Mi az e-kereskedelem? Kik az online vásárlók? Miért olyan előnyös az online vásárlás? Az e-kereskedelem kifejezést a 20. század 90-es évei óta használják. Az e-kereskedelmi ipar növekedése az utóbbi években még inkább látható. Ezért érdemes tudni, mi az e-kereskedelem és kik az online vásárlók.
Mi az e-kereskedelem – tartalomjegyzék:
- Mi az e-kereskedelem?
- Online bolt
- Hogyan fejlődött az e-kereskedelem?
- Alap statisztikák
- Online vásárlók – globális statisztikák
- Mi az e-kereskedelem? – Összefoglalás
Mi az e-kereskedelem?
Az e-kereskedelem vagy elektronikus kereskedelem egy olyan kereskedési forma, amely a modern technológiai és kommunikációs megoldások használatával valósul meg. Az e-kereskedelem legnépszerűbb formái a webáruházak, de léteznek más modellek is, mint például a aukciós oldalak, elektronikus banki szolgáltatások vagy apróhirdetési weboldalak. Az elektronikus kereskedelem kizárólag online is végezhető – például e-könyv kereskedelem, vagy technikák keveréke lehet – a választás és a fizetés online történik, de a szállítás hagyományosan valósul meg. Az e-kereskedelem lehetővé teszi fizikai termékek és digitális áruk és szolgáltatások értékesítését is.
Az e-kereskedelem fő típusai:
- B2C, üzlet a fogyasztónak – tranzakciók cégek és egyéni fogyasztók között
- B2B, üzlet az üzletnek – tranzakciók két cég között
- C2C, fogyasztó a fogyasztónak – tranzakciók két magánszemély között
Online bolt
Az online boltok a legnépszerűbb e-kereskedelmi üzleti modellek. Ajánlatuk általában természetes személyeknek szól. Számos elem befolyásolja az e-boltok népszerűségét, ezek a következők:
- A bérleti díjjal kapcsolatos költségek hiánya, amely általában szükséges egy állandó bolt számára
- A vásárlás 24/7 lehetséges
- Gyors összehasonlítás sok eladó ára között
- A bolt kezelése és a vásárlás bármely helyről a világon elvégezhető
- Időmegtakarítás
A tevékenység formájától és az e-kereskedelmi platform típusától függetlenül minden online bolt rendelkezik:
- Főoldal – ez egyfajta névjegykártya, amelyet a potenciális vásárló lát. Jól meg kell tervezni, hogy ösztönözze az ügyfelet a bolt választékának böngészésére és vásárlásra.
- Kategóriák – az ügyfél könnyebben talál terméket, ha a választék kategóriákra van osztva. Ez lerövidíti a vásárlási folyamatot és pozitív élményt nyújt az ügyfélnek a platform használata során.
- Termékkártya – amely bemutatja a kínálatot. Tartalmaznia kell a termék leírását és képeit, valamint információkat a rendelkezésre állásról, a szállításhoz szükséges időről és az árról.
- Kosár – a jól megtervezett kosárnak intuitívnak kell lennie az ügyfél számára, hogy tudja, mit kell tennie a vásárlási folyamat minden szakaszában.
- Általános szerződési feltételek – a legfontosabb dokumentumok, amelyeket ügyvéd segítségével kell megírni. A dokumentum tájékoztatja az ügyfelet a megállapodás feltételeiről, a visszatérítés vagy visszaküldés feltételeiről, valamint a fizetési és szállítási módokról. Ezenkívül ebben a dokumentumban az ügyfél megtalálhatja a cég adatait, mint például az adószám, cím és a cég teljes neve.

Hogyan fejlődött az e-kereskedelem?
Az online vásárlás népszerűsége évről évre növekszik. A pandémia hatással volt az e-kereskedelem fejlődésének növekedésére és átalakította a vásárlói szokásokat. A becslések szerint az elektronikus kereskedelem továbbra is növekedni fog, de a korlátozások enyhítése, a hagyományos vásárlás iránti vágy, valamint az utazásra és szórakozásra való költés lassuláshoz vezethet a növekedési ütemben.
A kényelem hatással van az online vásárlás népszerűségére. Sok vásárló egyre biztonságosabbnak érzi magát online vásárlás közben. Szélesebb választék áll rendelkezésre a vásárlás formáit, valamint a fizetési és szállítási lehetőségeket illetően.
Az e-kereskedelmi ipar további fejlődése elkerülhetetlen. A piaci verseny fokozódik, és a cégek kénytelenek olyan megoldásokat bevezetni, amelyek versenyelőnyt adhatnak nekik. Egyre több új technológiát használnak, hogy segítsenek az eladóknak lépést tartani a trendekkel.
Alap statisztikák
A statisztikák elemzése segíthet a cégeknek, hogy megfelelő fejlődési irányt válasszanak és előre jelezzék a következő hónapok trendjeit. Az e-kereskedelem és az online vásárlás iparágához kapcsolódó alap statisztikák a következők:
- Kína a vezető ország a kiskereskedelemben és a világ legnagyobb e-kereskedelmi piaca.
- Jelenleg 7,9 millió e-kereskedelmi kiskereskedő van a világon.
- 18% az e-kereskedelem értéke a kiskereskedelmi eladásokban.
- 70% az összes online látogatás okostelefonon történt.
- Az internetfelhasználók akkor döntenek az online vásárlás mellett, ha a szállítás ingyenes.

Online vásárlók – globális statisztikák
Jelenleg 7,9 milliárd ember él a világon, míg 27,2%-uk vásárol árukat az interneten. Vannak eltérések a vásárlási választásokban a vásárló neme szerint. A nők gyakrabban vásárolnak online: ruhákat, sporteszközöket, élelmiszereket, könyveket és gyógyszereket. A férfiak számítógép alkatrészeket, elektronikai termékeket és utazásokat vásárolnak. A világ minden tájáról érkező vásárlók a PayPal-t választják kedvenc fizetési módként.
A statisztikák szerint az Egyesült Államokban az online vásárlók 38,4%-a 35 év alatti egyének. A legszámosabb online vásárlói csoport a 25 és 35 év közötti emberekből áll.
Számos oka van annak, hogy az emberek online vásároljanak, ezek a következők:
- Ingyenes szállítás
- Kuponok és kedvezmények
- Más ügyfelek által hagyott vélemények és értékelések
- Átlátható visszatérítési politika
- Könnyű és gyors vásárlási folyamat
- A következő napi szállítás
- Hűségpontok
- Környezetbarát termékek
Mi az e-kereskedelem? – Összefoglalás
Millió online vásárló vált az e-kereskedelem fejlődésének hajtóerejévé. Őket már nem lehet figyelmen kívül hagyni a kereskedelem perifériás területén. Az e-kereskedelem folyamatosan növekvő iparág. Az online bolt birtoklása a kereskedelem standard módjává vált. Néhány ágazat nem értékesít online, de előrejelzések szerint kénytelenek lesznek online kereskedni, mivel a piac és a vásárlói szokások ezt megkövetelik.
Mi az e-kereskedelem? Megtaláltad a választ! Olvasd el ezt is: Weboldal forgalom és webes konverziós arány – 2 jó ok, hogy mérjük őket
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.
Martin Sparks
Az e-kereskedelem iránt érdeklődők, akik folyamatosan kutatnak az interneten, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy nem hagytak ki semmilyen fontos információt a nyereséges online boltok indításával és bővítésével kapcsolatban.