Mi az HRIS? Az új technológiákat egyre inkább használják a vállalatok minden szervezeti szintjén. Támogatják a folyamatok végrehajtását és megfelelő működését, ezáltal javítva a vállalati hatékonyságot. A kialakított szabványok fejlődnek a változó környezet és feltételek mellett, így fenntartva a magas versenyképességet egy dinamikus piacon. Ez a humánerőforrás-menedzsmentre és a személyzeti politikákat támogató HR rendszerekre is vonatkozik. Az egyik ilyen rendszer a HRIS, amelyet a HR tervek és célok végrehajtásának ellenőrzésére és a HR osztály munkájának támogatására használnak. Olvass tovább.

Mi az HRIS? – tartalomjegyzék:

  1. Mi az HRIS?
  2. A HRIS két pillére
  3. A HRIS funkciói
  4. Összegzés

Mi az HRIS

A HRIS (Humánerőforrás Információs Rendszer) egy olyan eszköz, amely összegyűjti és feldolgozza a munkavállalói információkat és a személyzeti eljárásokat. Ez egy olyan eszköz, amely lehetővé teszi a menedzsmentet, az ellenőrzést és az elemzést. A rendszer szervezi a személyzeti feladatokat és folyamatokat, és nyilvántartásokat és fájlokat tart fenn, amelyek lehetővé teszik különböző típusú jelentések generálását.

Az információ két módon kerül átadásra, a szervezettől a munkavállalók felé és vissza. A rendszer jelentősen csökkenti a bürokráciát azáltal, hogy megszünteti a manuális és papíralapú HR folyamatokat. A HRIS funkciókat kínál a toborzás és értékes munkavállalók megszerzésének, a bérkezelésnek és az időnyilvántartásnak (rövid távollétek, szabadságok, üzleti utak) a támogatására.

mi az hris

A HRIS két pillére

A HRIS két alapvető elemre épül, amelyek a szervezet humánerőforrás-menedzsmentjének pillérét és alapját képezik, ezáltal biztosítva a teljesítmény javulását. Ez pedig: a szervezeti struktúra és a munkavállalói adatok kezelése.

A szervezeti struktúra szempontjából a HRIS tartalmazza a szerepeket, funkciókat és a jelentési hierarchiát. A rendszer meghatározza a felelősségeket, és biztosítja a funkcionalitást és a működési következetességet. Bármely szervezet legértékesebb erőforrása az emberi tőke.

Az automatizált folyamatok támogatásával, amelyek hatékony toborzást, kiválasztást és alkalmazkodást tesznek lehetővé, lehetséges szakmai és képzett munkatársak vonzása. A munkavállalók megfelelő pozíciókba és megfelelő struktúrába történő elhelyezése lehetővé teszi a tervezett stratégiai célok elérését.

A HRIS rendszer második eleme a munkavállalói adatok kezelése. Ezen a szinten a HRIS hasonló egy CRM rendszerhez, amely az ügyfélkapcsolatok kezelésével foglalkozik. Ebben az esetben azonban a munkáltató-munkavállaló kapcsolatra vonatkozik.

A HRIS egyfajta tudásbázis a munkavállalókról, amely összegyűjti az összes szükséges információt érzékeny adatok, például személyes adatok, lakcím, munkába állás dátuma, munkaviszony története, bér, jutalmak és büntetések tekintetében. Az összegyűjtött információ az egyes munkavállalók szakmai fejlődésének és karriertervezésének kiindulópontja.

Segít a képzések tényleges igényekhez való igazításában, ezáltal javítva a teljesítményt. Ráadásul a folyamatok automatizálása lehetővé teszi a dokumentáció, a jelentések és a munkavállalók általi önkiszolgáló funkciók használatának standardizálását.

mi az hris

A HRIS funkciói

A HRIS a két korábban említett pillérből áll. Azonban mindkettőn belül különböző funkciókat és eszközöket használhatunk. A funkciók optimális választása a szervezet méretétől és HR igényeitől függ. A rendszer kiválasztásakor két kulcsfontosságú tényezőt kell figyelembe venni:

  • A humánerőforrás-menedzsment minden aspektusának tükröződnie kell a választott rendszerben. Teljes és kiegészítő megoldásra van szükség a toborzás, a munkavállalók beillesztése, képzése, fejlesztése és a HR információkhoz való hozzáférés terén.
  • A rendszernek biztosítania kell a HR és a pénzügyi osztályok közötti következetességet. A HR és pénzügyi modulok kombinálása jelentősen csökkenti a munkaerőköltségeket. Világos képet ad a bérhez viszonyított teljesítményről. A rendszer működése és használata könnyebb lesz, ha a fent említett modulok egy platformon és egy technológián alapulnak.

Összegzés

A technológiai fejlődés és a digitalizáció fejlődése hatalmas hatással volt a modern szervezetekre. Az új IT megoldások célja a vállalati működés egyszerűsítése és a stratégiai célok elérése. A HR menedzsment folyamatainak automatizálása megváltoztatja az emberek munkavégzésének módját, csökkenti a költségeket és megkönnyíti az ellenőrzést.

Ennek számos előnye van, de kockázatokkal is jár az interperszonális kapcsolatok terén, különösen a dehumanizációval a munkahelyen. A számítógépes rendszer alapján történő működés szubjektív bánásmódhoz vezethet a munkavállalókkal, anélkül, hogy lehetőséget adna számukra érzéseik kifejezésére, ami viszont stresszes helyzeteket okozhat. Ezért olyan fontos a HRIS rendszer megfelelő bevezetése, figyelembe véve az alkalmazkodási szakaszt és meggyőzve a munkavállalókat a munkafolyamatok automatizálásának előnyeiről.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten.

Nicole Mankin

HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.

View all posts →