Előrejelző marketing – tartalomjegyzék:
Mi az előrejelző marketing?
Bár a fogalom meglehetősen absztraktnek tűnik, a legtöbben már találkoztunk az előrejelző marketinggel, és ez meglehetősen elterjedt. A koncepció specifikus történelmi adatokra, statisztikákra és elemzésekre támaszkodik a jövőbeli fogyasztói magatartás előrejelzésére. Ennek eredményeként az új marketingkampányok nem csupán megérzésekre alapoznak, hanem valós adatokra, amelyek lehetővé teszik egy adott projekt sikerének pontosabb értékelését.
Ehhez a célhoz leggyakrabban specializált eszközöket és mesterséges intelligenciát használnak, amelyek hatékonyan és gyorsan képesek elemezni hatalmas számú adatot. E támogatás nélkül az ilyen méretű elemzés gyakorlatilag lehetetlen lenne. Az előrejelző marketing segít látni, hogy melyik irány érdemes követni, és hogy a cselekedeteid megfelelő hatást gyakorolnak-e, de a végső döntés mindig a tiéd. A cselekedeteid elemzése segít megérteni, hogy melyek hozzák az elvárt eredményeket, és melyek nem, de hogy mit teszel ezzel kapcsolatban, az teljesen rajtad múlik.
Hogyan működik az előrejelző marketing?
Az előrejelző marketing alapja az adat. Ez közvetlenül a cég forrásaiból származhat, vagy külső cégektől, amelyek a fogyasztói magatartás adatainak szolgáltatására specializálódtak. A márkák sok értékes nyomot gyűjthetnek saját weboldalaikról vagy online boltjaikból a sütiknek köszönhetően, amelyek releváns információkat gyűjtenek a fogyasztói tevékenységről. Ráadásul az előrejelző marketing segít a cégeknek az értékesítési lehetőségek azonosításában.
Az ilyen mélységű elemzés segít személyre szabott ajánlatok létrehozásában, amelyek növelhetik az ügyfél elköteleződést, és ezzel együtt a bevételt. Az ilyen testreszabás másik előnye a jobb ügyfélelégedettség.
Az előrejelző marketing példái
Talán, miután elolvastad a fenti elméletet, nem teljesen érted, hogyan működik az előrejelző marketing. Ha ez a helyzet, van néhány hasznos példa számodra.
- Termékajánlások
- Keresztértékesítés
- Közösségi média eszközök
Ha internetező vagy, valószínűleg már többször is találkoztál ilyen helyzettel. Olvastál egy termékről, mondjuk egy adott típusú sütőről. Elolvastad a véleményeket és megnézted az árakat különböző online boltokban, de még nem vásároltál. Hirtelen, az a pontos termék hirdetése szinte mindenhol megjelenik: a közösségi hálózataidon, bannerekben az általad látogatott, a témához egyáltalán nem kapcsolódó oldalakon. Ez az előrejelző marketing okos használata a hirdetésekben.
A cégek az előrejelző marketinget nemcsak az értékesítés generálására, hanem néha annak növelésére is használják. Mit jelent ez? Beteszel egy terméket a kosaradba, mondjuk egy telefont. Mielőtt kifizetnéd, olyan termékeket ajánlanak, amelyeket esetleg meg szeretnél vásárolni, mint például fejhallgató, tok vagy üveg kijelzővédő. Erről van szó. A cég javaslatot tesz arra, amire elméletileg szükséged lehet.
A közösségi média oldalak, mint a Facebook, kifinomult hirdetéscélzó eszközöket használnak, amelyek elemzik a felhasználói magatartást. Ez biztosítja, hogy a hirdetések csak a potenciálisan érdeklődő emberekhez jussanak el. Ez egy nyer-nyer helyzet: a felhasználók megkapják, amit akarnak, a vállalkozások pedig kevesebbet fizetnek a hirdetésekért.
Mik az előrejelző marketing előnyei?
Ha közvetlenül a kérdésre nézünk, az első válasz, ami eszünkbe jut, az az értékesítés és így a profit növekedése. Ez bizonyára egy fontos előny, amelyet egy cég élvezhet, amikor elkezdi használni az előrejelző marketinget, de nem ez az egyetlen. Számos más módja is van annak, hogy az elemzés segíthesse a vállalkozásodat, a vásárlói elköteleződés javításától kezdve a nyereséged növeléséig.
- Prioritások felállítása
- Potenciális vásárlók elérése
- Termék testreszabás
A vásárlói magatartás elemzésével láthatod, hogy mely stratégiák működnek, és melyeket kellene elhagyni. Lehetőség van a vásárlók csoportokba sorolására, prioritások felállítására, vagy akár a trendek gyorsabb észlelésére is. Ez lehetővé teszi a marketing- vagy értékesítési csapat számára, hogy jobban kezelje tevékenységeit.
A potenciális vásárlók elérése meglehetősen egyszerű. Azonban azok megtalálása, akik készen állnak arra, hogy valódi vásárlóiddá váljanak, meglehetősen kihívást jelenthet. Az előrejelző marketing ezt sokkal könnyebbé teszi. Biztosítja, hogy a hirdetések vagy levelek csak azokhoz az emberekhez jussanak el, akik a legvalószínűbb, hogy vásárlókká válnak.
A vásárlók szeretik, ha kényeztetik őket, és érzik, hogy a cég megérti az igényeiket. Ez lehetővé teszi a cégek számára, hogy az ajánlatokat és üzeneteket a vásárlói igények és elvárások alapján célozzák meg. Így nem pazarolják az erőforrásokat, és a vásárlók is jobban elköteleződnek.
Az előrejelző marketing fenyegetései
A fenti leírás és az előrejelző marketing példáinak olvasása után azt a benyomást keltheted, hogy ez egy ideális eszköz. Bizonyára sok előnye van, és ha helyesen használják, nemcsak a céged profitját növelheti, hanem a vásárlói hűséget is befolyásolhatja. Azonban ez nem jelenti azt, hogy ez a stratégia teljesen mentes a hátrányoktól.
Tartsd észben, hogy bár a specializált eszközök által végzett elemzés és az általuk használt algoritmusok pontosak, nem mindig bizonyulnak helyesnek. A marketing stratégiák meglehetősen specifikus ügyek, ahol a sikerhez szükséges összetevő az emberek bevonása. És bár úgy tűnhet, hogy a fogyasztói magatartás tanulmányozása világos eredményeket ad, kiderülhet, hogy az eredmények nem egyeznek meg a jóslatokkal.
Az előrejelző marketing kulcsfontosságú eleme az adat. Az adatok gyűjtése és elemzése költséges és meglehetősen problémás lehet, különösen a kisvállalkozások számára. Ezért nem mindig jó megoldás minden problémára, néha egyszerűen nem gazdaságos.

Előrejelző marketing – összefoglalás
Minden marketinges arról álmodik, hogy lenne egy kristálygömb, amely meg tudná jósolni a jövőt. És bár az ilyen trükköknek a álomzónában kell maradniuk, ez a stratégia áll a legközelebb ehhez az álomhoz. A mélyreható elemzés és a fejlett programok segítenek előrejelezni és megérteni a vásárlói magatartást, és így kiválasztani a cég jövőbeli stratégiáit. Ne feledd azonban, hogy az adatok értelmezése és végső soron a cselekvés még mindig rajtad múlik.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.
Laura Green
Valószínűleg nincs olyan közösségi média csatorna vagy taktika, amivel Laura ne érezné magát magabiztosnak. Legyen szó a legújabb TikTok trendre való ráugrásról, egy Pinterest kampány indításáról vagy élő közvetítésről a YouTube-on - ez a közösségi média ninja mindent megcsinált.