Formális és informális visszajelzés – ezek a munkahelyen várható visszajelzések több típusa közül kettő. A humán erőforrások hatékony kezelése célja, hogy megszervezze az alkalmazottak összes tevékenységét, hogy segítsen a cég fő céljainak elérésében. A munkahelyi kommunikáció minden csatornájának működőképesnek kell lennie, különben a célok elérése akadályozva lehet. A visszajelzés a funkcionális kommunikáció alapja a szervezeten belül és kívül. A nagyszerű interperszonális kapcsolatok, az alkalmazottak elkötelezettsége és az összes fél kölcsönös megértése a jó, zökkenőmentes kommunikáción múlik.
Formális és informális visszajelzés – tartalomjegyzék:
- Mi a visszajelzés?
- Hatékony visszajelzés a munkahelyen
- Formális és informális visszajelzés a munkahelyen
- Összegzés
Mi a visszajelzés?
A visszajelzés, ahogy a munkahelyen értelmezik, az alkalmazott és a szervezet többi része közötti üzenetek összessége. Ilyen formában a visszajelzés nagyszerű eszköz a tanulásra, fejlődésre és a változtatások végrehajtására, amely az alkalmazott vagy munkatársai által szerzett tapasztalatokra épülhet. A visszajelzés fő célja, a humán erőforrások szempontjából, egy olyan környezet létrehozása, amely lehetővé teszi a jövőbeli tevékenységek és döntések módosítását a tudás növekedésével.
Sok különböző visszajelzési módszer létezik, és lehet közvetlen, közvetett, bizalmas, alapvető vagy részletes. Az alkalmazottak negatív és pozitív visszajelzésre számíthatnak. Mindkét esetben a visszajelzésnek konstruktívnak kell lennie, mivel segítenie kell a jó szokások kialakításában és a hibák kijavításában. A csúnya módon adott negatív visszajelzés konfliktus kiindulópontjává válhat, és mindenképpen romboló hatással van a címzettre. A visszajelzés befolyásolja a munka hatékonyságát, az alkalmazott személyes fejlődését, és segít motiválni az egyéneket új kompetenciák és készségek megszerzésére. Fokozza a kommunikációt, a csapatmunkát és az elkötelezettséget.
Hatékony visszajelzés a munkahelyen
A visszajelzés adásának módja határozza meg annak hatékonyságát. A visszajelzés adása során a vezetőnek a munkateljesítmény javítására kell összpontosítania. A túlzott kritizálást, szubjektív véleményeket el kell kerülni a munkateljesítmény megvitatása során. Minden vezető egyetért abban, hogy a negatív visszajelzés adása a legnehezebb – sokkal könnyebb dicsérni, mint büntetni.
Ennek ellenére a korrekciós, negatív visszajelzés szükséges az egyének és csapatok hatékonyságának megőrzéséhez. Gyakorlati szempontból sokkal jobb olyan visszajelzést adni, amely strukturált, szervezett és jól átgondolt a folyamat előtt. Nagyszerű visszajelzéshez érdemes külön megbeszélést tartani az alkalmazottal, ahol a munka minden aspektusát egyszerre lehet megvitatni.
A visszajelzésnek tartalmaznia kell az alábbi elemeket:
- a jelenlegi helyzet elemzése, a probléma azonosítása, a probléma okai, a konkrét, specifikus viselkedés kiemelése
- a visszajelzés célját meg kell határozni, valamint a várt eredményeket
- a konstruktív visszajelzésnek leíró jellegűnek, nem pedig ítélkezőnek kell lennie
- a hangnem és a beszédmód az alkalmazott egyéniségéhez kell igazodnia. A megfogalmazásnak megfelelőnek kell lennie a helyzethez, minden információt tiszteletben tartva a címzettet kell közölni
- az alkalmazottnak joga van válaszolni és reagálni a kapott visszajelzésre, mind a vezetőnek, mind az alkalmazottnak meg kell próbálnia megtalálni a legjobb megoldást a problémára, a kölcsönös megértésre kell törekedniük
- a korrekciós terv megvalósítását ellenőrizni kell, és az alkalmazott viselkedésében bekövetkezett javulásokat dicsérni kell.
Formális és informális visszajelzés a munkahelyen
A visszajelzés különböző kritériumok szerint osztályozható, és lehet:
- ítélkező és korrekciós (a visszajelzés formája)
- összehasonlító vagy irányító (a megadott információ típusa)
- ex-post és ex-ante (a visszajelzés adásának ideje)
- formális és informális (a visszajelzés forrása)

A legnépszerűbb visszajelzési típusok a formális és informális. A formális visszajelzés formális jelentések és elemzések formájában történik, amelyek az elért eredményeket írják le az előre meghatározott célok alapján.
Az ilyen visszajelzések tartalmazzák a részletes kritériumokat, a kompetenciák leírását és a szabványok készleteit. A javítási megoldásokat a tervtől való eltérés vagy hibák esetén sorolják fel. A formális visszajelzés formája lehet ítélkező vagy korrekciós. A formális visszajelzés általában tervezett és előre meghatározott és önkényesen rögzített.
Az informális visszajelzés inkább hasznos információként vagy negatív ítéletként jelenik meg, amelyet a vezető ad az alkalmazottnak a teljesítményének és hatékonyságának javítása érdekében. Néha az informális visszajelzés olyan helyzetekhez kapcsolódik, amelyek ad hoc jellegűek és mindennapi társadalmi interakciók. Az ilyen visszajelzést nehezebb jellemezni, de ami a legfontosabb, az az egyén által a szervezeti struktúrából szerzett tudás. Az informális visszajelzés nagyon szubjektív lehet.
A formális visszajelzés objektívebbnek, konkrétabbnak és könnyebben elemezhetőnek számít, míg az informális visszajelzés hatékonyabbnak és befolyásosabbnak tűnik.

Összegzés
A visszajelzés adása nem könnyű feladat. Elkötelezettség és nyitottság a potenciális nyereségekre szükséges mind a vezető, mind az alkalmazott részéről. Mindkét félnek meg kell győződnie a kommunikációjuk értékéről, és nem szabad elfogultságot vagy negativitást mutatniuk. Hasznos a visszajelzést sietség nélkül, a fő információra nagyobb figyelemmel adni. A visszajelzés kulcsszerepet játszik az interperszonális kommunikációban, és segíthet a viselkedési hibák kijavításában, valamint a kétségek eloszlatásában, a válsághelyzetek megelőzésében és az alkalmazottak szakmai fejlődésének elősegítésében.
Nézd meg az 5 legnépszerűbb crowdfunding típust
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a mi szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.