Gondolkodik azon, hogy saját vállalkozást indítson, vagy már van egy, és szeretné javítani a teljesítményét? Függetlenül az iparágtól, a versenyképességi erőkről és az ágazat vonzerejéről szerzett ismeretek segítenek egy stabil, nyereséges cég felépítésében. Használhatja Porter öt erő modelljét, hogy segítsen ebben. Olvasson tovább, hogy többet megtudjon.
Porter öt ereje – tartalomjegyzék:
- Porter öt erejének megértése
- Porter öt ereje – példák
- Porter öt erejének modelljének előnyei és hátrányai
Porter öt erejének megértése
Ez egy módszer a kiválasztott ágazat jövedelmezőségének és potenciáljának meghatározására. Ráadásul segít információt gyűjteni a versenytársairól, valamint a velük kapcsolatos fenyegetésekről és lehetőségekről.
Porter öt ereje a következőket tartalmazza:
- Új belépők potenciálja az iparágba
- Helyettesítő termékek fenyegetése
- Verseny az iparágban
- Vevők ereje
- Beszállítók ereje

Új belépők potenciálja az iparágba
Ez meghatározza a piaci belépés és a jó pozíció fenntartásának akadályait. Vállalkozás indítása pénzügyi tőke befektetését, szabadalmakat vagy szakosodott készségeket igényel. További nehézséget jelenthet a már meglévő, sokféle termék és szolgáltatás – sokkal nehezebb lesz kitűnni a versenytársak közül.
Helyettesítő termékek fenyegetése
Ez arra utal, hogy mennyire könnyű helyettesítő ajánlatot találni az önéhez. Minél több ilyen termék vagy szolgáltatás található, annál kisebb esélye van arra, hogy erős pozíciót szerezzen az ágazatban. Az alábbi tényezők befolyásolhatják ennek a fenyegetésnek a mértékét:
- A termék/szolgáltatás egyedisége, innovativitása, mivel ezek nehezebben helyettesíthetők,
- A piacon már meglévő helyettesítők nagy száma,
- A termék/szolgáltatás javításának vagy megváltoztatásának magas költsége.
Verseny az iparágban
A versenyképesség fontos elem, amely jelentősen befolyásolja az általános piaci környezetet. Ezt az erőt az alábbi tényezők befolyásolják:
- Piaci belépési akadályok – a szükség, hogy sok pénzt fektessenek be, vagy innovatív ajánlattal vagy szabadalommal rendelkezzenek,
- Hasonló stratégiai profillal rendelkező versenytársak nagy száma,
- Fogyasztói hűség – a elégedett, régóta meglévő ügyfelek vonakodhatnak megváltoztatni szokásaikat egy új, kezdő cég javára.
Ha szeretné megismerni versenytársai erősségeit és gyengeségeit, valamint azt, hogyan használhatja ezt a tudást a menedzsment stratégiájában – olvassa el ezt a cikket.
Vevők ereje
Ez attól függ, hogy mennyire képesek nyomást gyakorolni és megváltoztatni az árakat. Azok az ösztönzők, amelyek formálhatják a vásárlók és eladók közötti kapcsolatot:
- Termék/szolgáltatás differenciálás – ha az ön ajánlata nem különbözik jelentősen a versenytársak ajánlatától, a fogyasztók valószínűbb, hogy olcsóbb termékeket választanak,
- Átváltási költségek – minél alacsonyabbak ezek a költségek, annál nagyobb a vásárlók alkuereje,
- Az ő mennyiségük vagy hajlamuk a csoportosulásra – az erős csoportok előnyhöz jutnak, mivel ők dönthetnek az árakról (egy elégtelen ajánlat a vásárlás elhagyásához vezethet, és ennek következtében a cég helyzetének romlásához).
Beszállítók ereje
Ez attól függ, hogy mennyire képesek manipulálni az árakat, a minőséget és a szállítási határidőket. Ebben az esetben a beszállítók helyzetét az alábbi tényezők befolyásolják:
- Változatos ajánlat – ha sok hasonló termék/szolgáltatás található a piacon, a verseny erősebb,
- A beszállítók megváltoztatásával kapcsolatos költségek – minél magasabbak a költségek, annál nagyobb a beszállítók alkuereje,
- Számos különböző beszállító – a szükség, hogy versenyezzenek más beszállítókkal és elfogadják a vásárlókkal való együttműködés kedvezőtlen feltételeit.
Porter öt ereje – példák
Példa 1. IT ipar (pl. Apple)
- Új belépők potenciálja az iparágba – az új piaci szereplőknek sok pénzre lenne szükségük kutatásra, marketingre és új technológia fejlesztésére, amely megkülönbözteti őket a riválisoktól.
- Helyettesítő termékek fenyegetése – sok helyettesítő található a piacon, bár a márkához ragaszkodó fogyasztók valószínűleg nem változtatják meg azt.
- Verseny az iparágban – sok versenytárs van a szektorban (beleértve a Samsungot, Xiaomit, Huaweit, LG-t), amelyek gyorsan növekednek.
- Vevők ereje – a fogyasztói igényeket a technológiai fejlődés alakította (az Apple termékeinek iránti kereslet nagy és növekedni szokott), a termékválaszték új, egymással kompatibilis termékekkel bővül (pl. iPhone, iPod, iWatch), hogy könnyebben használhatóak legyenek.
- Beszállítók ereje – ebben az esetben az Apple olyan erős piaci pozícióval rendelkezik, hogy meghatározhatja a beszállítókkal való kapcsolatok és szerződések feltételeit (az együttműködés megszüntetése a beszállítók számára károsabb lenne).
Példa 2. Nyelviskola egy nagyvárosban
- Új belépők potenciálja az iparágba – a jó nyelvtudás most kívánatos készség, ezért sok új szereplő folyamatosan megjelenik az iparágban (más iskolák, valamint egyéni tutorok), a konkrét jogi szabályozások hiánya szintén megkönnyíti a piaci belépést).
- Helyettesítő termékek fenyegetése – a hagyományos nyelviskola helyettesítője lehet a távoktatás vagy az online tanfolyamok, amelyek rugalmasabbak az órarendek igazításában.
- Verseny az iparágban – magas a verseny, és ahhoz, hogy kitűnjenek, az oktatási intézmények vagy tanárok például niche nyelvek tanítását és nyelvi bizonyítványokra való felkészítést kínálhatnak.
- Vevők ereje – a fogyasztók domináló helyzetben vannak, mivel összehasonlíthatják az árakat, ajánlatokat, iskolai helyszíneket, és választhatják a legvonzóbb lehetőséget – a cégnek a túlélés érdekében alkalmazkodnia kell a vásárlók igényeihez.
- Beszállítók ereje – a tutorok a nyelviskola által kínált szolgáltatások nyújtói – számuk, tapasztalatuk vagy választott specializációjuk határozza meg a hírnevét és a tanítás minőségét. Kiemelendő, hogy az angoltanárok számára nehezebb lehet vonzó pozíciót találni, ahol ők diktálhatják a szerződésük feltételeit (a nyelv népszerűsége miatt). Ez pozitív szempont az oktatási intézmény szempontjából.
Példa 3. Gyógyszeripar (pl. Pfizer)
- Új belépők potenciálja az iparágba – alacsony a verseny, a gyógyszeripart nagy szereplők uralják, akiket nem fenyegetnek az új belépők. Ennek oka a hatalmas összegek befektetésének, szabadalmak birtoklásának és jogi követelmények teljesítésének szükségessége.
- Helyettesítő termékek fenyegetése – olcsóbb alternatív gyógyszerek jelenhetnek meg a piacon, amelyek hosszú távon negatívan befolyásolhatják az eredeti terméket gyártó cég hírnevét.
- Verseny az iparágban – a kvalifikált kutatókért folytatott küzdelem és a kutatócsoportok közötti információszivárgás magas kockázata jellemzi.
- Vevők ereje – itt a betegeknek kevés befolyásuk van, mivel az orvosok által felírt gyógyszereket vásárolják (alternatívák választásával kevésbé hatékony kezelés kockázatát vállalják).
- Beszállítók ereje – a gyógyszerek előállításához szükséges nyersanyagok vagy gépek széles körben elérhetők sok ipari gyártótól, így a gyógyszeripari cégek vonzóbb ajánlatokat választhatnak.
Porter öt erejének modelljének előnyei és hátrányai
Porter öt erejének modelljének vannak előnyei és hátrányai. Most nézzük meg őket gyorsan.
Előnyök
Segít a versenytársak elemzésében
Porter öt ereje segít azonosítani a vásárlók és beszállítók alkuerejével, a termékek vagy szolgáltatások helyettesítőivel és az új versenytársakkal kapcsolatos kockázatokat. Ha tisztában van a kihívásokkal, amelyekkel szembe kell néznie, segít hatékony menedzsment stratégiát kialakítani.
Hasznos a vállalati stratégia kialakításában
A vállalkozási környezetének vizsgálatával objektív képet kap a vállalkozásáról, és helyes döntéseket hozhat.
Segít megérteni az üzleti kockázatokat
Információk megszerzése a versenytársak, beszállítók és vásárlók befolyásáról lehetővé teszi, hogy megértse a kudarcai okait, és következtetéseket vonjon le a jövőre nézve.
Azonosítja az erősségeit és gyengeségeit
Az externális tényezők hatásának megértésével képes lesz elkülöníteni a vállalkozása erősségeit és gyengeségeit, megerősíteni a stratégiai pozícióját, valamint megfontolni a meglévő problémák megoldásait.
Megmutatja az erős szereplőket
Megtanulja, hogy a versenytársai, beszállítói vagy vásárlói közül ki rendelkezik a legnagyobb befolyással egy adott szektorban. Ennek eredményeként tudni fogja, hogyan kell kezelnie a szóban forgó piaci szereplőket.
Felhívja a figyelmet a növekedési lehetőségeire
Az elemzés segíthet megválaszolni a kérdést, hogyan bővítheti a cégét. Például, jövedelmező-e partnerséget kötni egy másik hasonló entitással, vagy talán egy teljesen másikkal?
Hátrányok
Csak öt tényezőre összpontosít
Ez az elemzés figyelmen kívül hagyja a technológiai vagy jogi szempontokat, amelyek valójában hatalmas hatással lehetnek arra, hogyan működik a vállalkozása. Néha ezek a tényezők domináló szerepet játszanak a siker elérésében vagy a kudarcban. Ezért nem szabad csak ezt a módszert használni az ágazat vonzerejének értékelésére – a legjobb módszer az, ha másokkal (pl. SWOT, CSF elemzés) kombinálja.
Nem univerzális minden iparág számára
A bemutatott modell csak a gazdaság egy szektorára összpontosít, így nem alkalmas olyan nagy cégek számára, amelyek egyszerre több iparágban működnek.
Csak egy része egy mélyebb elemzésnek
Gyakorlatban Porter öt erejének modellje egy egyszerű eszköz, amely nem tudja megadni az összes szükséges információt egy hatékony menedzsment stratégia kidolgozásához. Inkább jó kiindulópont a cég és környezete alapos feltárásához.
Olvassa el ezt is: SWOT elemzés online boltokról.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Andy Nichols
Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.