A saját értékelés általában része egy alkalmazott 180 vagy 360 fokos visszajelzésének. Ezenkívül az alkalmazottak önállóan is elvégezhetik, ha úgy érzik, hogy szakmai fejlődésük nem a várakozásoknak megfelelően halad. Nagyszerű eszköz a karriertervezéshez. Érdemes egy kérdésekkel teli lapot készíteni, és megpróbálni objektív válaszokat adni. Egy leíró saját értékelés segít kiemelni erősségeinket és gyengeségeinket, és jelezni fogja karrieraspirációinkat és terveinket.
Alkalmazotti saját értékelés – tartalomjegyzék:
- Saját értékelés az alkalmazottak értékelésének részeként
- Cél és értékelési kritériumok
- A saját értékelés elemei
- A saját értékelés előnyei és hátrányai
- Összegzés
- Nézd meg a Firmbee-t, hogy naprakész legyél az alkalmazottaid feladataival kapcsolatban
Saját értékelés az alkalmazottak értékelésének részeként
Az alkalmazott saját értékelése általában része egy leíró alkalmazotti értékelésnek, amelyet a munkáltató végez. Az alkalmazott teljesítményértékelés egy ellenőrzési eszköz, segít a kompetenciák fejlesztésében, jobb munkateljesítmény elérésében, és felbecsülhetetlen erőforrás a vezetők és a HR számára. Az 180 fokos módszerrel végzett alkalmazotti értékelések esetén az információ forrása a vezető visszajelzése és a saját értékelés. Ezzel szemben a 360 fokos értékelésnél a visszajelzés négy különböző forrásból származik: felettesei, kollégái, beosztottjai és a saját értékelés.
A teljesítményértékelés általában rendszeres és időszakos. Diagnosztikai eszközként szolgál annak mérésére, hogy egy személy megfelel-e a bizonyos pozíció betöltéséhez szükséges követelményeknek, és helyesen végzi-e el a feladatait. Az értékelés alapján lehetséges diagnosztizálni azokat a területeket, amelyek korrekcióra szorulnak, és létrehozni egy további fejlesztési tervet. Az alkalmazott időszakos értékelése szintén nagyszerű lehetőség arra, hogy ellenőrizzük, egy személy mennyire tud objektív maradni a saját értékelésében, és hogyan kezeli a konstruktív kritikát.
Cél és értékelési kritériumok
Az alkalmazotti értékelés elsődleges célja annak meghatározása, hogy az alkalmazott mennyire teljesíti a felelősségeit, és hogy szakmai igényei összhangban állnak-e a cég legfontosabb céljaival. Ha eltérést találunk az értékelt alkalmazott és a pozíciója között, akkor helyesbítő intézkedéseket teszünk e tekintetben. Másrészt, ha a saját értékelés pozitív eredményt mutat, akkor az alkalmazott tudása és készségei hasznosak lehetnek az újonnan felvett személyzet képzésében és alkalmazásában. A pozitív értékelés alapja a bónuszoknak, fizetésemeléseknek és előléptetéseknek is.
A pozíció típusa és jellege határozza meg azokat a konkrét kritériumokat, amelyek az értékelés alapját képezik. A leggyakoribb értékelési területek a következők:
- Szakértelem, kompetenciák és készségek,
- A feladatok elvégzésének időbeli megfelelősége,
- Időgazdálkodás, a jövőbeli események tervezésének és előrejelzésének képessége,
- Szervezés, önfegyelem és ezek hatása a munka termelékenységére és hatékonyságára,
- Kommunikációs és együttműködési készségek, interperszonális kapcsolatok kialakítása,
- A folyamatok és alkalmazandó szabályozások ismerete és azok betartásának módja,
- Szakmai fejlődés és készségfejlesztés.

A saját értékelés elemei
Az alkalmazott leíró saját értékelése lehetővé teszi az alkalmazott erősségeinek és gyengeségeinek elemzését. A múltbeli sikerek és szakmai kudarcok kiemelésével könnyebb új karrierutakat és irányokat látni. Egy megfelelően megfogalmazott saját értékelés kiegészíti az időszakos értékelési interjút. A vezetőtől kapott visszajelzés felvázolja az alkalmazott jelenlegi helyzetét és szakmai állapotát. A saját értékelés során kulcsfontosságú, hogy a teljesítményre összpontosítsunk, jelezve, hogy az javult vagy romlott. Szükséges továbbá az előnyök és hátrányok azonosítása a munkában.
Az időszakos alkalmazotti értékelés részeként végzett saját értékelés esetén az alkalmazott egy kész kérdésekkel teli lapot kap. A saját értékelés kulcselemei a következők:
- Szakmai eredmények és kudarcok: Milyen szakmai eredményekre vagy a legbüszkébb? Mi volt a legnagyobb kudarcod?
- Erősségek és gyengeségek: Vannak olyan tulajdonságaid, amelyek pozitívan megkülönböztetnek más alkalmazottaktól? Milyen tulajdonságok akadályozhatják a karrieredet?
- Együttműködés és interperszonális kapcsolatok: Milyen viselkedés zavar a legjobban a munkahelyen? Milyen jó és rossz dolgokat mondanának rólad a kollégáid?
- Az alkalmazott karriercéljai rövid és hosszú távon: Mi a karriercélod a következő hónapokban? Milyen pozícióban látod magad öt év múlva?
- A karriered összegzése eddig: Elégedett vagy a jelenlegi pozícióddal?
A saját értékelés előnyei és hátrányai
Az alkalmazott kompetenciájának objektív saját értékelése nehéz feladat, főként a semlegesség fenntartásának szükségessége miatt, amikor magunkat értékeljük. Mint minden értékelési módszernek, ennek is vannak előnyei és hátrányai. Az alkalmazott saját értékelésének erősségei közé tartozik a termelékenység és hatékonyság javításának képessége, az alkalmazott fejlődési potenciáljának diagnosztizálása, a kompetenciák közötti szakadék áthidalásának lehetősége az azonos pozícióban lévő egyének között, a megadott alkalmazott személyiségjegyeinek megismerése és az alkalmazott önértékeléshez való hozzáállásának megismerése. Ezenkívül a saját értékelés egyszerűsíti a kommunikációs folyamatot és formálja a pro-fejlesztési attitűdöket azáltal, hogy szembesíti a saját értékelés eredményeit a vezetőéivel.
Ezzel szemben a saját értékelés gyengeségei elsősorban az önértékelés nehézségével kapcsolatosak. Általában sokkal pozitívabban látjuk magunkat és teljesítményünket, mint a feletteseink és kollégáink. Ezenkívül nehezen ismerjük el, amikor hibát vétettünk. Emberi természet, hogy mindig pozitívan szeretnénk, ha észrevennének minket. Kudarc esetén más embereket vagy helyzeteket fogunk okolni. A saját értékelés másik negatív aspektusa, hogy egyes alkalmazottak főként ellenőrzési eszközként kezelik, mint valamit, ami korlátozhatja őket és megfoszthatja őket jogaiktól.
Összegzés
A hűséges és kompetens alkalmazottak a legértékesebb erőforrásai bármely szervezetnek. A saját értékelés, amely az alkalmazottak értékelésének része, lehetővé teszi a legjobb alkalmazottak kiválasztását és megfelelő karrierútra terelését. Ily módon a munkáltató hatékony és eredményes személyzetet szerezhet, akik elégedettek lesznek a munkakörülményekkel, és évekig elkötelezik magukat a cég mellett.
Nézd meg Firmbee hogy naprakész legyél az alkalmazottaid feladataival kapcsolatban:
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.