A felhasználói élmény tervezés soha nem cél önmagában. Az számít, hogy milyen módon érjük el a célt. Mint bármely más hosszú, bonyolult és kreatív folyamat – szüksége van struktúrára. Nem számít, hogy egy új terméket indítasz vagy egy meglévőt tervezel újra. A UX folyamat lépéseinek meghatározása a sikeres folyamatod útja. Jó struktúra nélkül a termékek nagyszerűek lehetnek, de figyelmen kívül hagyott problémákkal rendelkezhetnek. Például lehet, hogy tökéletesen készülnek egy célcsoport számára, teljesen figyelmen kívül hagyva más felhasználókat… vagy megoldhatnak egy nagy problémát, miközben egy új, hatalmasat hoznak létre. E szükségletre válaszul a Double Diamond modell hasznos lesz.
Double Diamond modell a UX-ben – tartalomjegyzék:
Mi a Double Diamond modell?
A Double Diamond modell illusztrálja a tervezési folyamatot. Strukturát ad, és lehetővé teszi a UX tervezők számára, hogy teljes mértékben megértsék a felhasználók igényeit. Ezenkívül sokoldalú marad. Alkalmazhatod projektek szervezésére, jobb kommunikációra a találkozókon, valamint a haladás jelentésére. A Brit Tervezési Tanács 2005-ben hozta létre a Double Diamond modellt, miközben megpróbálta vizualizálni a kreatív folyamatokat a különböző területeken. Az eredmény egy rendkívül egyszerű modell lett – két négyzet, amely szögben helyezkedik el. Az első gyémánt a kutatási fázist képviseli. A második a tervezési fázist. Nézzük meg őket közelebbről.

A Double Diamond modell négy fázisa
Vegyük a UX folyamat két gyémántját – kutatás és tervezés – és osszuk fel őket négy fázisra. A kutatási fázis két fő feladat számára igényel teret. Az első az információgyűjtés, a második pedig azok rendszerezése. A tervezési fázisban lehetséges megoldásokat dolgozol ki, és természetesen kidolgozod az egész tervezési folyamat kimenetelét.
Akár egy projektet a nulláról indítasz, akár egy meglévőt tervezel újra, a UX tervezési folyamat szilárd alapot igényel. Egy valódi munkakörnyezetben a folyamat sokkal bonyolultabbá válik, mint a tervrajzod – és ez rendben van. A Double Diamond modell szerepe az irányítás, nem a korlátozás. Tervezésénél hátrahagyja a régimódi, könyv szerinti és lineáris megközelítést. Előfordulhat, hogy néhány lépést meg kell ismételned, vagy vissza kell térned egy korábbi fázisra. Az sem meglepő, ha a végső megoldás nem kapcsolódik a kiindulási ponthoz. Ráadásul, ha új ötletek merülnek fel a fejlesztés során, az a jó kutatás és a gyakorlati felhasználói visszajelzés jele.
- A probléma megértése
- A probléma meghatározása
- Megoldások kidolgozása
- A végső megoldás kiválasztása
Kezdj a… legeslegelső lépéstől. Vedd alapul egy felhasználó által jelentett problémát, egy új ötletet vagy egy meglévő projekt javítását. Keresd meg alaposan, csak a gondosan megtervezett kezdet adhat szilárd alapot. Ebben a fázisban gyűjts információt, és tartsd a fókuszt a célfelhasználóidon. Próbáld meg alaposan megismerni őket, az ő preferenciáikat, motivációikat és problémáikat. Kombináld a felhasználói kutatás különböző módszereit, kérdezz mindent, ami eszedbe jut, kérdőjelezz meg minden ötletet, merülj el. Célod, hogy valóban gyakorlati adatokat szerezz.
Ne feledd – ne tegyél feltételezéseket. Ez a fázis nyitottságot és pártatlanságot igényel, még akkor is, ha a lehető leggyorsabban szeretnél megoldást találni.
Összegyűjtöttél egy jelentős mennyiségű adatot, itt az ideje, hogy rendszerezd! Rendezd a véleményeket, távolítsd el a felesleges dolgokat, azonosítsd a mintákat és hozz létre hipotéziseket. Valószínűleg felfedezed, hogy a kutatás sokkal több akadályt tárt fel, mint eredetileg gondoltad. Próbáld meg őket rendezni, és nézd meg, hogy az eredeti kiindulási pontod még mindig érvényes-e.
Az előző fázisban kibővítetted az adatok körét – most a feladat az, hogy szűkítsd le, rendszerezd és priorizáld. Maradj pragmatikus és fegyelmezett. A probléma világos meghatározása segít a következő fázisban. Egy jól meghatározott cél nem azt jelenti, hogy minden problémát egyszerre próbálsz megoldani. Tudnod kell, hogy melyek a legfontosabbak. Ebben a fázisban nem kell megszabadulnod a kisebb felfedezésektől és további problémáktól – írd le őket, mivel kiváló forrást jelenthetnek a jövőbeli tervezési ülésekhez.
Most elkezdheted keresni a lehetséges megoldásokat. Hagyj teret a mennyiségnek a minőség felett már az első naptól kezdve. Eljön az idő a gondos kiválasztásra. Végezz brainstormingot, beszélgess a csapatoddal és a felhasználóiddal, és generálj sok potenciális megoldást. Nézd meg őket alaposan, és válassz ki néhányat. Most eljött az idő a tesztelésre. Fejlessz egyszerű prototípusokat vagy maketteket, és vonj be egy tesztcsoportot, hogy minél hamarabb visszajelzést adjanak. Lehet, hogy kísértést érzel, hogy egy megoldás megvalósításába kezdj, de vigyázz! Figyelmen kívül hagyhatod a nyilvánvaló problémákat, ha nem adsz magadnak teret a kreatív gondolkodásra.
Most a Double Diamond modell végső szakaszában vagyunk – a végső megoldás. Itt az ideje, hogy értékeld a visszajelzéseket az utolsó fázisból, és teszteld, valamint elemezd mindent. Ne feledd – a folyamatnak nem kell lineárisnak maradnia. Ha szükséges, megismételheted a szakaszokat, vagy akár visszatérhetsz néhány lépést. Jobb most megtenni, mint a termék bevezetése után.
Indítsd el a prototípusok fejlesztését egy magasabb részletességi szinten. Teszteld őket, és figyelj a felhasználói visszajelzésekre. Ezen a ponton nehéz lehet megőrizni a pártatlanságot, mivel valószínűleg van egy kedvenc ötleted, amelyet szeretnél megvalósítani. Hosszú órák tervezése és tesztelése után eljutottál a végére. Most csak valósítsd meg a megoldást. Viola!
Összefoglalás
A Double Diamond modell segít megérteni a UX tervezési folyamatot, minden nehézségével együtt. A folyamat vizualizálása segít a csapatnak megérteni, hogy melyik szakaszban van, és milyen lépések állnak még előttük. A UX tervezés egy összetett tevékenység – ezért a Double Diamond modell nagyszerűen irányítja az egész folyamatot.
Érdekelhet a UX-ről szóló sorozatunk: A végső UX útmutató. Nézd meg!
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.
Klaudia Kowalczyk
Egy grafikai és UX tervező, aki a tervezésbe átülteti azt, ami szavakkal nem kifejezhető. Számára minden használt szín, vonal vagy betűtípus jelentéssel bír. Szenvedélyes a grafikai és webtervezés iránt.