Bármely munkahelyen – függetlenül az iparágtól – két szó rendkívül fontos: a termelékenység és a kreativitás. Az előbbi önmagában cél, míg az utóbbi szükséges, amikor egy cég növekedni szeretne, új termékeket, szolgáltatásokat és megoldásokat szeretne bevezetni, és a legjobb eredményeket szeretné elérni. Úgy tűnhet, hogy ez a két elem kizárja egymást, de valójában szorosan összefüggnek. Hogyan tanítsuk meg a munkavállalókat arra, hogy egyszerre legyenek kreatívak és termelékenyek?

Hogyan befolyásolja a kreativitás a termelékenységet? – tartalomjegyzék:

  1. Termelékenység vagy kreativitás – melyik a fontosabb?
  2. Hogyan befolyásolja a kreativitás a termelékenységet?
  3. Hogyan fokozzuk a kreativitást egy csapatban?
  4. Összegzés

Termelékenység vagy kreativitás – melyik a fontosabb?

A termelékenység azt jelenti, hogy a feladatokat rendszeresen teljesítjük, ami a munkaidő hatékony és eredményes kihasználását jelenti. Szükséges, hogy a cég különböző osztályai elérjék céljaikat és várt eredményeiket. A kreativitás esetében a helyzet teljesen ellentétes – ez az elem időt és teret igényel, mivel azt jelenti, hogy túllépünk a megszokott sémákon, hogy új megoldásokat találjunk vagy javítsuk a meglévő folyamatokat (például a termelékenység növelése célként is felfogható).

A kreatív gondolkodás az egyik olyan tulajdonság, amelyet a Világgazdasági Fórum 2020-ban a következő években a valóságot meghatározó 10 legfontosabb készség egyikeként azonosított. Ez csak egy a sok ok közül, amiért nem szabad megpróbálni kizárni a munkahelyeken. Egy másik ok a kreativitás hatásával kapcsolatos, amely mind az egyes munkavállalók, mind az egész csapatok termelékenységére kihat.

termelékenység

Hogyan befolyásolja a kreativitás a termelékenységet?

Mik a jellemzői azoknak a vállalkozásoknak, amelyek évek óta fennmaradtak? Nemcsak egy nagyszerű termék, egy kiváló ügyfélkezelés vagy egy fantasztikus marketingstratégia, hanem elsősorban a folyamatos változásokhoz való alkalmazkodás képessége, amely kreatív megoldások nélkül nem lehetséges. Ez az egyetlen módja annak, hogy elkerüljük a beragadást, ami idővel csökkentheti a termelékenységet. Az alkalmazkodás képessége manapság fontosabb, mint valaha.

Azt is hangsúlyozni kell, hogy a kreatív gondolkodás számára biztosított tér lehetővé teszi a munkavállalók számára, hogy szenvedéllyel végezzék feladataikat, ami kétségtelenül jobb eredményekhez vezet. Ezért érdemes fejleszteni az “érdekel” attitűdöt a munkavállalók körében. A kreativitás akkor is segít, amikor bármilyen probléma merül fel – elősegíti a “nagyobb kép” látását és egyedi, innovatív megoldások keresését a kívánt eredmények elérése érdekében.

Hogyan fokozzuk a kreativitást egy csapatban?

Rendszeres ötletbörzék

A beszélgetésre szánt tér létrehozása a legjobb módja a kreativitás növelésének. Ne felejtsd el beütemezni a napodba a kreatív gondolkodásra szánt időt – éppúgy, ahogy más feladatok elvégzésére és a termelékenységre is időt ütemezel. A csapatban a kreativitást az egyes tagok tapasztalatainak, személyiségének és életfelfogásának sokszínűsége táplálja.

Fontos megjegyezni, hogy a homogén környezet határozottan nem kedvez a kreativitásnak – nem ad lehetőséget a megszokott minták túllépésére. Ezzel szemben a nézőpontok, vélemények és tanulási stílusok sokfélesége felgyorsítja a problémamegoldási folyamatot. Ezért érdemes időnként teret biztosítani az ötletcserére.

A munkakörülmények rugalmassága

A munka és a magánélet egyensúlyának fenntartása ösztönzi a kreatív gondolkodást. Egy túlhajszolt agy nem fog új, innovatív megoldásokat kidolgozni. Ezért érdemes megfontolni a rugalmas munkakörülmények bevezetését. A rugalmas munkaidőnek köszönhetően a munkavállalók már nem gondolnak a pontosságra, ami serkenti a kreativitást.

A kreatív gondolkodás ösztönzése

Mi a legegyszerűbb módja a munkavállalók kreatív gondolkodásának ösztönzésére? Mutasd meg, hogy ez számodra fontos, és értékelni fogják – legyen szó konkrét jutalom adásáról vagy nyilvános dicséretéről. Ezt a rendszeres visszajelző ülések során is szentelhetsz időt.

Összegzés

Magától értetődő, hogy nincs termelékenység kreativitás nélkül – a cégeknek ezt szem előtt kell tartaniuk, és lépéseket kell tenniük a munkavállalók kreatív gondolkodásának biztosítására. Ez különösen fontos a jelenlegi digitális korban, ahol a változások nagyon dinamikusan zajlanak, és néha nehéz lépést tartani velük.

Innováció, új megoldások létrehozása, a rendelkezésre álló lehetőségek kihasználása – mindezekhez szükség van a kreativitásra. Érdemes alkalmazni a fent tárgyalt kreativitásösztönző módszereket, mert végső soron, ahogy Tucker Marion, a Northeastern University D’Amore-McKim School of Business docense mondta: “a kreatív cégek sikeresebbek.”

Olvasd el ezt is:Mi az aszinkron kommunikáció?

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.

Nicole Mankin

HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.

View all posts →