Digitális munkavállalói élmény (DEX) – tartalomjegyzék:
Mi a digitális munkavállalói élmény?
A mai vállalatoknál az IT által biztosított digitális munkahely a legtöbb esetben mindennapi jelenség. A munkavállalók hozzászoktak a hibrid vagy távoli munkamódhoz, és felismerik, hogy a digitalizáció már nem választás, hanem a jövő és szükségszerűség. Azonban gyakran kiderül, hogy a digitális munkahely nem segíti elő a várt módon, és nem pozitívan befolyásolja a termelékenységet, éppen ellenkezőleg. Itt kezdődik a vicious cycle.
A munkavállalók nincsenek megelégedve azzal, hogy a rendszer nem működik, hibák lépnek fel, amelyek késleltetik a munkájukat, és alig van kontrolljuk vagy lehetőségük a változtatásra. Frusztráltak, de semmit sem tehetnek, mert az IT osztály felelős a rendszerért. Ez viszont gyakran túlterhelt a munkával, vagy nincs elegendő adata vagy kapacitása a probléma gyors és hatékony megoldására.
A digitális munkavállalói élmény a munkavállalók összes tapasztalatát leírja a digitális munkahelyen. Végül is, a vállalatnál lévő alkalmazások vagy rendszerek lehetnek támogatók és segítők, de akár zavaró tényezővé is válhatnak, ami frusztrációt okoz. A pozitív digitális munkavállalói élmény fontos szempont, amelyet minden vállalatnak támogatnia kell. Nem csupán a munkavállalói termelékenységről és a jobb munkateljesítményről van szó, bár természetesen ezek is fontosak.
A pozitív élmény a munkavállalók elkötelezettségére is hatással van a feladataik iránt, sőt a vállalatról alkotott véleményükre is, ami különösen fontos az új munkavállalók vonzása szempontjából.
Pozitív digitális munkavállalói élmény – miből áll?
A technológiának a munkavállalókat kell szolgálnia, javítania kell a munkájuk minőségét, valamint lehetővé kell tennie számukra a feladatok hatékony elvégzését. Abban a pillanatban, amikor a vállalat technológiája már nem hasznos a munkavállalók számára, valami egyszerűen nem stimmel. Ennek a hibás komponensnek a felfedezése és cseréje vagy javítása kulcsfontosságú elem, ha egy vállalat törődik a munkavállalók pozitív digitális élményével. Mire érdemes figyelni?
- Hatékony kommunikáció
- Minőség és funkcionalitás
- Fel készülni a változásra
Bár a DEX kifejezés sok szempontot magában foglal, van néhány, amely különösen figyelmet érdemel. Elsősorban a munkavállalók és a feletteseik közötti kommunikáció és információmegosztás könnyedsége. A vállalat eszközeinek támogatniuk és elősegíteniük kell ezt, mivel ez kulcsfontosságú elem abban, hogy a munkavállalók hogyan érzik magukat a pozitív digitális élmény kapcsán.
A technológiák minősége és azok képessége, hogy különböző eszközökön működjenek, valamint alkalmazkodásuk a munkavállalók igényeihez szintén fontos. Ők a fő felhasználók, és véleményük és visszajelzésük a szoftverről sokat hozzátehet. Ezért érdemes ösztönözni a munkavállalókat, hogy osszák meg véleményüket a témában. Az összegyűjtött információk segíthetnek abban, hogy a munka jobb hellyé váljon.
A pozitív digitális élményt a munkavállalók technológiához és a vállalatban zajló változásokhoz való hozzáállása is befolyásolja. Nem mindenki nyitott a változásra, és nem mindenki fogja üdvözölni az új rendszer bevezetéséről szóló információkat. Még biztonságosan állítható, hogy a többség ellenállni fog az ilyen típusú újdonságoknak. Azonban sok múlik azon, hogy hogyan készítjük fel őket erre, és milyen lehetőségeket adunk nekik.
Érdemes őszintén tájékoztatni a munkavállalókat a fejlesztés irányáról, és bemutatni nekik a következő lépéseket. Ez a helyzet frank leírása és a változások előnyeinek kiemelése kulcsfontosságú a hozzáállásuk formálásában a közelgő átmenet iránt. Gyakran a új eszközzel kapcsolatos aggodalmak is a készségek hiányából fakadnak. Ennek hatékony módja a gyakorlati képzés bevezetése, amely új lehetőségeket ad a munkavállalóknak, és kiegészíti digitális készségeik tudását, így megkönnyítve számukra a munkát és a közelgő változásokhoz való alkalmazkodást.
Miért érdemes törődni a pozitív digitális munkavállalói élménnyel?
A pozitív digitális munkavállalói élmény egyik első előnye, ami eszünkbe jut, a munkavállalói termelékenység javulása. Ez természetesen magasabb nyereséget jelent a vállalat számára. Azonban a munkavállalók digitális munkahellyel kapcsolatos érzéseinek ápolása nem csupán pénzügyi kérdés. Miért érdemes még törődni a DEX pozitívvá tételével?
- Kevesebb munkavállalói fluktuáció: egy elégedett munkavállaló, akinek nincsenek komoly problémái a munkában, és nem frusztrálja a vállalat technológiája, az egy olyan munkavállaló, aki nem gondol a távozásra. Manapság rengeteg ajánlat van a munkaerőpiacon, így még egy látszólag jelentéktelen elem is káros tényezővé válhat a munkáltató váltásra irányuló gondolkodásban.
- A szakértelem érzése: a munkavállalók által használt eszközöknek elég egyszerűnek kell lenniük ahhoz, hogy bárki kezelni tudja őket.
- Kevesebb információs zaj: a túl sok zaj és a figyelem elvesztése a legnagyobb fenyegetés, ami megölheti a termelékenységet. Ezért az eszközöknek nemcsak egyszerűnek, hanem felhasználóbarátoknak is kell lenniük, hogy mindenki a munkájára tudjon összpontosítani.
- Munka rugalmassága: A modern fejlesztések lehetővé teszik, hogy bárhonnan dolgozhasson a világon, ami különösen fontos egyes munkavállalók számára.
- Hovatartozás érzése: Míg a munkavállalók értékelik a rugalmasságot és a távoli vagy csapatban való munkavégzés lehetőségét, mégis szeretnék érezni, hogy csapattagok, és tudni, hogy létfontosságú részei a szervezetnek.
5 mód a digitális munkavállalói élmény (DEX) javítására
Ahogy látható, a munkavállalók és a digitális munkahellyel kapcsolatos tapasztalataik a vállalat sikerének alapját képezik. Ha tudja, hogy valami nem működik a szervezetében, és itt az ideje a változásnak, tegye meg. Hol kezdje?
- Információt szerezzen a forrástól
- Törődjön az alapokkal – foglalkozzon a képzéssel
- Personalizálja az eszközöket – testre szabja az eszközöket a munkavállalók igényeinek megfelelően
- Fektessen a kommunikációba
- A DEX javítása folyamat – emlékezzen erre
A munkavállalók, akik nap mint nap szembesülnek a jelenlegi technológiával, a legjobb információforrást jelentik. Érdemes kihasználni tudásukat, és megkérdezni, mit várnak el az eszközöktől, és mi javíthatná a tapasztalataikat. A munkavállalók igényeinek és elvárásainak megértése abszolút szükséges. Sok vezető azt hiszi, hogy tökéletesen tudja, mire van szüksége a munkavállalóknak anélkül, hogy valaha is megkérdezné őket. Ez a megközelítés nagy hiba.
Néha nem az használt eszközök a probléma, hanem a használatukra való képtelenség. Számolni kell azzal, hogy egyes munkavállalók szakértők a saját területükön, de nincs megfelelő tudásuk a digitális eszközök hatékony kezelésére és a munkakörnyezetben való eligibilitásra. Az erőforrások biztosítása, amelyek lehetővé teszik számukra a könnyű tanulást, ezért alapvető fontosságú a digitális munkavállalói élmény javításához.
Az eszközöknek meg kell könnyíteniük a munkát, és lehetővé kell tenniük, hogy a fontos dolgokra összpontosítsanak. Téves azt feltételezni, hogy minden munkavállalónak ugyanarra az eszközkészletre van szüksége. Érdemes teljes személyre szabásra fogadni ebben a tekintetben, és csak azokat az elemeket biztosítani az egyes munkavállalóknak, amelyek szükségesek és javítják a termelékenységet és a munkavállalói elégedettséget. Az ilyen változások alapja azonban az adatok gyűjtése, amelyek világosan megmutatják, hogyan használják az egyes munkavállalók a technológiát, és mely elemekre van szükségük.
A hibrid és távoli munka korában a kommunikációra való figyelem kulcsfontosságú. Először is lehetővé teszi a munkavállalók számára, hogy elkerüljék a hibákat, és egyszerűsíti a munkájukat, de befolyásolja a szervezethez való tartozás érzését is, és növeli az elkötelezettséget. Egy belső kommunikációs csatorna létrehozása ösztönzi a munkavállalókat, hogy osszák meg információikat, fejezzék ki véleményüket és tegyenek fel kérdéseket.
A kulcs az, hogy olyan hozzáállással rendelkezzen, hogy a feladata nem ér véget a változások bevezetésével. A technológia folyamatosan változik, és az új eszközök folyamatosan fejlődnek, így itt nincs helye a babérjain való ücsörgésnek. Még ha a jelenlegi változások eredményeket is hoznak, és a munkavállalók elégedettséget mutatnak a digitális munkahelyükkel, akkor is más lesz. Sajnos ez egy folyamatos folyamat, és folyamatosan frissíteni kell az információkat, beleértve a feletteseitől is. A szervezet feladata tehát, hogy figyelje a pulzusát, figyelje a változó technológiai trendeket, és részt vegyen a tudás frissítését segítő képzéseken.
A változás egy szervezetben elkerülhetetlen, és a hozzá való alkalmazkodás képessége az egyetlen hatékony módja a túlélésnek és a sikernek, mint vállalkozás. A digitális munkavállalói élmény nem csupán egy divatos buzzword, hanem egy valós probléma, amelyre érdemes figyelni. Ez a szempont nemcsak a munkavállalóknak, hanem az egész vállalatnak is hasznot hoz.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.