A modern piacot a fogyasztók hatalmának észlelhető növekedése jellemzi. Ők döntik el, hogy mely termékek érdemesek a figyelmükre és pénzükre, így a különböző vállalkozások fő mozgatórugójává válnak. A cégek ezért nem maradhatnak közömbösek a fogyasztók igényeivel és szeszélyeivel szemben, mert egy erősen versenyképes piacon a vásárlóért folytatott harcot az nyeri meg, aki a legjobban teljesíti az elvárásaikat.
Vásárlói igények – tartalomjegyzék:
- Vásárlói elégedettség prémium szinten
- Elégedett a vásárlóm?
- Vásárlói igények – hogyan reagáljunk
- A vásárlói igények követése – miért éri meg?
- Összegzés
Vásárlói elégedettség prémium szinten
A vásárlók kulcsfontosságú láncszemet jelentenek az egész értékesítési láncban. Ők azok, akik egyéni vásárlásaikkal és a cégek konkrét ajánlatainak kiválasztásával a vállalkozások fő bevételi forrásává válnak. Így levonhatjuk a következtetést, hogy bármely vállalkozás sikere attól függ, hogy a termékek vagy szolgáltatások végül kikhez jutnak el.
A vásárlói elégedettség foka és a márkával kapcsolatos általános érzéseik világosan mutatják, hogy mennyire teljesíti a cég a céljait és stratégiai célkitűzéseit. Nem nagy felfedezés azt mondani, hogy minél elégedettebb vásárlókkal rendelkeznek a vállalkozók, annál jobb az egész üzlet és annak jövője szempontjából.
Azonban a vásárlói elégedettséget nem lehet csupán a megvásárolt termékkel való elégedettség szintjére redukálni. Ugyanolyan lényeges, ha nem még figyelemre méltóbb, a teljes értékesítési folyamattal kapcsolatos különböző érzések, valamint a különböző típusú problémák megoldása a folyamat befejezése után. Ebbe a csoportba tartozik minden kapcsolat, amelyet a vásárlók a márkával létesítenek, például a vásárlás során a cég munkatársaitól kapott széleskörű támogatás, a márka átláthatósága, valamint a közösséggel való kommunikáció preferált módjai.
A cég gyakorlati erőfeszítései, hogy ügyfeleinek kiemelkedő elégedettséget és a szükségleteik figyelembevételének érzését nyújtsa, biztosan segítenek a fogyasztókkal való erősebb kötelék kialakításában. Ennek eredményeként a márka folyamatosan növeli a hűséges, rendszeres vásárlók körét, akik, amikor új vásárlási igények merülnek fel, először azt nézik meg, hogy melyik üzletet bíznák meg jobban, és ezt a pozitív tapasztalatokkal társítják.
Elégedett a vásárlóm?
Amikor valaki úgy dönt, hogy saját vállalkozást indít, minden kezdő vállalkozónak fel kell ismernie, hogy a potenciális vásárlók mennyire befolyásolják a vállalkozás sikerét és fejlődését. Ezért, amint egy kezdeti stratégiát kidolgoznak, figyelembe kell venni a célcsoport alapvető igényeit és preferenciáit, amelyek, különösen a piac versenyképességének gyors növekedésével, megkönnyítik az új vállalkozás számára, hogy kiemelkedjen a többi márka számos ajánlata közül.
A célcsoport alapos elemzése és jellemzése elengedhetetlen eleme a vállalkozás növekedésének és megfelelő működésének. Az ilyen értékes tudás lehetővé teszi, hogy minden termék olyan jellemzőkkel rendelkezzen, amelyek a fogyasztók kielégítetlen vágyait célozzák meg, amelyek közvetlenül a szívükhöz és következésképpen a vásárlási kosaraikhoz vezetnek. Ezen kívül a termék világra juttatásának formája is ennek megfelelően alakítható. A vásárlók egyéni preferenciáinak figyelembevételével a cég világos képet nyer arról, hogy mely értékesítési csatornákba érdemes a lehető legnagyobb célcsoportok közül a legrövidebb időn belül befektetni.
De van-e mód arra, hogy biztosak legyünk abban, hogy az ezen a területen tett intézkedések elég hatékonyak, és hogy a vásárlók által elért elégedettségi szint már elég magas ahhoz, hogy a márkához való hűségről beszélhessünk?
Segítséget nyújtanak a vásárlói elégedettségi felmérések, amelyek a leggyakrabban a kulcsfontosságú teljesítménymutatók elemzésével értékes információkat adnak a cégeknek a megvalósított gyakorlatok általános sikeréről. Néhány a legnépszerűbb ilyen meghatározó tényezők közül például:
- Vásárlói Elégedettségi Pontszám (CSAT) – lehetővé teszi a vásárlói elégedettség szintjének meghatározását egy adott szolgáltatással vagy termékkel kapcsolatban, így a vásárló közvetlen kapcsolatára összpontosít a termékkel, nem pedig a márkával való általános kapcsolatra.
- Vásárlói Erőfeszítési Pontszám (CES) – megmutatja a cégeknek, hogy vásárlóik találkoztak-e bármilyen nehézséggel és kihívással a vásárlási folyamat során, és mennyi erőfeszítést tettek azok megoldására.
- Net Promoter Score (NPS) – a vásárlói elégedettség tipikus KPI-ja, amely további specifikusságot ad a vásárló és a cég közötti kapcsolat természetéhez. A vásárlói elégedettség szintje, amelyet a kívánságok eszköze határoz meg, márkahűségre fordítható.
Miközben a kulcsfontosságú teljesítménymutatók elemzése rendkívül hasznosnak bizonyul a vásárlói elégedettség meghatározásában, nem ez az egyetlen módszer, amely a cégek számára széleskörű információkat nyújt. Ugyanolyan hasznos, ha kifejezetten a vásárlói elégedettségre összpontosító, különösen tervezett felméréseket és kérdőíveket végeznek. Ily módon a vállalkozók a vállalkozásuk különböző szakaszaiban megismerhetik a piacon kínált termékek észlelt erősségeit és gyengeségeit, ami lehetővé teszi számukra, hogy szükség esetén javításokat végezzenek a meglévő ajánlataikon.
Az ilyen felméréseket online – a bolt weboldalán, közösségi médián vagy kiküldött e-maileken keresztül – és offline, például üzletekben a vásárlás után is el kell végezni. A vásárlóktól még szélesebb körű információk megszerzése és a márkával való kapcsolat erősítése érdekében érdemes a vásárlói elégedettséget interjúk révén felmérni.
Bevallom, ez a módszer különleges személyzeti elkötelezettséget és idő, valamint pénz növekedését igényli, de ez az eszköz felhívja a vállalkozók figyelmét egy olyan problémára, amelyet korábban akár figyelmen kívül is hagytak, jobb feltételeket teremtve az új és fejlettebb termékek bevezetéséhez és az egész vállalat fejlődéséhez.
Vásárlói igények – hogyan reagáljunk
Az online értékesítés jelentős fejlődése és a vásárlók számára elérhető különböző információk könnyebb hozzáférhetősége lehetővé tette számukra, hogy ma még tájékozottabb vásárlási döntéseket hozzanak, figyelembe véve a rendelkezésre álló ajánlatok racionális összehasonlítását. A jelenlegi piacot fokozott verseny és rivalizálás jellemzi a nagyon hasonló termékeket kínáló cégek között. Ezért a minden irányból érkező hirdetések és bejelentések fényében a részletek tükrözik legjobban a vásárlók elvárásait, amelyek végül motiválják őket, hogy egy választás mellett döntsön a másik helyett.
A célcsoport fő igényeinek meghatározása általában különböző elemzéseken és teszteken alapul, figyelembe véve a piaci trendeket is. Az így nyert információnak erősítenie és formálnia kell a cég tevékenységi stratégiáját. Bár minden vállalkozásnak már van egy meghatározott stratégiája, még mielőtt valódi üzleti tevékenységet kezdene, nem bölcs dolog ragaszkodni hozzá, figyelmen kívül hagyva a környezetben bekövetkező észlelhető változásokat. Sokkal jobb megoldás, ha olyan szintű rugalmasságot tartanak fenn a tevékenységekben, hogy a vásárlók igényei és preferenciái változásával a stratégia is kövesse azt.
Minden vásárlói igényt a vállalkozóknak fontos problémaként kell kezelniük, amelyet a létrehozott termékkel kell megoldaniuk. A cégeknek ezért mindenáron arra kell törekedniük, hogy minél többet megtudjanak vásárlóikról és megértsék igényeiket. Az ilyen tudás, a megfelelő termékek párosítása mellett, tovább erősíti a márka kapcsolatát a vásárlókkal. A megértés érzésének megszerzésével a fogyasztóknak könnyebb lesz úgy érzékelniük egy adott vállalkozást, mint amely törődik az igényeikkel és általános elégedettségükkel.
A vásárlói igények követése – miért éri meg?
A vásárlóink hangjára való figyelés elsősorban lehetőséget ad arra, hogy olyan terméket hozzunk létre, amely megfelel az igényeiknek. Végül is, ki tudja jobban megépíteni a tökéletes terméket, mint maguk a felhasználók?
A még elégedettebb vásárlók önmagukban a legjobb reklámot jelentik a márka számára. A termékkel kapcsolatos általános elégedettség és a vásárlási folyamat pozitív benyomásai a hűség fő motivációit teremtik meg a márkánk iránt. Ezen kívül, gyakran a vásárlási eufória hevében, a meglévő vásárlók pozitív termékértékeléseket osztanak meg családjukkal, barátaikkal és akár véletlenszerű emberekkel is különböző közösségi hálózatokon vagy fórumokon. Ily módon, még közvetlen marketing erőfeszítések nélkül is, a cég jó hírnevet szerez, bővítve vásárlói bázisát.
A vásárlói igények hűséges követése minimalizálja a kudarc kockázatát is. Egyes esetekben egy összetett és dinamikus piac azt jelenti, hogy még a kezdeti kutatások és az azokból levont következtetések is tévesnek bizonyulnak, amikor szembesülnek a valódi üzleti világgal. Ilyen helyzetben a vásárlói megjegyzések és visszajelzések jönnek a segítségünkre. Még akkor is, ha egy terméket kiadunk, amely kezdetben nem képes elegendő vásárlói elégedettséget nyújtani, még mindig javítható a vásárlóktól érkező tippek megvalósításával, így a termék sok rajongóra találhat.
Összegzés
A vásárlók rendkívül fontos részét képezik az egész értékesítési folyamatnak, ami azt jelenti, hogy igényeiket és véleményüket a cégeknek figyelembe kell venniük a stratégiák kidolgozása során. Azok a termékek, amelyeket a jövőben elérni kívánt emberek preferenciái alapján hoznak létre, növelik a siker és a vállalkozás fejlődésének esélyeit. Ezért a cégeknek, akik ki akarnak tűnni a számos versenytárs közül és tartósan meg akarnak maradni a célcsoportjuk fejében, már a kezdetektől fogva meg kell érteniük a vásárlói igények kielégítésének lényegét.
Olvasd el ezt is: Hogyan bővítsd a vásárlói bázisodat?
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Andy Nichols
Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.
The most important questions
-
Miért fontos az ügyfél-elégedettség felmérése?
A vásárlói elégedettség foka és a márkával kapcsolatos általános érzéseik világosan mutatják, hogy egy vállalat mennyire teljesíti a céljait és stratégiai célkitűzéseit.
-
Hogyan ellenőrizzük, hogy az ügyfél valóban elégedett-e?
Több, kissé eltérő módszer is alkalmazható erre a célra, például a kulcsfontosságú teljesítménymutatók elemzése, elégedettségi szinteket felmérő felmérések és kérdőívek, vagy megfelelően előkészített interjúk az ügyfelekkel.
-
Miért kövessük az ügyfelek igényeit?
Ez lehetőséget ad egy szinte tökéletes termék létrehozására, amely képes megfelelni a célcsoport igényeinek. Ugyanakkor minimalizálja a nem megfelelő ajánlatból adódó kudarc kockázatát.