékét, és milyen arányokra kell figyelnie a vezetésnek.
  • Versenyelőny – ezek azok az aspektusok, amelyek befolyásolják a termék egyediségét, és megkülönböztetik a versenytársaktól. Érdemes a termék másolás és lopás elleni védelmét is megfontolni.

Az üzleti modell meghatározása lehetővé teszi, hogy tudjuk, a vállalkozásunk célja az érték nyújtása az ügyfelek számára, és hogy a vállalkozás fejlődése a megfelelő irányba halad-e.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a mi szorgos méheink közösségéhez a Facebookon és a Twitteren.

Andy Nichols

Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.

View all posts →

The most important questions

  1. Mi az üzleti modell?

    Egy üzleti modell egy hosszú távú terv a vállalat működési nyereségének növelésére.

  2. Mi a vállalkozási modell kulcsfontosságú elemei?

    A fő elemek a következő kérdésekre adott válaszok:

    • Ki a cég ügyfele?
    • Mit kínál a cég (milyen terméket)?
    • Hogyan fogják a terméket szállítani?
    • Miért szeretne az ügyfél fizetni érte?

  3. Miért hozzunk létre üzleti modellt?

    A vállalatok, amelyek üzleti modellel rendelkeznek, nem pazarolják az időt és a potenciált a munkájuk során, és maximálisan kihasználják a rendelkezésre álló erőforrásaikat.