A freemium modellt a startupok és mobilalkalmazás-gyártók lelkesen választják. Ezt a modellt sikeresen használják olyan nagy márkák is, mint a Dropbox, a Spotify vagy a Skype. A freemium, mint bármely más üzleti modell, előnyökkel és hátrányokkal is jár. Lehetséges ezt monetizálni? Milyen típusú vállalkozásoknak felel meg legjobban? Mikor érdemes a freemiumot választani, és mikor a próbaidőszakot? Olvass tovább, hogy megtudd.

Freemium modell – tartalomjegyzék:

  1. Mi az a freemium modell?
  2. A freemiumok változatosak
  3. Milyen vállalkozások számára jó lehetőség?
  4. Mik az alternatívák?
  5. Cheapium
  6. Freemium modell vagy próbaidőszak?
  7. Lehetséges pénzt keresni azzal, hogy ingyen adjuk?

Mi az a freemium modell?

A freemium egy üzleti modell, amelyben a termék vagy szolgáltatás alapverziója ingyenesen elérhető. Az extra, fejlettebb funkciókhoz való hozzáférésért fizetni kell. Ez a modell például a Gmail esetében is használatos, ahol a felhasználó ingyenesen használja a levelezést. Csak 10 GB ingyenes tárhely túllépése után lehet további tárhelyet vásárolni a Google szerverein). Ezt a modellt sok játék is használja, amelyek elérhetők a Google Play vagy az App Store áruházban.

A Distimo jelentése szerint az App Store legnépszerűbb játékainak 92%-a a freemiumból származik (a Google Play esetében 98% – forrás).

freemium modell infografika

A freemiumok változatosak

A termék vagy szolgáltatás a következő szempontok szerint lehet korlátozott:

  • funkciók (további funkciókhoz való hozzáféréshez fizetés szükséges),
  • cél (pl. amikor az ingyenes verzió csak iskolák vagy nem kereskedelmi célokra érhető el),
  • mennyiségek (amikor pl. az ingyenes verzió csak havi 5 számla kiállítását engedélyezi),
  • problémák (amikor a további funkciókhoz való hozzáférés további lépéseket igényel, pl. státusz közzététele a Facebookon, barátok meghívása, hirdetés megtekintése),
  • idő (amikor egy bizonyos időszakra ingyenesen elérhetők),
  • a felhasználók száma (amikor például egy fiók ingyenes 3 ember számára, és a nagyobb csapatoknak előfizetést kell vásárolniuk).

Mi a legjobb lehetőség? Ez elsősorban a terméktől és a piactól függ. Nézd meg, hogy mennyire kiterjedt a termék, és ki fogja használni, és hogyan. A freemium addig hatékony, amíg vonzó a vásárlók számára, és jól illeszkedik a termékhez. Olyan, mint egy arany egyensúly, az ajánlat elég drága ahhoz, hogy vonzza a felhasználót, a termék pedig elég olcsó ahhoz, hogy megvásárolják. És már az elején tartsd észben, hogy a freemium elsősorban értékesítési eszköznek kell lennie.

“Mindig is volt freemiumunk. Néha a freemiumunkat kalózkodásnak hívták,” mondta Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója a CNBC-nek adott interjúban, elismerve, hogy az ingyenes termékek elérhetősége hatalmas különbséget jelenthet a promócióban. Nadella azt is megemlítette, hogy minél többen ismerkednek meg az ingyenes termékekkel, annál nagyobb az esélye, hogy végül úgy döntenek, hogy fizetnek érte.

Az Evernote hasonló taktikát alkalmazott, két évig ingyenesen elérhetővé téve a termékét a felhasználók számára. Két év után az ügyfelei általában annyira hozzászoktak a szolgáltatáshoz, hogy úgy döntöttek, vásárolnak.

Milyen vállalkozások számára jó lehetőség?

Nem meglepő, hogy a freemium, mint bármely üzleti modell, előnyökkel és hátrányokkal is jár.

A legjobban azoknak a vállalkozásoknak működik, amelyek nagy piacokon működnek, és sok ügyfelet elérhetnek. A TechCrunch szerint a freemiumot használó nagy cégeknél általában 10 ügyfélből 1 dönt a prémium opció megvásárlása mellett. Tehát ha 10,000 eurós bevételt szeretnél elérni a szolgáltatás 20 eurós eladásával, valószínűleg 5,000 ügyfelet kell vonzanod ehhez. Csak 500 közülük lesz a fizető ügyfél. Ha elvégezzük a számítást, láthatjuk, hogy a kisvállalkozások így biztosan veszteséget szenvednének el.

a cégnek biztosítania kell, hogy az ingyenes felhasználók a lehető legkevesebb költséget generálják a szolgáltatásuk és a konverzió szempontjából. Az ilyen felhasználóknak hasonló problémáik és igényeik lesznek, mint a fizető ügyfeleknek.

Példa egy olyan vállalkozásra, amely tudja, hogyan kell hatékonyan használni a freemiumot, a Dropbox, amelyet világszerte több mint 400 millió felhasználó használ. Minden felhasználó 2 GB felhőtárhelyet kap ingyen, ahol tárolhatja a fájljait. Ha túlléped a határt, vásárolhatsz további csomagokat. Az ingyenes verzió csak nem kereskedelmi használatra érhető el. A cégek – jelenleg több mint 100,000 cég – fix előfizetést fizetnek.

Másik példa a Zynga, egy amerikai stúdió, amely a közösségi játékok gyártásáról ismert (pl. FarmVille). Míg a játék alapverziójának letöltése ingyenes, a további funkciókhoz és lehetőségekhez (pl. virtuális tárgyak) való hozzáféréshez meg kell vásárolni. Bár a stúdió nyeresége évről évre csökken, 2012-ben, a népszerűsége csúcsán, a cég 311,1 millió dolláros bevételt könyvelt el.

Mik az alternatívák?

Ha nem freemium, akkor mi? Számos alternatíva létezik, például:

  • előfizetés – rendszeres díjak felszámítása a szolgáltatáshoz való hozzáférésért,
  • használati díj – díj attól függően, hogy a vásárló mennyi ideig vagy milyen gyakran használja a megadott szolgáltatást (pl. felhasznált percek száma, előfizetett napok száma, elküldött csomagok száma stb.),
  • közvetítői jutalék – affiliate,

…és mások. Nem kell egyetlen üzleti modell mellett döntened – sok monetizálási módszert kombinálhatsz egy termékben.

Cheapium

A freemium az alapverzió ingyenes biztosításán alapul. A Cheapium ezzel szemben azon alapul, hogy az alapverzió névleges díjért érhető el (pl. egy font, dollár vagy kevesebb). Ilyen díjat egyszeri vagy rendszeres alapon is felszámíthatnak.

A Cheapiumnak van egy további előnye: a freemiumhoz képest lehetővé teszi, hogy… csökkentsd az áraidat. Ha korábban az alapverziót 0 dollárért, a teljes verziót pedig 5 dollárért kínáltad, most kínálhatod az alapverziót 1 dollárért és a prémiumot 25 dollárért. Így az árkülönbség a csomagok között csökken, és nő a valószínűsége, hogy a vásárlók úgy döntenek, hogy megvásárolják a teljes verziót.

Néhány vásárló úgy gondolja, hogy ha valami ingyenes, akkor az alacsonyabb minőségű, mint más – fizetős – megoldások. Ez általában nem igaz, különösen a freemium modell esetében, de tartsd észben.

Freemium modell vagy próbaidőszak?

A próbaidőszak lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy egy terméket vagy szolgáltatást egy meghatározott időszakra vagy meghatározott számú alkalommal teszteljen. Így működik például a mi ifirma.pl – fiók létrehozásával a felhasználó hozzáférést kap egy ingyenes, három hónapos próbaidőszakos könyvelő szoftverhez. Ezt követően eldöntheti, hogy szeretne-e előfizetést vásárolni vagy sem.

Mi a jobb megoldás? Nincs univerzális szabály. A próbaidőszaknak és a freemiumnak is megvannak az előnyei és hátrányai. A freemium esetében a felhasználó egy egyszerű, könnyen használható szolgáltatáshoz jut hozzá. A próbaidőszak esetében a felhasználó minden funkcióhoz hozzáfér, ami azt a benyomást keltheti, hogy a szolgáltatás bonyolult, felesleges dolgokkal túlterhelt és nehezen használható. Azonban, ha a felhasználó az összes funkcióhoz hozzáfér az elejétől fogva, a szolgáltatás hasznosabbnak tűnhet, mint a korlátozott freemium verzió. Általánosságban azonban a próbaidőszak magasabb konverziós költségekkel jár.

A freemium szolgáltatásban a felhasználónak több ideje van megismerkedni a szolgáltatással és hozzászokni. Másrészt a próbaidőszak lejárati idejének közeledése ösztönöz a vásárlásra. Általában a próbaidőszak jobban működik a kis piacon működő cégek számára (ellentétben a freemiummal).

Startup számára jó ötlet lehet a freemiummal kezdeni. Hogy minél több potenciális ügyfelet elérj, és fokozatosan áttérj a próbaidőszakra vagy a cheapium modellre.

Lehetséges pénzt keresni azzal, hogy ingyen adjuk?

Valójában igen. Bár a freemium ingyenes használatot jelent egy szolgáltatás vagy termék esetében, nem jelenti azt, hogy a szolgáltatás vagy termék ingyenes. Gyakorlatilag a cég mindig nyer valamit a felhasználótól. Egy e-mail cím, további elérés, szájreklám, folyamatos visszajelzés, sőt statisztikák, azaz egy újabb regisztrált fiók (az aktív felhasználók száma különösen fontos a startupok számára, akik befektetőket keresnek).

Ne felejtsd el, hogy adj egy kis időt, mielőtt a freemium profitot hozna. Gondolj a Dropbox, a Skype vagy az Evernote sikerére, ez azt mutatja, hogy a freemium nagyszerű üzleti modell lehet. Előnyöket kínál mind a fizető, mind a nem fizető felhasználóknak – feltéve, hogy ez egy nagyszerűen megtervezett és ügyesen megvalósított modell.

A freemium modell nem megoldás minden vállalkozás számára. Néhány számára drága utazás lesz, mások számára pedig a promócióval kapcsolatos költségek csökkentésének módja. Rob Murki a HitTailtől a freemiumot egy szamuráj kardhoz hasonlította: “Ha nem vagy mester a használatában, levághatod a kezed.”

Olvasd el ezt is: Branding stratégia startupok számára. Vizuális márkaidentitás

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz hozzánk a Facebookon és a Twitteren!

Andy Nichols

Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.

View all posts →