Minden üzletember lelkesen javítja piaci pozícióját és kiemelkedik a többiek közül. Azonban mielőtt továbblépne, érdemes információt gyűjteni a versenytársakról, hogy teljes képet kapjon. Ehhez versenytárselemzést kell végezni, és az egyik módja ennek egy stratégiai csoporttérkép alkalmazása.

Versenytárselemzés stratégiai csoporttérképpel – tartalomjegyzék:

  1. Mi az a versenytárselemzés?
  2. Hogyan végezhető el a versenytárselemzés?
  3. Milyen hibákat érdemes elkerülni?
  4. Mi az a stratégiai csoporttérkép?
  5. Mi a célja a stratégiai csoporttérképnek?
  6. Hogyan készíthető stratégiai csoporttérkép?
  7. Milyen kritériumokat válasszunk?
  8. Mire figyeljünk a stratégiai csoportjaink térképezésekor?
  9. Példa egy stratégiai csoporttérképre
  10. Hogyan értelmezzük a stratégiai csoporttérképet?

Mi az a versenytárselemzés?

A versenytárselemzéssel foglalkozunk, amikor összehasonlítjuk a hasonló termékeket vagy szolgáltatásokat nyújtó cégeket a mieinkkel. Ez az út a részletek felfedezéséhez vezet, amelyeket mások kínálnak, valamint a menedzsment stratégiáik (termelés, humánerőforrás, marketing stb.). Az erősségeik és a kihívások, amelyekkel szembesülnek, szélesebb perspektívát és tudást nyújtanak a célcsoportunkról.

Hogyan végezhető el a versenytárselemzés?

  1. Keress olyan cégeket, amelyek hasonlítanak a tiédre – mind a kínálatuk, mind a problémák megoldásának módja vagy megközelítése szempontjából.
  2. Gyűjts információt a versenytársak termékeinek/szolgáltatásainak jellemzőiről, és határozd meg, milyen fogyasztói igényeket elégítenek ki, pl. egy téli kabát vásárlása egy alapvető fiziológiai igényt elégít ki, amely a hideg érzésének csökkentésével kapcsolatos, míg a színházi előadásra szóló jegyek vásárlása egy magasabb rendű igényt elégít ki, azaz az önmegvalósítást stb.
  3. Fontold meg, hogyan és milyen időkeretben lehet a versenytársnál kielégíteni az igényt. A fenti példára utalva – egy ruházati márka csak állandó értékesítést folytat. Egy potenciális vásárlónak, aki egy másik településen él, és nincs ideje személyesen ellátogatni a bemutatóterembe, ez lehet az oka annak, hogy nem él a kínálattal. Ha észreveszed ezt a problémát, és bevezeted az online értékesítést és a szállítást a vállalkozásodban – a kínálataid vonzóbbá válnak, és növelik a versenyelőnyödet.
  4. Használj interneten, közösségi médiában közzétett információkat – a kínálat leírása, a szolgáltatások köre vagy az árak, az internetezők véleménye értékes tudást nyújt a versenytárs cég helyzetéről, erősségeiről és gyengeségeiről.

Milyen hibákat érdemes elkerülni?

  • Először is, amikor csak egy módszert alkalmazol a piaci pozíció kutatására, a legmegbízhatóbb és következetesebb eredményeket több kutatási módszer kihasználásával éred el, pl. stratégiai csoporttérkép SWOT elemzéssel vagy KCS elemzéssel.
  • Továbbá, a makrogazdasági környezetet sok dinamizmus jellemzi, ezért folyamatosan ellenőrizni kell az eredmények érvényességét és tanulni belőlük. A stratégiai menedzsment a folyamatos fejlődésről és az új megoldások kereséséről szól.
  • Próbáld elkerülni a sietős következtetések levonását az elemzésedből, csak azért, mert megerősítette a feltételezéseidet. Győződj meg róla, hogy minden adatot összegyűjtöttél, és hogy nem értelmezed azt a hipotéziseid szerint. Ezen kívül érdemes harmadik felekkel konzultálni, akik láthatnak olyan szempontokat, amelyeket te figyelmen kívül hagytál.
versenytárselemzés

Mi az a stratégiai csoporttérkép?

A stratégiai csoporttérkép grafikus ábrázolása a versenytársak helyzetének, akik egy adott szegmensben működnek, hasonló ajánlatokkal és hasonló fejlesztési tervekkel (stratégiai csoportok).

​ Mi a célja a stratégiai csoporttérképnek?

Gondolkodsz azon, hogy megéri-e időt szánni a fenti eszköz alkalmazására az elemzésedben? Itt vannak a fő okok, amelyek megmutatják, hogyan profitálhat a céged:

  • Ismerd meg a versenytársaidat – a versenytársak gyengeségeinek és erősségeinek megértése az iparágban a kiindulási szakasz lesz, ahonnan jobb megoldásokat vezetsz be;
  • Megmutatod a versenyelőnyt – a riválisok stratégiáinak megismerésével és a sajátoddal való összehasonlításával pontosan meghatározhatod, hogy mely jellemzők különböztetnek meg a versenytől;
  • Új lehetőségeket észlelsz – a stratégiai csoporttérkép segítségével végzett versenytárselemzés után felmérheted, hogy mely területekre érdemes összpontosítani a cég nyereségességének növelése érdekében.

​ Hogyan készíthető stratégiai csoporttérkép?

A stratégiai csoporttérkép elkészítése a következő 4 lépésben valósítható meg:

  1. Kritériumok extrapolálása a cégek közötti különbségek alapján történő felosztásra;
  2. Több javaslat készítése a stratégiai térképekre, a kivont kritériumok párjaival;
  3. Jelöld meg minden cég helyét a grafikán;
  4. Rajzolj egy kört minden stratégiai csoport köré – a méretüknek meg kell felelnie a csoport méretének.

​ Milyen kritériumokat válasszunk?

A kritériumok kiválasztása nagymértékben függ a kérdéses cég konkrét iparágától és attól, hogy mely aspektusra szeretnél a legjobban összpontosítani. Például ezek lehetnek:

  • ár;
  • minőség;
  • választék diverzifikálása;
  • területi lefedettség;
  • technológia;
  • értékesítési csatornák;
  • marketing tevékenységek, stb.

​ Mire figyeljünk a stratégiai csoportjaink térképezésekor?

  • A térkép megrajzolásához választott kritériumoknak nem szabad erősen korrelálniuk (pl. minőség – ár), mert a cégek és csoportok akkor átlósan helyezkednek el, egy vonalon, amely egyenlő távolságra van a koordináta tengelytől; egy ilyen diagram nem mutatja a stratégiák differenciálódását, jobb, ha a hasonló kritériumokat egy dimenzióként együtt helyezed el a koordináta tengelyen;
  • Tedd mérhetővé a kritériumokat, vagy legalább válassz olyan folyamatos jellemzőket, amelyeknek van egy kijelölt pontja vagy százalékos mérése;
  • Válaszd ki azokat a kritériumpárokat, amelyek erősen megkülönböztetik a cégek stratégiai viselkedését egy adott szektorban; ha egy kritérium hasonlóan van kidolgozva minden riválisnál, az nem alkalmas a térkép elkészítésére;
  • Célod legyen, hogy több térképet készíts ugyanarra a szektorra, mivel egy vagy kettő nem biztos, hogy tükrözi a versenytársak közötti valós kapcsolatokat.

Példa egy stratégiai csoporttérképre

Mintapéldaként a vendéglátóipar néhány képviselőjére fogunk összpontosítani.

1. ábra: Stratégiai csoporttérkép – vendéglátóipar

versenytárselemzés

​ Hogyan értelmezzük a stratégiai csoporttérképet?

A fenti térkép megtervezése után folytathatjuk annak értelmezését és néhány következtetés levonását.

  • Piaci rés megtalálásához vizsgáld meg a rácsot, hogy olyan helyeket találj, ahol más cégek nincsenek. Ebben az esetben a változatos menü létrehozására kell összpontosítanunk, miközben mérsékelt szolgáltatási minőséget tartunk fenn. A kínálat célja lehet azok a fogyasztók, akik nem keresnek egyedi ízélményt, de több választási lehetőséget várnak el.
  • A példánkból levonható következtetés, hogy a Whiskey in the Jar biztonságban van olyan versenytársaktól, mint a KFC vagy a McDonald’s. A gyorséttermek számára nehezebb lenne a szolgáltatásaik minőségét jelentős mértékben növelni a költségek miatt, míg a Whiskey in the Jar szűkítheti az ételajánlatát, és továbbra is jó pozíciót tarthat a piacon.
  • A Goma Sushi vagy a Whiskey in the Jar stratégiai megoldásainak alkalmazása sok finomítást hozhat a vállalkozásba, tovább növelve a piaci versenyképességedet.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a mi szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTokon.

Andy Nichols

Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.

View all posts →