A jelenlegi piaci valóságban a vállalat versenyképességének javítására vagy fenntartására irányuló tevékenységek rendkívül fontos szerepet játszanak. A menedzsmentben különböző típusú stratégiai elemzési módszereket használnak a dinamikus gazdasági helyzet nyomon követésére és következtetések levonására. Az egyik ilyen a kritikus sikerfaktorok elemzése (KSF). Olvassa el cikkünket, hogy többet megtudjon a kritikus sikerfaktorok elemzéséről.

Kritikus sikerfaktorok elemzése – tartalomjegyzék:

  1. Mi a kritikus sikerfaktorok (CSF) elemzése?
  2. Kritikus sikerfaktorok és a vállalat helyzetének értékelése
  3. A vállalat helyzetének értékelése kritikus sikerfaktorok (CSF) segítségével
  4. Mik a CSF elemzés előnyei?
  5. A vállalat helyzetének értékelése kritikus sikerfaktorok (CSF) segítségével – példák
  6. Összegzés

Mi a kritikus sikerfaktorok (CSF) elemzése?

Ha nem tudja, mik a kritikus sikerfaktorok, nézze meg cikkünket: A kis- és középvállalkozások kritikus sikerfaktorai.

Miután meghatározta, hogy a szervezete mely jellemzői járulnak hozzá a növekedéséhez, elvégezheti a kritikus sikerfaktorok elemzését. Ez magában foglalja azoknak a jellemzőknek a meghatározását, amelyek erősítik a vállalata pozícióját.

A pontos CSF elemzés elvégzéséhez az alábbi két módszer egyikét kell alkalmazni:

  • egy kétszintű elemzés, amely magában foglalja a vállalat állapotának értékelésére szolgáló kritériumok listájának elkészítését, majd a szervezet erősségeinek és gyengeségeinek listáját,
  • a CSF lista létrehozása, amennyiben az a vállalkozás legrelevánsabb aspektusait lefedi.

Ezután szükséges egy referencia pontot beállítani a vizsgált vállalat számára – egy versenytárs vállalatot vagy egy olyan vállalatot, amely rendelkezik az összes CSF-fel. Az első esetben a módszer nem biztos, hogy megbízható, mivel a választott entitástól függ. A második megoldás kedvezőbbnek tűnik, mivel egy bizonyos ideális modellt mutat be, amelyre törekedhetünk.

Kritikus sikerfaktorok és a vállalat helyzetének értékelése

A vállalat általános stratégiája a vállalat által megfogalmazott célokon és a belső és külső környezet vizsgálatán alapul. Ezután meg kell határozni a célpiacunk természetét és a versenyelőnyt. Ez az a szakasz, amelyet stratégiai pozicionálásnak nevezünk. Így a vállalat pozíciójának megállapítása nemcsak a stratégia létrehozásának végső eleme, hanem az is azonosítható a versenyképesség kiválasztott elemeivel, mint például a kritikus sikerfaktorokkal.

A vállalat helyzetének értékelése kritikus sikerfaktorok (CSF) segítségével

A vállalat piacon való pozicionálása a termék vagy szolgáltatás által nyújtott előnyök bemutatására irányul. Hogyan lehet értékelni egy szervezetet és meghatározni a stratégiai pozícióját a versenytársak között? Ehhez felhasználhatja a kritikus sikerfaktorok elemzését.

  1. Határozza meg a CSF listáját

    Határozza meg, hogy a vállalata melyik szektorban működik, és válassza ki azokat a kritikus sikerfaktorokat, amelyek versenyelőnyt adnak Önnek.

  2. Határozza meg a CSF-t és rendeljen hozzájuk súlyokat

    Miután meghatározta a kritikus sikerfaktorokat egy adott szektorban, súlyokat rendelhet hozzájuk.

  3. Határozza meg a szervezet erősségeit és gyengeségeit

    Ebben a szakaszban egy értékelési skála formájában kapja meg az eredményt, és emellett – az erősségek és gyengeségek elemzését.

  4. kritikus sikerfaktorok

    Mik a CSF elemzés előnyei?

    A kritikus sikerfaktorok elemzése felhívja a figyelmet azokra az aspektusokra, amelyeknek a menedzsment figyelmét kellene felkelteniük. Megmutatja, hogy melyek segítenek elérni a versenyelőnyt, valamint azonosítja a vállalat erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és fenyegetéseit. Viszonylag gyorsan elvégezhető, és más stratégiai elemzési módszerekkel kombinálható.

    Kétségtelenül hasznos eszköz, amely jól működik a stratégiai menedzsment szempontjából fontos döntések meghozatalakor.

    A vállalat helyzetének értékelése kritikus sikerfaktorok (CSF) segítségével – példák

    A módszer használatának illusztrálására és magyarázatára vegyük X vállalat és Y versenytárs példáját. Ez működhet a ruházati iparban, pénzügyi iparban, autóiparban stb. Amit csinál, attól függően a konkrét kritikus sikerfaktorokat módosítani kell.

    1. Határozza meg a kritikus sikerfaktorok listáját – 6-10 kritériumot kell találni. Ezek lehetnek: ár szint, képzett személyzet, márkakép, szolgáltatások köre, promóció hatékonysága, ügyfélszolgálat minősége, technológiai szint stb.
    2. Adjon súlyokat a kiválasztott tényezőknek. Ideális esetben az összegük kerek számra kell, hogy kerekedjen, pl. 20. Ezután használjon egy Likert-skálát (1-5) az egyes elemek értékelésére:
    3. 1 – a vállalat gyenge, és sokkal rosszabbul teljesít, mint a többi versenytársa,

      2 – a vállalat rosszabbul teljesít, mint a versenytársai,

      3 – a vállalat átlagos, és semmilyen módon nem tűnik ki,

      4 – a vállalat nagyon jól teljesít a versenytársaihoz képest

      5 – a vállalat úttörő.

      Így értékelje X vállalatot és versenytársát, Y-t. Most már kiszámíthatja a súlyozott átlagot.

      1. táblázat. X vállalat CSF

      kritikus sikerfaktorok

      2. táblázat. Y vállalat CSF

      kritikus sikerfaktorok
    4. Határozza meg a szervezet erősségeit és gyengeségeit a kapott stratégiai profilok segítségével.

    3. táblázat. X és Y vállalat stratégiai profiljai

    kritikus sikerfaktorok

    A táblázatban minden érték megjelölésével megkaptuk a vizsgált vállalatok stratégiai profiljait. Ez lehetővé teszi, hogy elemezze a vállalata piaci helyzetét a versenytársakkal szemben, hogy mely területek az erősségei (képzett személyzet), és min kell még dolgoznia (promóció hatékonysága).

    Összegzés

    Összegzésül, a kritikus sikerfaktorok elemzésének használata érdekes alternatíva a adott vállalkozás piaci helyzetének értékelésében. Sok hasznos információt nyújt, amely hozzájárulhat a múltbeli hibák kijavításához és pozitív változások végrehajtásához a vállalkozásában.

    Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

    Andy Nichols

    Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.

    View all posts →