A B2C e-kereskedelem és a B2B e-kereskedelem szükséges eszközök minden vállalat számára a mai, széles körben elterjedt internetes vásárlás világában. A B2C és B2B értékesítési platformoknak megvannak a saját jellemzőik, de sok különbség és hasonlóság is van közöttük. A terméket vásárló entitás a fő különbség a B2C és B2B esetében. Mik a további különbségek? Olvasd el a cikket, hogy többet megtudj.
B2C és B2B e-kereskedelem – kulcsfontosságú különbségek – tartalomjegyzék:
B2C e-kereskedelem és B2B e-kereskedelem
A B2B (business-to-business) e-kereskedelem egy olyan üzleti típus, amely termékeket értékesít a cégtől a cégnek. Ez egy ideális megoldás azoknak a vállalatoknak, amelyek több gyártóval működnek együtt. Ezt a megoldást gyakran használják papíripari cégek, de az utóbbi időben mindenféle ilyen entitás is alkalmazza.
Másrészt, a B2C e-kereskedelem az egyik legnépszerűbb üzleti modell. Ez csupán egy online bolt, és formája mindenki számára ismert. Ez a részletes kereskedelem formája, amelyben a cégek termékeiket magánszemélyeknek kínálják.

B2B és B2C – különbségek
Mik a különbségek a B2C és B2B e-kereskedelem között? Az első a kosár értéke. A B2C modellben csak néhány termék szerepel, például egy blúz és két nadrág. A B2B modellben a megrendelések néhány tucat cikket érintenek, amelyeket teherautók segítségével szállítanak. Ez hatással van a megrendelések mennyiségére.
A B2C platform használatával történő vásárlás privát módon, a saját otthonod kényelmében történik. A B2B esetében a vásárlási döntést azok az emberek hozzák, akik döntéseket hoznak. Általában ezek a vezető, a könyvelő és a raktáros. A platform jellemzői különböző típusú hozzáférést igényelnek (a felhasználók egy része teljesítheti a rendelésedet, mások megtekinthetik a vásárlások történetét, vagy módosíthatják a beállításokat).
Mindkét platformnak különböző típusú árlistái vannak. A B2B esetében gyakorlatilag minden cégnek eltérő: árak, fizetési lehetőségek és szállítási módszerek – mindezek hosszú távú tárgyalások eredményei. Másrészt a B2C üzletágban néha egy adott ügyfélcsoport kedvezményeket kap, általában hűségkedvezményeket, hasonlóan azokhoz, amelyeket a hírlevélre való feliratkozáskor kapnak.
A másik megkülönböztető jegy a megrendelések ismétlődésével kapcsolatos. A rendszeres vásárlók ritkán vásárolják meg ugyanazt a terméket egymás után. Míg a B2B platformon folyamatosan ugyanazt a választékot vásárolják, csak a mennyiség változik.
A business-to-business rendszereket gyakran használják asztali számítógépeken, laptopokon és táblagépeken. A rendszer mobil verziójára ritkán van szükség – néha kivételes körülmények között. Ennek oka a szükségesség és a kényelem, mivel okostelefonon nehéz kezelni a rendelést, amely több száz sorra terjed ki a táblázatban. A B2C esetében hatalmas különbség van. Különösen a fiatalabb felhasználók szeretnek telefonon vásárolni. Ez hatalmas időmegtakarítást jelent, mert bármikor megtehetik.
A szállítás témája másképp néz ki a B2C és B2B esetében. A B2C esetében a legnépszerűbb lehetőség a futár, a csomagautomata vagy a személyes átvételi pont. Az ügyfelek általában elégedettek, ha a rendelés a következő napon megérkezik. A B2B értékesítés lehetőséget kínál a megfelelő szállítási nap és idő kiválasztására. A szállítás a legfontosabb eleme az értékesítési folyamatnak. Ahhoz, hogy időben kézbesítsék a csomagot, azt be kell fejezni, szállítani és át kell venni, mindezt a megfelelő pillanatban és a megfelelő emberek által.

Összefoglalás
Az elektronikus kereskedelem sok különböző típusú piacból áll, amelyek összekapcsolják a vevőt és az eladót az egész értékesítési folyamat során. Sokféle tranzakció létezik, amelyek a célcsoport szerint eltérnek, míg a legelterjedtebb a B2B és B2C értékesítési platformok. Bár vannak specifikus közös jellemzőik, alapvetően különböznek egymástól. Az alapvető különbségek a kosár értékével, az árlistával és a vásárlási megrendelésekért felelős egyénekkel kapcsolatosak.
Olvasd el ezt is: Mi az e-kereskedelem és kik az online vásárlók?
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.
Martin Sparks
Az e-kereskedelem iránt érdeklődők, akik folyamatosan kutatnak az interneten, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy nem hagytak ki semmilyen fontos információt a nyereséges online boltok indításával és bővítésével kapcsolatban.