Az üzleti modell a legtöbb vállalkozás alapjának tekinthető. Mi az üzleti modell, és milyen elemekből áll? Miért kellene minden cégnek kidolgoznia? Ezekre és más kérdésekre válaszolunk a következő cikkben.
Üzleti modell – tartalomjegyzék:
- Mi az üzleti modell?
- Miért érdemes üzleti modellt létrehozni?
- Az üzleti modell elemei
- Üzleti Modell Vászon
- Lean Vászon
Mi az üzleti modell?
Az üzleti modell egy vállalat számára egy hosszú távú terv a termékeinek vagy szolgáltatásainak értékesítésére. Ez a fogalom a választott megközelítéstől függően eltérő:
- pénzügyi megközelítés – arra összpontosít, hogy a vállalat hogyan fog profitot termelni,
- stratégiai megközelítés – a vállalat fejlődését és piaci helyzetét vizsgálja,
- operatív megközelítés – figyelembe veszi a vállalaton belüli folyamatokat és azok hatását az ügyfelek számára történő értékteremtésre.
Miért érdemes üzleti modellt létrehozni?
Az a vállalat, amely jogszerűen kíván működni, elemeznie kell az üzleti modelljét. Ez irányt mutat a vállalkozás számára bizonyos előre meghatározott célok felé. A modell megléte segít a rendelkezésre álló erőforrások maximális kihasználásában, ami profitra fog fordulni.
Üzleti modellt nemcsak a kezdetekkor, hanem későbbi szakaszokban is meg lehet fogalmazni, mivel az a vállalkozás növekedésével fejlődhet. Ez a modell lehetővé teszi a vállalat számára, hogy rendszerezze az összes információt a termékről. Könnyebb észlelni a lehetséges hiányosságokat és hiányokat is.
Az üzleti modell elemei
Az üzleti modell létrehozásának alapvető módja, hogy válaszoljunk négy kérdésre:
- Ki? – Ki a vállalat ügyfele? Mik a vágyaik és szükségleteik?
- Mi? – Milyen terméket kínál a vállalat? Hogyan felel meg ez a termék az ügyfelek igényeinek?
- Hogyan? – Hogyan fogják a terméket az ügyfelekhez eljuttatni?
- Miért? – Miért kellene az ügyfeleknek fizetniük ezért a termékért?
Üzleti Modell Vászon
Alex Osterwalder kidolgozta az Üzleti Modell Vászont, amely alapvető eszközzé vált annak meghatározására, hogy egy vállalkozás hogyan működik. Ezenkívül lehetővé teszi annak meghatározását is, hogy a vállalkozás megfelel-e az ügyfelek igényeinek a javaslatával, és hogy nyereséges-e. Az Üzleti Modell Vászon 9 elemből áll:
- Ügyfél szegmentálás – Az ügyfelek bármely üzleti modell alapját képezik. Az igényeik jobb kielégítése érdekében a vállalat csoportosíthatja az ügyfeleket kisebb szegmensekbe, például közös érdeklődés vagy demográfiai jellemzők alapján. Miután sikeresen meghatározták a csoportokat, a vállalatnak el kell különítenie azokat, akiknek az igényeit tervezik kielégíteni.
- Értékajánlat – Ez az elem határozza meg, hogy miért választják az ügyfelek egy adott vállalat ajánlatát a versenytárs termékének használata helyett. Az értékajánlat valamilyen módon megoldja a vásárlók problémáit vagy kielégíti az igényeiket.
- Csatornák – Ez az üzleti modell egy másik eleme. Meghatározza, hogyan kommunikál a márka az ügyfelekkel, és hogyan közvetíti számukra az értékajánlatot. A csatornák segítenek meghatározni azokat a kapcsolódási pontokat a közönséggel, amelyek befolyásolják a végső ügyfélélményt.
- Ügyfélkapcsolat – Ez az a típusú interakció, amely a vállalat és az ügyfél között zajlik. A vállalatnak meg kell határoznia, hogyan szeretné kiépíteni a kapcsolatokat egy adott ügyfélszegmensekkel, és mit várnak el a vásárlók, például, hogy közvetlen kapcsolatot vagy inkább automatizált kapcsolatot preferálnak-e, stb.
- Bevételi források – ez a modell meghatározza a vállalat által generált pénzügyi forrásokat. A hangsúlynak a megfelelő ár meghatározására kell összpontosítania, amelyet az ügyfél hajlandó megfizetni, és a legmegfelelőbb üzleti modellre: előfizetés, egyszeri kifizetés, előfizetés, stb. További finanszírozási forrásokat is figyelembe lehet venni, például hiteleket, támogatásokat stb.
- Kulcsfontosságú erőforrások – ez az összes infrastruktúra összessége, amely a vállalat folyamatainak megfelelő működéséhez szükséges. Figyelembe kell venni a fizikai erőforrásokat (felszerelés, hardver), szellemi erőforrásokat (tudás, szabadalmak), humán erőforrásokat és pénzügyi erőforrásokat.
- Kulcsfontosságú tevékenységek – ezek a legfontosabb tevékenységek, amelyeket a vállalatnak el kell végeznie ahhoz, hogy a modell megfelelően működjön. A végrehajtandó tevékenységek a vállalat jellegétől függően változnak. Fizikai termék értékesítésekor figyelembe kell venni a tervezést és a gyártást, míg szolgáltatás nyújtásakor tudásra van szükség, és arra, hogyan lehet teljesíteni az ügyfél felé tett ígéretet.
- Kulcsfontosságú partnerek – ez az összes partner, beszállító, társ, akik befolyásolják a vállalkozás zökkenőmentes működését.
- Költségszerkezet – ez a megadott üzleti modell keretében felmerült összes költség összessége. Ezek lehetnek fix és változó költségek is.

Lean Vászon
Az Üzleti Modell Vászon jól megalapozott vállalatok számára működik. De az újoncok számára a közgazdászok egy kicsit más verziót dolgoztak ki, amelyet Lean Vászonnak neveznek. Ez négy szempontban különbözik az Üzleti Modell Vászontól:
- Probléma – objektíven meg kell határozni, hogy milyen problémát old meg a termék. Az ilyen pontos diagnózis fokozza az ajánlat piaci igényekhez való illeszkedését. Ezen a ponton érdemes a versenyt is elemezni, hogy előnyt találjunk.
- Megoldások – ezen a ponton nagyon pontosan meg kell határozni a kínált terméket, és definiálni kell a MVP-jét (Minimum Viable Product). Ez egy prototípus verzió, amely elegendő funkcióval rendelkezik a piaci bevezetéshez, és a jövőbeli új képességekkel való fejlesztéshez.
- Mutatók – meg kell határozni, hogy a vállalat hogyan fogja definiálni a sikerét, milyen paraméterek jelzik a mértékét, és milyen arányokra kell figyelnie a vezetésnek.
- Versenyelőny – ezek azok az aspektusok, amelyek befolyásolják a termék egyediségét, és megkülönböztetik a versenytársaktól. Érdemes a termék másolás és lopás elleni védelmét is megfontolni.
Az üzleti modell meghatározása lehetővé teszi, hogy tudjuk, a vállalkozásunk célja az érték nyújtása az ügyfelek számára, és hogy a vállalkozás fejlődése a megfelelő irányba halad-e.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a mi szorgos méheink közösségéhez a Facebookon és a Twitteren.
Andy Nichols
Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.
The most important questions
-
Mi az üzleti modell?
Egy üzleti modell egy hosszú távú terv a vállalat működési nyereségének növelésére.
-
Mi a vállalkozási modell kulcsfontosságú elemei?
A fő elemek a következő kérdésekre adott válaszok:
- Ki a cég ügyfele?
- Mit kínál a cég (milyen terméket)?
- Hogyan fogják a terméket szállítani?
- Miért szeretne az ügyfél fizetni érte?
-
Miért hozzunk létre üzleti modellt?
A vállalatok, amelyek üzleti modellel rendelkeznek, nem pazarolják az időt és a potenciált a munkájuk során, és maximálisan kihasználják a rendelkezésre álló erőforrásaikat.