A Maslow-piramis szerint az alapvető emberi szükségletek között, amelyek teljesítése nélkül az ember nem képes megfelelően működni (az úgynevezett elsőrendű szükségletek), megtalálhatók a fiziológiai szükségletek (éhség, szomjúság, melegség stb.) és a biztonság. Ezek az elemek szükségesek a magasabb rendű szükségletek, nevezetesen a szeretet és a tartozás, a tisztelet és az önmegvalósítás teljesítéséhez. Különösen fontos ebben a témában a társadalmi elismerés, amelyért az emberek többsége az életében küzd, de nem mindenki képes elérni. Miből áll ez a folyamat, és miért fontos számunkra, hogy mások – különösen a feletteseink vagy a munkatársaink – észrevegyenek és tiszteljenek minket?
Társadalmi elismerés a munkahelyen – tartalomjegyzék:
- Társadalmi elismerés – miből áll?
- Mit jelent a társadalmi elismerés a munkahelyen?
- Miért fontos számunkra mások elismerése a munkahelyen?
- Hogyan lehet fokozni a társadalmi elismerést?
- Társadalmi elismerés a munkahelyen – összefoglalás
Társadalmi elismerés – miből áll?
A társadalmi elismerés arra a folyamatra utal, amely során egy egyén elismeri (bármilyen formában – verbálisan, írásban, a viselkedésével stb.), hogy egy másik személynek van egy bizonyos “értéke”, ami ahhoz vezet, hogy azt a személyt például tekintélynek vagy egy csoport tagjának fogadják el (iskolában, tanfolyamon, a munkahelyen). Ugyanakkor azt jelenti, hogy észrevesznek és értékelnek minket egyénekként – a cselekedeteinket, eredményeinket, ötleteinket, személyiségünket, azokat a tulajdonságokat, amelyek megkülönböztetnek minket, vagy azt a módot, ahogyan a feladataink teljesítéséhez közelítünk. Leggyakrabban dicséret formájában nyilvánul meg (pl. egy csapat vagy céges fórumon), a munka eredményei iránti csodálatként vagy csoporttagként való kezelésként (tartozás).
Mit jelent a társadalmi elismerés a munkahelyen?
A társadalmi elismerés a munkahelyen számos tényezőhöz kapcsolódik, amelyek a napi működés különböző aspektusait érintik, és befolyásolják, hogyan látják a munkavállalók a munkájukat és a szakmai kapcsolataikat. Ezek megerősítése vagy népszerűsítése az egyik lépés, amely ahhoz vezet, hogy a munkavállalók kényelmesebben érezzék magukat a munkahelyen – így nagyobb elkötelezettséggel és motivációval végezzék a feladataikat. Az elismerés legfontosabb elemei közé tartoznak:
- visszajelzés – a visszajelzés (pozitív, de negatív is, konstruktív kritikaként kifejezve) a legjobb módja annak, hogy a munkavállalónak világos képet adjunk a teljesítményéről, és segítsünk neki megérteni, mit tehet a teljesítménye javítása érdekében,
- díjak és elismerés – a teljesítménybónuszok odaítélése, előléptetések adása, további tanulási lehetőségek szervezése csak néhány példa arra, amikor a munkavállaló érezheti, hogy a cég közössége tiszteli őt,
- az interperszonális kapcsolatok minősége – azok a munkavállalók, akik jó kapcsolatban állnak a kollégáikkal és a feletteseikkel, jobban érzik magukat a cégnél, ami jobb munkateljesítményt eredményez,
- szervezeti kultúra – azok a cégek, amelyek elősegítik a nyitottságot, a munkavállalók bevonását és a sokféleség tiszteletét, olyan munkakörnyezetet teremtenek, ahol minden egyén értékesnek érezheti magát.
Miért fontos számunkra mások elismerése a munkahelyen?
Miért olyan fontos a társadalmi elismerés az emberek számára? Mert a szerepük (szülő, gyermek, fogyasztó vagy munkavállaló) ellenére, hogy mások hogyan viszonyulnak hozzájuk és milyen véleményt alkotnak róluk, jelentősen befolyásolja az önértékelésüket és az önértékérzetüket. Ahhoz, hogy megfelelő módon fejlődjenek és virágozzanak a szakmai életben, a munkavállalóknak érezniük kell, hogy erőfeszítéseiket és eredményeiket a feletteseik vagy csapattársaik értékelik. Az ilyen helyzetek javítják az önértékelésüket, növelik a munkához való motivációt és erősítik a csapaton belüli kapcsolatokat, ami a cég számára összességében nagyobb nyereséget eredményez. Másrészt az ellenkező helyzet elutasítás, elszigeteltség és magány érzéséhez vezethet, ami következésképpen súlyos problémákat okozhat mind a fizikai, mind a mentális egészség terén.
Hogyan lehet fokozni a társadalmi elismerést?
A munkáltatóknak és a vezetőknek el kell ismerniük a társadalmi elismerés szerepét a munkahelyen – különösen a negatív hatások terén, amelyekhez a hiánya vezethet (alacsony önértékelés, motiváció hiánya a munkához stb.). Az ő felelősségük, hogy elősegítsék a munkavállalók megfelelő jólétét, amit rendszeres visszajelzés biztosításával, az eredmények elismerésével (pénzügyi vagy egyéb jutalmak révén), a fejlődésbe való befektetéssel vagy a tiszteleten és támogatáson alapuló szervezeti kultúra kiépítésével tehetnek. Az ilyen elemek bevezetése előnyöket jelent minden egyén számára, de a cég számára is összességében – mivel így elkötelezettebb és motiváltabb munkavállalókat nyer, ami pozitívan befolyásolja a termelékenységet és a kitűzött célok elérését eredményezi.

Társadalmi elismerés a munkahelyen – összefoglalás
Mindegyik emberi egyén – függetlenül attól, hogy melyik csoporthoz tartozik éppen – mindig arra törekszik, hogy kényelmesen érezze magát mindegyikben. A mások tiszteletének keresése az emberi természet szerves része, amit bármely vezetőnek, aki nagyobb vagy kisebb csapatot irányít, jól tudnia kell. Mint menedzser, aki több vagy tucatnyi emberből álló csoportot irányít, felelős vagy azért, hogy minden munkavállaló – a cég legfontosabb erőforrása bármely iparágban – ne érezze magát elszigeteltnek, frusztráltnak vagy magányosnak a munkahelyen. Biztosíts számukra megfelelő feltételeket a napi működésükhöz, például a fent említett taktikák révén, és azonnal látni fogod a pozitív eredményeket, amelyeket ez hoz.
Olvasd el ezt is: Miért olyan fontos a munkavállalói önértékelés?
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.