Tudod, hogyan kell elindítani egy civil szervezetet? Gondolkodtál már rajta? Tudatában vagy annak, hogy mennyire időigényes a folyamat – mind a kezdetén, mind a közepén? Tudod, hogy egy non-profit szervezet működtetése sok időt és elkötelezettséget igényel? Ha készen állsz erre, ne habozz, csak tudd meg, mit kell tenned lépésről lépésre a civil szervezet elindításához.
Hogyan alakítsunk civil szervezetet? – tartalomjegyzék:
- Hogyan indítsunk civil szervezetet?
- A csapat
- A név és a statútum
- A civil szervezet bejegyzése
- A vezetőség ülése
- Pénzügyi források keresése
- Az első projekted
- Összegzés
Hogyan alakítsunk civil szervezetet?
Az első lépés részeként el kell döntenie, hogy milyen tevékenységi terület a legmegfelelőbb a civil szervezete számára. Női jogok, oktatás, nemzeti kisebbségek, szexuális kisebbségek, ökológia, segítségnyújtás a rászorulóknak, egészség – sok lehetőség van, ezért fontos, hogy olyan célt válasszon, amely összhangban áll a meggyőződéseivel.
Így meg kell határoznia, hogy kinek és miért szeretne segíteni. Ezután készen áll arra, hogy megfogalmazza az új civil szervezet küldetésnyilatkozatát és vízióját, valamint tervezzen rövid és hosszú távra (taktikai, operatív és stratégiai célokkal összhangban).
A csapat
Nem tudod egyedül működtetni a civil szervezetedet, szükséged van egy végrehajtó testületre, amely segít neked. A vezetőségednek meg kell osztania a szervezet vízióját és céljait veled. Szükséged van emberekre, akik az adminisztratív, pénzügyi, jogi és projektmenedzsment ügyekkel foglalkoznak.
A szükséges munkatársak száma a tevékenységed terjedelmétől függ. A kezdetekben érdemes egy olyan emberekből álló csoportot összegyűjteni, akik nagy szakértelemmel és elkötelezettséggel rendelkeznek.
A név és a statútum
A név és a márka a felismerhetőséged esszenciái. A szervezet neve tükröznie kell a céljait, a logónak és más grafikai anyagoknak pedig könnyen megjegyezhetőnek kell lennie. Gondoskodni kell arról, hogy ne legyen más entitás ugyanazzal a névvel és hasonló logóval.
Ebben a szakaszban próbálj meg előkészíteni alapító okiratokat, statútumokat, vagy/és szabályzatokat (a tevékenység típusának megfelelően). Ezek a dokumentumok képezik az alapját az alapítvány, egyesület vagy klub működésének.
A civil szervezet bejegyzése
Elérkezett az idő, hogy jogi lépéseket tegyél a bejegyzés hivatalos megerősítésére – szükséged lehet egy ügyvéd támogatására, aki segíthet a bejegyzésben, a jelentésekben, az adóügyekben és az engedélyekben.
A konkrét jogi feltételek, amelyeket teljesíteni kell a tevékenység bejegyzéséhez, országonként eltérhetnek, de a legtöbb esetben szükséges információ a vezetőségi tagokról, a küldetésről és a személyzetről. A statútum és a szabályzat egyaránt fontos.

A vezetőség ülése
Az ilyen ülés szükséges a státuszok és politikai irányelvek (többek között a vezetőség működésével kapcsolatos) elfogadásához és szavazásához, valamint a lépések megvitatásához, amelyeket meg kell tenni az első projektek befejezéséhez. Ez az ideális pillanat a cselekvési terv, a helyi kutatás lehetőségeinek, vagy a kapcsolati háló kiépítésének megbeszélésére, amely segíthet partnerségek kialakításában más entitásokkal.

Pénzügyi források keresése
Ebben a szakaszban kulcsfontosságú, hogy a cselekvési terv alapján kidolgozd az éves költségvetést és tervezd meg a költségeket. Ezzel az információval kutatást végezhetsz a szükséges pénzügyi támogatás (hitelek, tagsági díjak, támogatások, adományok, támogatások, szubvenciók) megtalálására.
Pénzügyi támogatást kaphatsz mind a általános tevékenységre, mind a konkrét projektre. A legjobb adománygyűjtési stratégiát úgy lehet kidolgozni, hogy meg kell határozni a szervezet szükségleteit és a bevételi forrásokat.

Az első projekted
Határozd meg a projekt részleteit, oszd ki a szerepeket, jelölj ki feladatokat, készíts költségvetést, és indítsd el a projektet. Ne felejtsd el a folyamatok rendszeres elemzését, és figyeld meg, hogy milyen forrásokra van szükség. Lehet, hogy egyes pénzügyi igények magasabbak lesznek, mint amire kezdetben számítottál.
Gondoskodj a márkádról és annak felismerhetőségéről. Legyen weboldalad az interneten, és kezeld a közösségi média csatornáidat. Ne feledkezz meg az irodában szükséges felszerelésekről, mint például laptopok, bútorok és egyéb kényelmi eszközök, valamint a biztosításról és a munkatársak képzéséről.
Összegzés
Most már tudod, hogyan indíts egy civil szervezetet lépésről lépésre sikeresen és hatékonyan. Ne felejtsd el végigjárni az összes szakaszt, de kezeld az összes javaslatot csak iránymutatásként – a konkrét kérdések eltérhetnek a civil szervezet típusától (operatív vagy érdekképviseleti) és attól az országtól függően, ahol a szervezetedet be szeretnéd jegyezni. A legtöbb esetben szükség lesz az adott országra vagy régióra jellemző előírásokhoz való alkalmazkodásra.

Tekintsd meg a Civil Szervezeteknek Szóló Ingyenes Projektmenedzsment Szoftverünket. Szervezd meg a projekteket kanban táblákkal, tarts nyilván egy adatbázist a önkéntesekről és adományozókról, tárold a civil szervezet dokumentumait és adományozói jelentéseit egy helyen!
Olvasd el ezt is: Hogyan kommunikálj a munkahelyen, hogy hatékonyabb legyél?
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten.
Andy Nichols
Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.