Mi a cég küldetése, hogyan lehet azt meghatározni? Milyen értékekkel társítható a céged, mi a víziója? Bár a küldetés, értékek és vízió kifejezések leginkább a vállalati hírszolgáltatással kapcsolatosak, valójában hihetetlenül értékes részét képezik bármilyen marketing stratégiának – legyen szó közösségi médiáról vagy tartalommarketingről.

Hogyan határozod meg és használod a cég értékeit, identitását és küldetését a hatékony marketing és vásárlók vonzása érdekében? Még ha kis céget is vezetsz, és úgy gondolod, hogy ez nem érint téged – olvasd el!

A cégek értéke és küldetése. Témák:

Mi a cég küldetésnyilatkozata?

A cég világosan meghatározott küldetése, hasonlóan a fejlődésének és tevékenységeinek víziójához, nemcsak a cég hatékonyabb irányításában segíthet, hanem befolyásolhatja a vásárlók szemében való megítélését is.

Egyrészt az alkalmazottak jobban tudatában vannak a tervezett fejlődési irányoknak, és hivatkozhatnak rájuk munkájuk során, így könnyebben tudnak azonosulni a céggel. Másrészt azok a vásárlók, akik úgy döntenek, hogy igénybe veszik a kínált termékeket és szolgáltatásokat, tudják, mire számíthatnak, és milyen jövőbeli fejlődési irányokat vagy termékeket választanak.

A cég küldetésnyilatkozata elsősorban azért létezik, hogy megmagyarázza, miért létezik, és milyen irányokban tervez fejlődni. Tartalmazza többek között a létezésének célját, a társadalomhoz való hozzájárulását, vagy azt a társadalmi csoportot, amelynek szükségleteit igyekszik kielégíteni.

Ennek az információnak a megjelenítése azt az érzést kelti a vásárlóban, hogy egy felelősségteljes és fejlődő márkával van dolga, amely valójában magasabb értékekkel rendelkezik, mint csupán a birtokolt tőke megsokszorozása.

Cég küldetésnyilatkozata – példák

Sok minden függ attól az iparágtól, amelyben egy adott entitás működik – az autógyártók másképp pozicionálják magukat, az elektronikai gyártók másképp, és a szupermarketek és élelmiszerboltok is másképp.

Egy márka küldetése lehet “jólétet teremteni közlekedési megoldások révén” (Volvo), “innovációs megoldásokat nyújtani, arra ösztönözni az embereket, hogy friss szemmel nézzenek a dolgokra, és kreatívan használják termékeiket” (Apple) vagy “az életminőség javítása a vásárlások során megtakarított pénz által” (Walmart). A Sinopec küldetése “jobb életet biztosítani”, a Volkswagené pedig “felelősséget vállalni a környezeti, biztonsági és társadalmi kérdések iránt”.

Legtöbbször ezek figyelemfelkeltő és könnyen megjegyezhető szlogenek, amelyek szépen kiemelik a törekvéseket és célokat. Ezzel természetesen kiemelik a vásárlónak nyújtott előnyöket.

Cégértékek – pontosan mik is azok?

Nemrég még a legtöbb cég működésének fő modellje a profit maximalizálására összpontosított – a lehető legmagasabb hozamot generálva a tulajdonosok vagy részvényesek számára. Azonban ez a helyzet fokozatosan változik, és a vásárlók egyre inkább a termékre magára figyelnek, hanem a cég által hirdetett értékekre is.

A legnagyobb sikerrel azok a cégek bírnak, amelyek nem annyira a legolcsóbb vagy leghatékonyabb megoldásokat kínálják, hanem azok, amelyek szándékoznak jobbá tenni a világot – nemcsak a szemantikai rétegben, hanem valódi cselekedetekkel is.

Az értékek érinthetik a kapcsolatokat – az alkalmazottakkal, vásárlókkal vagy a médiával, de más kérdéseket is – mint például a biztonság, megbízhatóság, vagy nemrégiben, a környezet iránti egyre növekvő aggodalom. A vásárlók preferenciái ma egyértelműen az ökológiai megoldások felé hajlanak, amelyekért még hajlandóak is többet fizetni, és érdemes kihasználni ezt a trendet – nemcsak a fogyasztók vonzása érdekében, hanem hogy valójában jobbá tegyük a világot.

Ennek ellenére, ahhoz, hogy eldöntsük, hogy kiemeljük a konkrét értéket, tanácsos megbizonyosodni arról, hogy a cégednek valóban nincs panaszra oka egy adott területen – különben marketing kudarc lehet a vége.

Cégértékek – példák

A márka értéknyelveit a célcsoporthoz kell igazítani, akinek az ajánlatot bemutatják. Például egy szegényebb vásárlót vonzani fog egy olyan szupermarket, amely alacsony árakat hirdet, amelyeket senki sem tud legyőzni, míg egy gazdagabb vásárló értékelni fogja a termékek változatosságát és a fenntartható termelésről szóló információkat.

Hasonlóképpen, egy autógyártó ugyanazzal a termékkel különböző vásárlói csoportokat célozhat meg – kiemelve vagy az alacsony üzemeltetési költségeket (alacsony üzemanyag-fogyasztás), vagy a környezeti teljesítményt alacsony kibocsátás révén (szintén alacsony üzemanyag-fogyasztás).

A marketingstratégia megfelelő kezelése lehetővé teszi, hogy különböző értékek által vezérelt vásárlói csoportokat vonzz.

cég értéke és küldetése infografika

Küldetés és értékek – mi az, amit érdemes megjegyezni?

Mind a küldetés (figyelemfelkeltő szlogen), mind a cég által követett értékek kiemelése a professzionális marketing tevékenységek alapja. A cég világosan meghatározott küldetése és céljai lehetővé teszik a vásárlók számára, hogy lássák az ajánlatának kiszámíthatóságát és rendszerességét, és a cég által valóban követett értékek kiemelése lehetővé teszi egy vonzó és célzott üzenet kialakítását. Ezért ezeket a fontos elemeket bármilyen marketing stratégiában nem szabad figyelmen kívül hagyni.

Ezen kívül ugyanolyan fontos a megfelelő kommunikáció biztosítása, nemcsak a potenciális vásárlókkal, hanem az alkalmazottak között is. Tudd meg, hogyan kommunikálj a munkahelyen, és érj el gyorsabban célokat.

Zofia Lipska

Több mint 10 éves tapasztalattal a digitális marketing területén Sophia nemcsak ismeri ennek az iparágnak a szabályait, hanem ami a legfontosabb, tudja, hogyan lehet azokat megszegni a kiemelkedő és kreatív eredmények elérése érdekében.

View all posts →