A modern piacot a fogyasztók hatalmának észlelhető növekedése jellemzi. Ők döntik el, hogy mely termékek érdemesek a figyelmükre és pénzükre, így a különböző vállalkozások fő mozgatórugójává válnak. A cégek ezért nem maradhatnak közömbösek a fogyasztók igényeivel és szeszélyeivel szemben, mert egy erősen versenyképes piacon a vásárlóért folytatott harcot az nyeri meg, aki a legjobban teljesíti az elvárásaikat.

Vásárlói igények – tartalomjegyzék:

  1. Vásárlói elégedettség prémium szinten
  2. Elégedett a vásárlóm?
  3. Vásárlói igények – hogyan reagáljunk
  4. A vásárlói igények követése – miért éri meg?
  5. Összegzés

Vásárlói elégedettség prémium szinten

A vásárlók kulcsfontosságú láncszemet jelentenek az egész értékesítési láncban. Ők azok, akik egyéni vásárlásaikkal és a cégek konkrét ajánlatainak kiválasztásával a vállalkozások fő bevételi forrásává válnak. Így levonhatjuk a következtetést, hogy bármely vállalkozás sikere attól függ, hogy a termékek vagy szolgáltatások végül kikhez jutnak el.

A vásárlói elégedettség foka és a márkával kapcsolatos általános érzéseik világosan mutatják, hogy mennyire teljesíti a cég a céljait és stratégiai célkitűzéseit. Nem nagy felfedezés azt mondani, hogy minél elégedettebb vásárlókkal rendelkeznek a vállalkozók, annál jobb az egész üzlet és annak jövője szempontjából.

Azonban a vásárlói elégedettséget nem lehet csupán a megvásárolt termékkel való elégedettség szintjére redukálni. Ugyanolyan lényeges, ha nem még figyelemre méltóbb, a teljes értékesítési folyamattal kapcsolatos különböző érzések, valamint a különböző típusú problémák megoldása a folyamat befejezése után. Ebbe a csoportba tartozik minden kapcsolat, amelyet a vásárlók a márkával létesítenek, például a vásárlás során a cég munkatársaitól kapott széleskörű támogatás, a márka átláthatósága, valamint a közösséggel való kommunikáció preferált módjai.

A cég gyakorlati erőfeszítései, hogy ügyfeleinek kiemelkedő elégedettséget és a szükségleteik figyelembevételének érzését nyújtsa, biztosan segítenek a fogyasztókkal való erősebb kötelék kialakításában. Ennek eredményeként a márka folyamatosan növeli a hűséges, rendszeres vásárlók körét, akik, amikor új vásárlási igények merülnek fel, először azt nézik meg, hogy melyik üzletet bíznák meg jobban, és ezt a pozitív tapasztalatokkal társítják.

Elégedett a vásárlóm?

Amikor valaki úgy dönt, hogy saját vállalkozást indít, minden kezdő vállalkozónak fel kell ismernie, hogy a potenciális vásárlók mennyire befolyásolják a vállalkozás sikerét és fejlődését. Ezért, amint egy kezdeti stratégiát kidolgoznak, figyelembe kell venni a célcsoport alapvető igényeit és preferenciáit, amelyek, különösen a piac versenyképességének gyors növekedésével, megkönnyítik az új vállalkozás számára, hogy kiemelkedjen a többi márka számos ajánlata közül.

A célcsoport alapos elemzése és jellemzése elengedhetetlen eleme a vállalkozás növekedésének és megfelelő működésének. Az ilyen értékes tudás lehetővé teszi, hogy minden termék olyan jellemzőkkel rendelkezzen, amelyek a fogyasztók kielégítetlen vágyait célozzák meg, amelyek közvetlenül a szívükhöz és következésképpen a vásárlási kosaraikhoz vezetnek. Ezen kívül a termék világra juttatásának formája is ennek megfelelően alakítható. A vásárlók egyéni preferenciáinak figyelembevételével a cég világos képet nyer arról, hogy mely értékesítési csatornákba érdemes a lehető legnagyobb célcsoportok közül a legrövidebb időn belül befektetni.

De van-e mód arra, hogy biztosak legyünk abban, hogy az ezen a területen tett intézkedések elég hatékonyak, és hogy a vásárlók által elért elégedettségi szint már elég magas ahhoz, hogy a márkához való hűségről beszélhessünk?

Segítséget nyújtanak a vásárlói elégedettségi felmérések, amelyek a leggyakrabban a kulcsfontosságú teljesítménymutatók elemzésével értékes információkat adnak a cégeknek a megvalósított gyakorlatok általános sikeréről. Néhány a legnépszerűbb ilyen meghatározó tényezők közül például:

  • Vásárlói Elégedettségi Pontszám (CSAT) – lehetővé teszi a vásárlói elégedettség szintjének meghatározását egy adott szolgáltatással vagy termékkel kapcsolatban, így a vásárló közvetlen kapcsolatára összpontosít a termékkel, nem pedig a márkával való általános kapcsolatra.
  • Vásárlói Erőfeszítési Pontszám (CES) – megmutatja a cégeknek, hogy vásárlóik találkoztak-e bármilyen nehézséggel és kihívással a vásárlási folyamat során, és mennyi erőfeszítést tettek azok megoldására.
  • Net Promoter Score (NPS) – a vásárlói elégedettség tipikus KPI-ja, amely további specifikusságot ad a vásárló és a cég közötti kapcsolat természetéhez. A vásárlói elégedettség szintje, amelyet a kívánságok eszköze határoz meg, márkahűségre fordítható.

Miközben a kulcsfontosságú teljesítménymutatók elemzése rendkívül hasznosnak bizonyul a vásárlói elégedettség meghatározásában, nem ez az egyetlen módszer, amely a cégek számára széleskörű információkat nyújt. Ugyanolyan hasznos, ha kifejezetten a vásárlói elégedettségre összpontosító, különösen tervezett felméréseket és kérdőíveket végeznek. Ily módon a vállalkozók a vállalkozásuk különböző szakaszaiban megismerhetik a piacon kínált termékek észlelt erősségeit és gyengeségeit, ami lehetővé teszi számukra, hogy szükség esetén javításokat végezzenek a meglévő ajánlataikon.

Az ilyen felméréseket online – a bolt weboldalán, közösségi médián vagy kiküldött e-maileken keresztül – és offline, például üzletekben a vásárlás után is el kell végezni. A vásárlóktól még szélesebb körű információk megszerzése és a márkával való kapcsolat erősítése érdekében érdemes a vásárlói elégedettséget interjúk révén felmérni.

Bevallom, ez a módszer különleges személyzeti elkötelezettséget és idő, valamint pénz növekedését igényli, de ez az eszköz felhívja a vállalkozók figyelmét egy olyan problémára, amelyet korábban akár figyelmen kívül is hagytak, jobb feltételeket teremtve az új és fejlettebb termékek bevezetéséhez és az egész vállalat fejlődéséhez.

Vásárlói igények – hogyan reagáljunk

Az online értékesítés jelentős fejlődése és a vásárlók számára elérhető különböző információk könnyebb hozzáférhetősége lehetővé tette számukra, hogy ma még tájékozottabb vásárlási döntéseket hozzanak, figyelembe véve a rendelkezésre álló ajánlatok racionális összehasonlítását. A jelenlegi piacot fokozott verseny és rivalizálás jellemzi a nagyon hasonló termékeket kínáló cégek között. Ezért a minden irányból érkező hirdetések és bejelentések fényében a részletek tükrözik legjobban a vásárlók elvárásait, amelyek végül motiválják őket, hogy egy választás mellett döntsön a másik helyett.

A célcsoport fő igényeinek meghatározása általában különböző elemzéseken és teszteken alapul, figyelembe véve a piaci trendeket is. Az így nyert információnak erősítenie és formálnia kell a cég tevékenységi stratégiáját. Bár minden vállalkozásnak már van egy meghatározott stratégiája, még mielőtt valódi üzleti tevékenységet kezdene, nem bölcs dolog ragaszkodni hozzá, figyelmen kívül hagyva a környezetben bekövetkező észlelhető változásokat. Sokkal jobb megoldás, ha olyan szintű rugalmasságot tartanak fenn a tevékenységekben, hogy a vásárlók igényei és preferenciái változásával a stratégia is kövesse azt.

Minden vásárlói igényt a vállalkozóknak fontos problémaként kell kezelniük, amelyet a létrehozott termékkel kell megoldaniuk. A cégeknek ezért mindenáron arra kell törekedniük, hogy minél többet megtudjanak vásárlóikról és megértsék igényeiket. Az ilyen tudás, a megfelelő termékek párosítása mellett, tovább erősíti a márka kapcsolatát a vásárlókkal. A megértés érzésének megszerzésével a fogyasztóknak könnyebb lesz úgy érzékelniük egy adott vállalkozást, mint amely törődik az igényeikkel és általános elégedettségükkel.

A vásárlói igények követése – miért éri meg?

A vásárlóink hangjára való figyelés elsősorban lehetőséget ad arra, hogy olyan terméket hozzunk létre, amely megfelel az igényeiknek. Végül is, ki tudja jobban megépíteni a tökéletes terméket, mint maguk a felhasználók?

A még elégedettebb vásárlók önmagukban a legjobb reklámot jelentik a márka számára. A termékkel kapcsolatos általános elégedettség és a vásárlási folyamat pozitív benyomásai a hűség fő motivációit teremtik meg a márkánk iránt. Ezen kívül, gyakran a vásárlási eufória hevében, a meglévő vásárlók pozitív termékértékeléseket osztanak meg családjukkal, barátaikkal és akár véletlenszerű emberekkel is különböző közösségi hálózatokon vagy fórumokon. Ily módon, még közvetlen marketing erőfeszítések nélkül is, a cég jó hírnevet szerez, bővítve vásárlói bázisát.

A vásárlói igények hűséges követése minimalizálja a kudarc kockázatát is. Egyes esetekben egy összetett és dinamikus piac azt jelenti, hogy még a kezdeti kutatások és az azokból levont következtetések is tévesnek bizonyulnak, amikor szembesülnek a valódi üzleti világgal. Ilyen helyzetben a vásárlói megjegyzések és visszajelzések jönnek a segítségünkre. Még akkor is, ha egy terméket kiadunk, amely kezdetben nem képes elegendő vásárlói elégedettséget nyújtani, még mindig javítható a vásárlóktól érkező tippek megvalósításával, így a termék sok rajongóra találhat.

Összegzés

A vásárlók rendkívül fontos részét képezik az egész értékesítési folyamatnak, ami azt jelenti, hogy igényeiket és véleményüket a cégeknek figyelembe kell venniük a stratégiák kidolgozása során. Azok a termékek, amelyeket a jövőben elérni kívánt emberek preferenciái alapján hoznak létre, növelik a siker és a vállalkozás fejlődésének esélyeit. Ezért a cégeknek, akik ki akarnak tűnni a számos versenytárs közül és tartósan meg akarnak maradni a célcsoportjuk fejében, már a kezdetektől fogva meg kell érteniük a vásárlói igények kielégítésének lényegét.

Olvasd el ezt is: Hogyan bővítsd a vásárlói bázisodat?

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Andy Nichols

Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.

View all posts →

The most important questions

  1. Miért fontos az ügyfél-elégedettség felmérése?

    A vásárlói elégedettség foka és a márkával kapcsolatos általános érzéseik világosan mutatják, hogy egy vállalat mennyire teljesíti a céljait és stratégiai célkitűzéseit.

  2. Hogyan ellenőrizzük, hogy az ügyfél valóban elégedett-e?

    Több, kissé eltérő módszer is alkalmazható erre a célra, például a kulcsfontosságú teljesítménymutatók elemzése, elégedettségi szinteket felmérő felmérések és kérdőívek, vagy megfelelően előkészített interjúk az ügyfelekkel.

  3. Miért kövessük az ügyfelek igényeit?

    Ez lehetőséget ad egy szinte tökéletes termék létrehozására, amely képes megfelelni a célcsoport igényeinek. Ugyanakkor minimalizálja a nem megfelelő ajánlatból adódó kudarc kockázatát.