Minden üzletember lelkesen javítja piaci pozícióját és kiemelkedik a többiek közül. Azonban mielőtt továbblépne, érdemes információt gyűjteni a versenytársakról, hogy teljes képet kapjon. Ehhez versenytárselemzést kell végezni, és az egyik módja ennek egy stratégiai csoporttérkép alkalmazása.
Versenytárselemzés stratégiai csoporttérképpel – tartalomjegyzék:
- Mi az a versenytárselemzés?
- Hogyan végezhető el a versenytárselemzés?
- Milyen hibákat érdemes elkerülni?
- Mi az a stratégiai csoporttérkép?
- Mi a célja a stratégiai csoporttérképnek?
- Hogyan készíthető stratégiai csoporttérkép?
- Milyen kritériumokat válasszunk?
- Mire figyeljünk a stratégiai csoportjaink térképezésekor?
- Példa egy stratégiai csoporttérképre
- Hogyan értelmezzük a stratégiai csoporttérképet?
Mi az a versenytárselemzés?
A versenytárselemzéssel foglalkozunk, amikor összehasonlítjuk a hasonló termékeket vagy szolgáltatásokat nyújtó cégeket a mieinkkel. Ez az út a részletek felfedezéséhez vezet, amelyeket mások kínálnak, valamint a menedzsment stratégiáik (termelés, humánerőforrás, marketing stb.). Az erősségeik és a kihívások, amelyekkel szembesülnek, szélesebb perspektívát és tudást nyújtanak a célcsoportunkról.
Hogyan végezhető el a versenytárselemzés?
- Keress olyan cégeket, amelyek hasonlítanak a tiédre – mind a kínálatuk, mind a problémák megoldásának módja vagy megközelítése szempontjából.
- Gyűjts információt a versenytársak termékeinek/szolgáltatásainak jellemzőiről, és határozd meg, milyen fogyasztói igényeket elégítenek ki, pl. egy téli kabát vásárlása egy alapvető fiziológiai igényt elégít ki, amely a hideg érzésének csökkentésével kapcsolatos, míg a színházi előadásra szóló jegyek vásárlása egy magasabb rendű igényt elégít ki, azaz az önmegvalósítást stb.
- Fontold meg, hogyan és milyen időkeretben lehet a versenytársnál kielégíteni az igényt. A fenti példára utalva – egy ruházati márka csak állandó értékesítést folytat. Egy potenciális vásárlónak, aki egy másik településen él, és nincs ideje személyesen ellátogatni a bemutatóterembe, ez lehet az oka annak, hogy nem él a kínálattal. Ha észreveszed ezt a problémát, és bevezeted az online értékesítést és a szállítást a vállalkozásodban – a kínálataid vonzóbbá válnak, és növelik a versenyelőnyödet.
- Használj interneten, közösségi médiában közzétett információkat – a kínálat leírása, a szolgáltatások köre vagy az árak, az internetezők véleménye értékes tudást nyújt a versenytárs cég helyzetéről, erősségeiről és gyengeségeiről.
Milyen hibákat érdemes elkerülni?
- Először is, amikor csak egy módszert alkalmazol a piaci pozíció kutatására, a legmegbízhatóbb és következetesebb eredményeket több kutatási módszer kihasználásával éred el, pl. stratégiai csoporttérkép SWOT elemzéssel vagy KCS elemzéssel.
- Továbbá, a makrogazdasági környezetet sok dinamizmus jellemzi, ezért folyamatosan ellenőrizni kell az eredmények érvényességét és tanulni belőlük. A stratégiai menedzsment a folyamatos fejlődésről és az új megoldások kereséséről szól.
- Próbáld elkerülni a sietős következtetések levonását az elemzésedből, csak azért, mert megerősítette a feltételezéseidet. Győződj meg róla, hogy minden adatot összegyűjtöttél, és hogy nem értelmezed azt a hipotéziseid szerint. Ezen kívül érdemes harmadik felekkel konzultálni, akik láthatnak olyan szempontokat, amelyeket te figyelmen kívül hagytál.

Mi az a stratégiai csoporttérkép?
A stratégiai csoporttérkép grafikus ábrázolása a versenytársak helyzetének, akik egy adott szegmensben működnek, hasonló ajánlatokkal és hasonló fejlesztési tervekkel (stratégiai csoportok).
Mi a célja a stratégiai csoporttérképnek?
Gondolkodsz azon, hogy megéri-e időt szánni a fenti eszköz alkalmazására az elemzésedben? Itt vannak a fő okok, amelyek megmutatják, hogyan profitálhat a céged:
- Ismerd meg a versenytársaidat – a versenytársak gyengeségeinek és erősségeinek megértése az iparágban a kiindulási szakasz lesz, ahonnan jobb megoldásokat vezetsz be;
- Megmutatod a versenyelőnyt – a riválisok stratégiáinak megismerésével és a sajátoddal való összehasonlításával pontosan meghatározhatod, hogy mely jellemzők különböztetnek meg a versenytől;
- Új lehetőségeket észlelsz – a stratégiai csoporttérkép segítségével végzett versenytárselemzés után felmérheted, hogy mely területekre érdemes összpontosítani a cég nyereségességének növelése érdekében.
Hogyan készíthető stratégiai csoporttérkép?
A stratégiai csoporttérkép elkészítése a következő 4 lépésben valósítható meg:
- Kritériumok extrapolálása a cégek közötti különbségek alapján történő felosztásra;
- Több javaslat készítése a stratégiai térképekre, a kivont kritériumok párjaival;
- Jelöld meg minden cég helyét a grafikán;
- Rajzolj egy kört minden stratégiai csoport köré – a méretüknek meg kell felelnie a csoport méretének.
Milyen kritériumokat válasszunk?
A kritériumok kiválasztása nagymértékben függ a kérdéses cég konkrét iparágától és attól, hogy mely aspektusra szeretnél a legjobban összpontosítani. Például ezek lehetnek:
- ár;
- minőség;
- választék diverzifikálása;
- területi lefedettség;
- technológia;
- értékesítési csatornák;
- marketing tevékenységek, stb.
Mire figyeljünk a stratégiai csoportjaink térképezésekor?
- A térkép megrajzolásához választott kritériumoknak nem szabad erősen korrelálniuk (pl. minőség – ár), mert a cégek és csoportok akkor átlósan helyezkednek el, egy vonalon, amely egyenlő távolságra van a koordináta tengelytől; egy ilyen diagram nem mutatja a stratégiák differenciálódását, jobb, ha a hasonló kritériumokat egy dimenzióként együtt helyezed el a koordináta tengelyen;
- Tedd mérhetővé a kritériumokat, vagy legalább válassz olyan folyamatos jellemzőket, amelyeknek van egy kijelölt pontja vagy százalékos mérése;
- Válaszd ki azokat a kritériumpárokat, amelyek erősen megkülönböztetik a cégek stratégiai viselkedését egy adott szektorban; ha egy kritérium hasonlóan van kidolgozva minden riválisnál, az nem alkalmas a térkép elkészítésére;
- Célod legyen, hogy több térképet készíts ugyanarra a szektorra, mivel egy vagy kettő nem biztos, hogy tükrözi a versenytársak közötti valós kapcsolatokat.
Példa egy stratégiai csoporttérképre
Mintapéldaként a vendéglátóipar néhány képviselőjére fogunk összpontosítani.
1. ábra: Stratégiai csoporttérkép – vendéglátóipar

Hogyan értelmezzük a stratégiai csoporttérképet?
A fenti térkép megtervezése után folytathatjuk annak értelmezését és néhány következtetés levonását.
- Piaci rés megtalálásához vizsgáld meg a rácsot, hogy olyan helyeket találj, ahol más cégek nincsenek. Ebben az esetben a változatos menü létrehozására kell összpontosítanunk, miközben mérsékelt szolgáltatási minőséget tartunk fenn. A kínálat célja lehet azok a fogyasztók, akik nem keresnek egyedi ízélményt, de több választási lehetőséget várnak el.
- A példánkból levonható következtetés, hogy a Whiskey in the Jar biztonságban van olyan versenytársaktól, mint a KFC vagy a McDonald’s. A gyorséttermek számára nehezebb lenne a szolgáltatásaik minőségét jelentős mértékben növelni a költségek miatt, míg a Whiskey in the Jar szűkítheti az ételajánlatát, és továbbra is jó pozíciót tarthat a piacon.
- A Goma Sushi vagy a Whiskey in the Jar stratégiai megoldásainak alkalmazása sok finomítást hozhat a vállalkozásba, tovább növelve a piaci versenyképességedet.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a mi szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTokon.
Andy Nichols
Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.