1898-ban, a The Inland Printerben, a 19. század egyik legismertebb magazinjában, névtelen szavak jelentek meg az egyik rovatban, amely leírta, hogyan működik a reklám: “A reklám küldetése, hogy vonzza a olvasót, hogy ránézzen a hirdetésre és elkezdje olvasni; majd érdeklődést kelteni benne, hogy folytassa az olvasást; végül meggyőzni őt, hogy a hirdetés elolvasása után elhiggye azt. Ha egy hirdetés tartalmazza ezt a három sikerjellemzőt, akkor sikeres hirdetés.” Ezeket az elveket, amelyeket a reklám és értékesítési úttörő, Elias St. Elmo Lewis írt le, ma is relevánsak, és az AIDA mozaikszóval ismertek.
AIDA modell – tartalomjegyzék:
AIDA – mit jelent?
A tipikus fogyasztónak átlagosan 9 hónapra van szüksége, hogy eldöntse, vásárol-e egy terméket – az az út, amelyet ebben a témában bejár, tökéletesen leírható az AIDA modellel, amely most kétségtelenül a legismertebb klasszikus marketing formula (különösen releváns a tartalomkészítők számára). A leírt mozaikszó, amely azt mutatja, hogyan lép kapcsolatba a reklám a fogyasztóval, angolból származik:
- Figyelem (figyelem felkeltése) – a márka ismertségének növelése a címzettben,
- Érdeklődés (érdeklődés a termék iránt) – a termék vagy szolgáltatás használatának előnyeinek bemutatása,
- Vágy (vágy felkeltése) – érzelmi kapcsolat kialakítása a vásárló és a termék vagy szolgáltatás között,
- Akció (cselekvés ösztönzése) – a CTA világos elhelyezésén keresztül a kívánt cél elérése.
Ezek a négy elem világosan mutatják, hogy milyen lépéseken megy keresztül minden vásárló a kognitív (a termékről való gondolkodás), affektív (a termék iránti vágy) és viselkedési (a termék megvásárlása) szinteken. Emiatt a modellt gyakran hívják hatás-hierarchia elméletnek, és egy tipikus marketing értékesítési tölcsérhez hasonlítják.
Időnként az AIDA-t kiegészítik további területekkel, mint például lojalitás (amikor egy vásárló, aki egyszer vásárolt, visszatérő vásárlóvá válik), elégedettség (a vásárlási folyamat legfontosabb eleme, amely lehetőséget ad arra, hogy újra válassza az ajánlatot) vagy elköteleződés (a márka nagyköveteinek megszerzésére irányuló törekvés).

Hogyan alkalmazzuk az AIDA-t
A fent leírt marketingmodell nagyszerűen bemutatja, hogy a vásárlás ösztönzésének kulcskérdése, hogy különböző érzelmeket keltsünk a vásárlóban – az érdeklődéstől a birtoklás vágyáig. Emiatt a márkák az AIDA modellt használják annak meghatározására, hogyan kell megfogalmazniuk és terjeszteniük a marketingüzeneteket a célközönségük számára a vásárlói út minden szakaszában.
Hogyan kell tehát megvalósítani az AIDA modellt a vállalat napi marketingtevékenységeiben? Először is érdemes kihasználni a különböző típusú tartalmak generálására – az értékesítési ajánlatoktól, blogcikkektől kezdve a közösségi média bejegyzésekig (a koherens és jól átgondolt közösségi média kommunikációs stratégia részeként). Akár a weboldaladon lévő tartalom struktúrázásáról, akár reklámkampányok tervezéséről van szó, érdemes ezt a modellt szem előtt tartani, hogy egyfajta kontrollt gyakorolj a vásárlóid vásárlási döntései felett. A kommunikációs sémának, amelyet létrehozol, így kell kinéznie:
- Figyelem felkeltése
- Érdeklődés ösztönzése
- A birtoklás vágyának felkeltése
- Cselekvés ösztönzése
Ebben a szakaszban a vásárló azt a kérdést teszi fel neked, “mi ez?”, és neked érdekes módon kell válaszolnod, például egy egyedi effektusokkal készült videóval, egy vicces szlogennel, egy konkrét címsorral vagy a grafika formájával és színeivel, amelyek megállítják a szemüket, miközben görgetnek a Facebookon vagy az Instagramon. Ebben a témában megfelelően kell értened a vásárlóid igényeit (beleértve a motivációikat és frusztrációikat), hogy az elejétől fogva érzelmi kapcsolatot építhess ki velük.
Ennek a szakasznak az elérése azt jelenti, hogy a szóban forgó vásárló kijelenti, “tetszik, amit kínálsz.” – ez a márkádról szóló konkrét információk, az általa nyújtott előnyök vagy az érzelmi kötelék fenntartásának módjai révén fog megtörténni. A szöveg, bejegyzés vagy videó következő részében tehát fenntartod a potenciális vásárló figyelmét, a rendelkezésre álló adatok, hatóságok véleménye vagy az ajánlatod használatának bizonyított eredményei alapján. A történetmesélés ideális ebben a szakaszban.
“Akarom, hogy meglegyen” – ez az a hatás, amelyre a marketingüzeneted vagy értékesítési tevékenységed során törekszel. Ez a vásárlókban azt jelenti, hogy elegendőképpen meggyőzted őket arról, hogy a termék vagy szolgáltatás egyszerűen szükséges. Most arra kell összpontosítanod, hogy bemutasd az ajánlatod egyediségét.
A CTA a legtöbb általad készített tartalom lényeges része – bár ez minden esetben eltérő lehet, a megállapított igényeid függvényében (“iratkozz fel a csatornára”, “iratkozz fel a hírlevélre”, “töltsd le az e-könyvet”, “vásárold meg a terméket”). A szöveg végén a cselekvésre való motiváció megadása segít kiváltani az “Vásárolok” vagy “Használom” attitűdöt.
A fent vázolt modell alapján készült marketingüzenetek létrehozása jelentős megkönnyebbülést jelent a napi működésben, garantálva – évek alkalmazása révén – hogy a kívánt hatást fogja elérni.
AIDA modell – összefoglalás
Akik marketinggel, reklámmal vagy értékesítéssel foglalkoznak, nap mint nap találkoznak az AIDA modellel, és biztosan alkalmazták is azt marketingtevékenységeik során. Ennek az az oka, hogy Lewis elméletének kidolgozása óta eltelt 100 év alatt semmi sem változott a fogyasztók vásárlásra ösztönzésének elveiben. Ezért mindig tartsd észben a bemutatott modell négy elemét (figyelem, érdeklődés, vágy, akció), amikor a marketing- és értékesítési stratégiáidat kidolgozod.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Zofia Lipska
Több mint 10 éves tapasztalattal a digitális marketing területén Sophia nemcsak ismeri ennek az iparágnak a szabályait, hanem ami a legfontosabb, tudja, hogyan lehet azokat megszegni a kiemelkedő és kreatív eredmények elérése érdekében.