A munkaerőpiacon egyre inkább domináló generációk észreveszik, hogy a modern technológiák fejlődésével és a feladatok automatizálásával nem nyilvánvaló módokat kell keresniük ahhoz, hogy versenyképesek maradjanak a munkáltatók szemében. Egyre többen beszélnek a úgynevezett átvihető készségekről, amelyek segíthetnek a munkavállalóknak a piacon maradni. Mik azok az átvihető készségek, és hogyan lehet azokat azonosítani? Olvassa el cikkünket, és tudja meg!

Átvihető készségek – tartalomjegyzék:

  1. Az átvihető készségek definíciója
  2. 10 példa az átvihető készségekre
  3. Átvihető készségek vs. puha készségek
  4. Hogyan lehet azonosítani az átvihető készségeket?
  5. Összegzés

Az átvihető készségek definíciója

Az átvihető készségek (más néven hordozható készségek) olyan kompetenciák, amelyeket egyik munkából a másikba lehet átvinni, függetlenül az iparágtól. Ezeket nemcsak a munkahelyen, hanem a mindennapi életben is használják, például társadalmi kapcsolatokban vagy iskolában, így az élet során fejlődnek. Azonban a legkönnyebb példákon keresztül magyarázni és megérteni az átvihető készségek fontosságát.

átvihető készségek

10 példa az átvihető készségekre

Csapatmunka

A csapatmunka készségek rendkívül fontosak szinte bármely iparágban. Az a személy, aki ezzel a kompetenciával rendelkezik, képes a projekt érdekét a sajátja fölé helyezni. A hatékony és eredményes csapatmunkát a következő tényezők befolyásolják:

  • empátia,
  • aktív hallgatás képessége,
  • kommunikációs készségek,
  • visszajelzés adásának (és fogadásának) képessége,
  • csapattagok támogatása és motiválása,
  • kapcsolatok építésének képessége,
  • önismeret,
  • konfliktuskezelési készségek.

Így a másokkal való együttműködés képessége azt jelenti, hogy függetlenül attól, hogy min dolgozik vagy kivel, képes elérni a céljait és hatékonyan ellátni a feladatait.

Problémamegoldás

A problémamegoldó készségekkel rendelkező munkavállalók nagy értéket képviselnek a szervezet számára. A munkáltatónak olyan emberekre van szüksége, akik nemcsak az adott folyamat/projekt/eljárás hatékonyságának okát azonosítják, hanem kezdeményezést is mutatnak, és megoldást javasolnak.

Kritikai gondolkodás

A helyzet szubjektív értékelése gyakran téves következtetésekhez vezet, amelyek sok pénzbe, időbe és energiába kerülhetnek a cégnek. Ezért a munkavállalóknak kritikai gondolkodási készségekkel kell rendelkezniük ahhoz, hogy objektívek maradjanak. Ezek a készségek a mindennapi életben is hasznosak. Az információkhoz való univerzális hozzáférés korában a valódi és hamis hírek megkülönböztetésének képessége kulcsfontosságú.

Analitikus gondolkodás

Valószínűleg sokan az analitikus gondolkodási készségeket a kemény készségekkel, például az adatelemzési kompetenciákkal azonosítják. Azonban ezek magukban foglalják a logikus gondolkodás és a tények alapján történő döntéshozatal képességét is. Így a munkavállaló cselekedeteit alapos helyzet- és lehetőség- illetve fenyegetéselemzés előzi meg.

Figyelem a részletekre

A részletekre való figyelem egy másik olyan tulajdonság, amely lehetővé teszi a munkavállaló számára, hogy lelkiismeretesen végezze el a feladatait. Ez hibátlan munkát eredményez. Természetesen érdemes a projekt befejezéséhez és a célcsoport ügyfelek elégedettségéhez elengedhetetlen részletekre összpontosítani.

Kreativitás

Ellentétben azzal, amit gondolhat, ez a készség nemcsak a kreatív iparban hasznos a munkahelyen. A kreatív gondolkodás szintén elengedhetetlen a szokatlan megoldások és innovatív ötletek kidolgozásához. A kreatív munkavállalók segítenek a munkáltatóknak más perspektívából ránézni egy problémára, és gyakran új (és versenyképes) megoldásokat javasolnak.

Alkalmazkodóképesség

Az alkalmazkodóképesség kulcsfontosságú a felmerülő trendek és technológiák nyomon követéséhez, valamint a változó világhoz való alkalmazkodáshoz. Így a munkáltatók jelentős figyelmet fordítanak arra, hogy a munkavállaló képes-e eligibilis környezetekben eligibilis módon boldogulni, nagy kihívásokkal megbirkózni és gyorsan új dolgokat tanulni (pl. új eszközök használatát). Az alkalmazkodóképesség meghatározza, hogy a cég megfelel-e a társadalom növekvő igényeinek.

Vezetői készségek

Egy projekt sikere főként a vezető vezetői készségeitől függ. Nemcsak ügyesen kell felosztania és elosztania a feladatokat, hanem nyomon kell követnie a munkateljesítmény eredményeit és a feladatok végrehajtásának módját is. A kommunikációnak is fontos szerepe van. A vezetőnek motiválnia kell a csapatot azzal, hogy megmutatja nekik, hogy ők a szervezet részei, és hogy munkájuk elengedhetetlen a cég sikeréhez. A vezető a csapat moráljára is figyel, konfliktusokat old meg, bizalmi kapcsolatokat épít, és segít a problémák kezelésében.

Szervezés és menedzsment

A csapatok és projektek irányítása a feladatok delegálásának, a változó körülményekhez való alkalmazkodásnak és a kitűzött határidők betartásának képességével jár. A munkavállalónak jól szervezettnek kell lennie, ami lehetővé teszi számára, hogy gyorsabban és hatékonyabban végezze el a rábízott feladatokat. Az önmotiváltság, a fejlődés iránti hajlandóság és a prioritások felállításának képessége szintén hasznos.

Technológiai jártasság

A technológia használata már szinte minden iparágban nyilvánvaló. Azok a munkavállalók, akik gyorsan megtanulják használni az új berendezéseket és eszközöket, értékes vagyont jelentenek a cég számára. Ennek a készségnek köszönhetően gyorsabban dolgozhat, és automatizálhatja a fárasztó feladatokat. Így több időt nyer a többi fontos projektre.

Átvihető készségek vs. puha készségek

Érdemes megjegyezni, hogy az átvihető készségek magukban foglalhatják a puha készségeket (például a problémamegoldó készségeket) és a kemény készségeket (például az adatelemzési kompetenciákat) is. Így ez egy széleskörű készlet, amely különböző univerzális képességeket ölel fel. A feltörekvő technológiák korában az átvihető készség a kódolás is, amely sok iparágban felhasználható.

Hogyan lehet azonosítani az átvihető készségeket?

Ahogy már említettük, a hordozható készségek az élet során fejlődnek. Azonban kevesen képesek azokat azonosítani. Érdemes azonban egy pillanatra megállni, hogy kiderítsük, milyen átvihető készségekkel rendelkezik, és melyeken szeretne dolgozni. Az átvihető készségek listája hasznos lesz az önéletrajz, a kísérőlevél írásakor vagy egy állásinterjún. A munkavállaló, aki tisztában van kompetenciáival és azzal az értékkel, amelyet a cégnek nyújthat, növeli az esélyeit a kívánt állás megszerzésére.

Most térjünk át az átvihető készségek azonosítására. Hol kezdjük?

  • Készítsen egy listát a napi felelősségeiről. Nem kell csak a munkára összpontosítania. A gyermeke szabadidejének megszervezése, vacsora főzése vagy más napi tevékenységek is kiemelhetik kompetenciáit.
  • Menjen vissza ahhoz a ponthoz, ahol bemutattuk a 10 átvihető készséget, és jegyezze fel azokat, amelyeket a leggyakrabban használ, amikor a korábban felsorolt feladatokat végzi. Hivatkozhat például a Florida Állami Egyetem Karrier Központja által készített kompetencialistára, amely elérhető itt.
  • Minden készség esetében jegyezze fel, hogyan használta azt a feladatai elvégzéséhez. Kérdezze meg magától, dicsérték-e ezért? Könnyű volt-e elvégezni a feladatot? Mi ad önnek magabiztosságot?
  • Emelje ki azokat a készségeket és feladatokat, amelyek a legnagyobb örömet okozzák önnek. Még ha a jelenlegi munkája nem is boldogítja, érdemes azokra a feladatokra összpontosítani, amelyeket élvez, és amelyek könnyen mennek. Ez ad egy listát azokról a készségekről, amelyeket felvehet az önéletrajzába, és amelyeken dolgozhat és fejlesztheti őket.

Miért érdemes folytatni az átvihető készségek fejlesztését? Mindenekelőtt azért, mert a munkáltatók keresik őket. Tehát ha szeretne a munkaerőpiacon maradni, képesnek kell lennie arra, hogy bemutassa magát. Ilyen magabiztosságot építhet azáltal, hogy azonosítja és fejleszti azokat a képességeket, amelyeket a feladatok elvégzése során használhat, amelyek kielégítik önt.

Összegzés

Ha aggódik a jövője miatt a munkaerőpiacon, összpontosítson az átvihető készségei azonosítására és fejlesztésére. Így, függetlenül attól, hogy valaha is szüksége lesz-e karrierváltásra, rendelkezni fog átvihető készségekkel, amelyeket bármely munkáltató értékelni fog.

Olvassa el ezt is: Tehetségmenedzsment a technológiai cégeknél.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Nicole Mankin

HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.

View all posts →