Egészen nemrég a hangalapú keresés funkciót elsősorban a fantasy filmgyártással társították. A sci-fi filmek hősei a hangalapú kommunikáció lehetőségét használták a mesterséges intelligenciával, rövid, hangparancsok segítségével. Ma a hangalapú keresési technológia a legtöbb okostelefonban és számítógépben megvalósult.

A Google, mint a modern technológiák megvalósításának egyik vezetője, folyamatosan újít ezen a területen. Hamarosan a hangalapú keresés fontos eszközzé válik, amely párosul a SEO-val. Az első hatások már észlelhetők.

Hangalapú keresés és SEO – tartalomjegyzék:

  1. Hangalapú keresés – jellemzők, használhatóság, népszerűség
  2. Hangalapú keresési technológia az SEO-val összefüggésben
  3. Hogyan néz ez ki a gyakorlatban?
  4. Miért érdemes optimalizálni a weboldalát a hangalapú keresés SEO-jához?

Hangalapú keresés – jellemzők, használhatóság, népszerűség

A szerszám a szükséges információk hangalapú keresésére lett tervezve, mind az interneten, mind a készüléken. A hangalapú keresés segítségével ellenőrizheti a legközelebbi vonatmenetrendet, beállíthatja az ébresztőt, vagy termékeket adhat a kosarához a kedvenc boltjában.

Szinte az összes világ IT óriás a technológia fejlesztésére tett fogadást. A Google a Google Now nevű termékét fejleszti, az Apple a Cirit, az Amazon pedig az Alexát használja. Bár a hangalapú keresés funkciót kezdetben csak a fogyatékkal élők számára szánták, a hatalmas potenciált SEO okokból is elismerték. Mindez egy rejtélyes mechanizmusnak köszönhető, amelynek titokzatos neve “Hummingbird”.

Hangalapú keresési technológia az SEO-val összefüggésben

A Google Hummingbird algoritmus egy összetett intelligens kereső rendszer, amely a felhasználó bonyolult kifejezéseinek megfogalmazásán alapul. Korábban az SEO kifejezésfelismerő rendszerek a rövid, általában két szóból álló kifejezésekre összpontosítottak, anélkül, hogy elemezték volna a keresési kontextust. Amikor egy internetfelhasználó hangalapú kereséssel például a “stadion Krakkó” kifejezésre keresett, az algoritmusok konkrét információkat adtak a krakkói sportlétesítményekről.

A Google által bemutatott áttörés a keresési eredmények személyre szabásában rejlik a felhasználói preferenciák szerint. Ez azt jelenti, hogy a hangalapú keresőmotor “tanul” és elemzi, hogy mely tartalom a legrelevánsabb az internetfelhasználó számára. Ez kulcsfontosságú SEO szempontból.

Hogyan néz ez ki a gyakorlatban?

A Google hangalgoritmusai három kontextus alapján tanulják meg megkülönböztetni a kifejezéseket az SEO szempontjából:

  • információs (ki, miért, hogyan);
  • navigációs (szeretnék elmenni, hogyan juthatok el oda);
  • transactionális (vásárlás, foglalás, kereskedelem).

Az első esetben az SEO optimalizálás a útmutatók, eszközök, GYIK bemutatásáról szól. A második a keresési területen elérhető szolgáltatásokra, bolt címkékre, információs pontokra stb. összpontosít. A tranzakciós szféra a felhasználó vásárlásra való meggyőzésére összpontosít. Ezt videók, termékinformációs szekciók, online boltok révén lehet megvalósítani.

Ez a mechanizmus garantálja, hogy a tartalom a lehető legjobban megfeleljen a felhasználói elvárásoknak. Megjósolható, hogy a hosszú farok (long tail) hatékonysága az SEO kontextusában növekedni fog. Ennek az az oka, hogy a keresőmotor az adott személy számára hasznos információkat fogja elemezni.

Miért érdemes optimalizálni a weboldalát a hangalapú keresés SEO-jához? Mindez az adatokban rejlik

Az eMarketer által az Egyesült Államokban végzett kutatások világosan jelzik, hogy érdemes. Az amerikaiak, akik a webes keresés időmegtakarítását és kényelmét részesítik előnyben, egyre inkább használják a hangalapú keresést. Az Egyesült Államok lakosságának egyharmada használt hangalapú keresési technológiát 2019-ben, és az Egyesült Államok internetfelhasználóinak több mint 70%-a inkább a hangalapú keresést választja, mint a hagyományos gépelési módszert.

Érdemes megjegyezni, hogy a beszédhasználat folyamatosan fejlődő technológiája ellenére az internetfelhasználók többsége a hangalapú keresést főként az időjárás ellenőrzésére, információk keresésére az interneten, navigálásra vagy zenehallgatásra korlátozza. Figyelembe véve a hangalapú keresés hatalmas potenciálját és előnyeit, ennek a webes keresési formának a népszerűsége gyorsan növekedni fog a következő években, és minden vállalkozásnak fel kell készülnie rá.

Kamil Jasiński

Egy SEO szakértő, aki szerelmes a szavakba. Folyamatosan meglepi másokat azzal, hogyan lehet őket saját előnyére használni. Ébreszd fel éjjel a közepén, és elkezd veled beszélgetni a legújabb SEO pozicionálási ötletéről.

View all posts →