Az belső jutalmazási rendszer az egyik munkavállalói megtartási stratégia. A jutalmak megerősítik a kívánt viselkedéseket és motiválják a munkavállalókat a jobb teljesítményre. Egy hatékony belső jutalmazási rendszer nagyszerű visszajelzési eszköz, amely növeli a munkavállalók elkötelezettségét és elégedettségét. Olvassa el a cikket, hogy többet megtudjon.

Belső jutalmak – tartalomjegyzék:

  1. Belső jutalmak
  2. Motiváció és elkötelezettség
  3. A jutalmazás szabályai
  4. A jutalmak típusai
  5. Eljárások a választottbíróság előtt
  6. Összegzés

Belső jutalmak

A megfelelő motivációs rendszer létrehozása a szervezetben összetett és nehéz feladat. A belső jutalmak kiválasztását számos tényező határozza meg, például az ágazat, amelyben a szervezet működik, és a foglalkoztatási struktúra. Emlékezni kell arra, hogy nincs kész jutalomkatalógus, amely minden helyzetre és szakmai csoportra alkalmas lenne.

A munkavállalók, életkoruk és szakmai szakaszuk függvényében teljesen eltérő elvárásokkal rendelkezhetnek a jutalmazás módszereivel kapcsolatban. Például a fiatal, egyedülálló munkavállalók elégedettek lesznek egy fitnesz bérlettel vagy úszómedence kártyával.

De ha a már szülő munkavállalókat vesszük figyelembe, ez a jutalom nem megfelelő. Számukra a pénzbeli jutalmak kívánatosabbak. A jutalom típusa ellenére tény, hogy a jutalmazási rendszer a munkavállalók motivációs rendszerének elengedhetetlen eleme, amelynek célja az elkötelezettségük növelése a szakmai feladatok megvalósításában. A jutalmazási rendszer növeli a munkavállalók azonosulását a céggel.

Motiváció és elkötelezettség

A munkavállalók elkötelezettségének szintje szorosan összefügg a motivációjukkal. Ha a szervezet magas termelékenységet és stratégiai célok megvalósítását várja el, akkor szükséges a megfelelő motivációs eszközök alkalmazása. A munkavállalók motiválása egy olyan folyamat, amely a humánerőforrások kezelésével kapcsolatos, és amely befolyásolja és tudatosan formálja a személyzet viselkedését, hogy lehetővé tegye a kulcsfontosságú szervezeti célok elérését.

Kétféle motiváció létezik: belső és külső. A külső motiváció a pozitív viselkedések külső impulzusok általi ösztönzésére vonatkozik, amelyeket a munkáltató alkalmaz, például pénzbeli jutalmak. A belső motiváció azt jelenti, hogy a munkavállaló jó eredményeket szeretne elérni, mert ez összhangban van a karakterével és belső meggyőződéseivel.

A munkavállalói jutalmak kérdéséhez való helyes hozzáállás kulcsszerepet játszik a munkába való elköteleződés formálásában. A humánerőforrás-menedzsment politikája szerint a felügyelők fő feladata a személyzet aktív részvételének és a munkakörnyezet kialakításának ösztönzése. A munkához való elkötelezettség a munkavállalók pozitív hozzáállásaként írható le a szervezethez és annak értékeihez.

Az aktív munkavállaló tisztában van az üzleti kontextussal, és azon dolgozik, hogy javítsa a hatékonyságot a cég javára. Ráadásul egy ilyen munkavállaló jól beszél a cégről, szeretne a cégnél maradni, és a feladatok megvalósítása során túllép a kötelezettségei keretein.

A jutalmazás szabályai

A munkavállalók jutalmazásából származó várt eredmények elérése érdekében érdemes követni bizonyos szabályokat. A jutalmazási rendszer összhangban kell legyen a cég céljaival és előre meghatározott küldetésével.

A jutalom formájának ösztönzőnek kell lennie a munkavállalók számára. Az vonzó jutalmak katalógusát meg kell határozni és átláthatónak kell lennie. A pénzbeli jutalom általában kívánatosabb és jobban megjegyezhető, ha dokumentummal vagy tárggyal adják át.

A jutalom átadása ünnepélyes jellegű kell legyen, és az egész személyzet jelenlétében kell végrehajtani. A jutalom értékének nem szabad arányosnak lennie az elért eredményekkel. A jutalmaknak különböző értékűeknek kell lenniük.

A jutalomra jelölteknek ajánlást kell kapniuk nemcsak a közvetlen felettesüktől, hanem a munkatársaiktól is. Különösen nagy és pozitív munkavállalói teljesítményeket gyorsan jutalmazni kell.

A jutalmazás szabályainak és előírásainak világosnak, átláthatónak, nem titkosnak és minden munkavállaló számára ismerteknek kell lenniük. A dicséret is egyfajta jutalom. A megbecsülés kifejezése más személyek jelenlétében kell, hogy történjen. Ez motiválja a munkavállalókat és növeli az önértékelésüket.

A jutalmak típusai

A jutalmazás módszerének eldöntésekor érdemes emlékezni arra, hogy ez a vezetői személyzet eszköze, amelynek célja a munkavállalók hatékonyságának és termelékenységének növelése. A jutalom pénzbeli és nem pénzbeli kategóriákra osztható. A nem pénzbeli jutalmak között megkülönböztethetjük azokat, amelyek pénzügyi értéket tükröznek (autó, telefon, ajándékkártya) és azokat, amelyek nem tükröznek pénzügyi értéket, mint például a nyilvános dicséret.

A nem pénzbeli jutalmak leghatékonyabb formája a dicséret, a megbecsülés szavai, és a részvétel meghívása egy érdekes projektben, utazáson vagy képzésen. A pénzbeli jutalmak között az elkötelezettségért járó prémium szerepe az utóbbi években nőtt. A másik fontos nem pénzbeli motiváló a szakmai fejlődési lehetőségek, amelyek jutalomként is felfoghatók, különösen, ha ez azt jelenti, hogy a munkáltató finanszírozza a munkavállaló posztgraduális tanulmányait.

belső jutalmak

A belső jutalmazási rendszer előnyei

A belső jutalmazási rendszer bevezetése előtt a szervezetnek látnia kell a megoldás valódi előnyeit. A belső jutalmak leggyakrabban említett előnyei a következők:

  • Jobb munkateljesítmény, a termelékenység és a megvalósított feladatok hatékonyságának növekedése. Nagyobb munkával kapcsolatos elégedettség a munkavállalók számára.
  • A kreativitás és innovativitás fejlesztése a munkavállalók körében, akik szívesebben jönnek elő új ötletekkel és kezdeményezésekkel.
  • Alacsonyabb hiányzási arány. Az elégedett munkavállalók nem stresszelnek, ami azt jelenti, hogy kevesebb betegszabadságot vesznek igénybe.
  • A fluktuáció csökkentése. A jól motivált munkavállalók nem keresnek új munkát, és erősen kötődnek a szervezethez.
  • Jó hírnév a szervezet számára, amely a munkavállalók elkötelezettségének helyes kialakításához kapcsolódik, ami pozitívan növeli a toborzási tevékenységek hatékonyságát.

Összegzés

A belső jutalmak az egyik eszköz, amely formálja a munkavállalók motivációját és elkötelezettségét. Emlékezni kell arra, hogy a jutalmakat úgy kell kiválasztani, hogy betöltsék funkciójukat. Az a jutalom, amelynek nincs értéke a munkavállaló számára, nem hoz várt eredményt, és indokolatlan költséggé válik a cég számára. A jól megtervezett jutalmazási rendszer magas potenciált képvisel, amelyet hatékonyan lehet felhasználni a humánerőforrások kezelésére. A megbecsülés jól érzi magát a munkavállalókban, jobb teljesítményt nyújtanak, és évekig kapcsolatban maradnak a szervezettel.

Olvassa el ezt is: Globális vezetői trendek az üzletben 2022-re és 2023-ra

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten.

Nicole Mankin

HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.

View all posts →