Q-Commerce – tartalomjegyzék:
Miről szól a Q-Commerce?
A Q-Commerce (más néven Gyors Kereskedelem) egy alternatíva az e-kereskedelem és m-kereskedelem mellett. Ahogy könnyen látható, az iparágban folyamatosan megjelenő változások befolyásolják a fejlődés dinamikáját. Ebben az esetben a Q-Commerce arra utal, hogy a hangsúly az expressz szállítás biztosítására helyeződik, miközben a folyamat hatékony és a termék vagy szolgáltatás minősége magas marad.
A teljes értékesítési folyamatnak 24 órán belül kell megvalósulnia. Általában még 30 percen belül is megvalósul az időponttól számítva, amikor a rendelés leadásra kerül. Miért kap ekkora figyelmet ez a szempont? Ennek az az oka, hogy a fogyasztók nagymértékben ezen alapulva ítélik meg a szolgáltatás minőségét és a vásárlással kapcsolatos elégedettséget.
A Q-Commerce jellemzői
Mik a gyors kereskedelem jellemzői? Ezek közé tartoznak:
- Specifikus áruk – ezt a fogalmat a koronavírus-járvány idején a legkönnyebben alkalmazták, kisebb élelmiszer- vagy gyógyszer rendeléseknél. Ez vonatkozik a kisebb méretű termékekre is, mivel ezek gyorsabban kiválaszthatók, szállíthatók és eljuttathatók a vásárlóhoz;
- Rövid határidők – ez az üzleti modell azt határozza meg, hogy a rendelés teljesítése kevesebb mint egy órát kell, hogy igénybe vegyen;
- Kiválasztott helyszínek – a megoldás természeténél fogva a megvalósítása csak alkalmazott raktárhelyiségekben és helyszíneken lehetséges (többnyire városi területeken és városközpontokban);
- Jól megtervezett logisztika – az ilyen gyors rendelésfeldolgozás és áruszállítás hatékony menedzsmentet igényel a különböző logisztikai folyamatokban;
- Lehetőség versenyelőny és egyedi értékajánlat (USP) kialakítására – Az azonnali szállítás olyan elem lehet, amely megkülönbözteti a céget a piacon lévő többi vállalkozástól;
- Pozitív felhasználói élmény – a gyors kereskedelem egy specifikus vásárlói igényt elégít ki (gyors és problémamentes szállítás), ami növeli a szolgáltatással és a márkával kapcsolatos elégedettséget;
- Valós idejű rendeléskövetés; Ezt fokozatosan vezetik be az e-kereskedelem piacának kulcsszereplői, pl. Amazon és drónos rendelés szállítás;
- Fokozatosan, affiliate marketing partnerségek együttműködésben influencerekkel a Q-Commerce népszerűsítésére használatosak;
- Fókusz a fenntartható üzletfejlesztésre – ez ma már egyre fontosabb része az üzletvitelnek, így az iparág cégei olyan megoldásokat keresnek, amelyek üzleti céljaikat az ökológia, a környezet és a közösség iránti gondoskodás szellemében valósítják meg, pl. újrahasználható csomagolás használata;
- Új munkahelyek – a piaci részesedés növekedésével a kereslet is növekedni fog az iparágban dolgozók iránt, különösen a termékeket szállító sofőrök iránt. Emellett kereslet lehet a komplex ügyfélszolgálati munkatársak és az e-kereskedelmi értékesítési szakemberek iránt is.
A Q-Commerce kihívásai
Mint minden megoldásnak, ennek is megvannak az előnyei és hátrányai. Érdemes tisztában lenni a stratégiával kapcsolatos kihívásokkal, hogy megfelelően fel tudjunk készülni rájuk.
- Egy olyan probléma, amelyet nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az azonnali szállítás iránti magas kereslet miatt a versenyharc intenzív lesz. Ez később a szolgáltatás árának emelkedéséhez (a cégek kompenzálni akarják magukat az alacsonyabb nyereség miatt) és a szolgáltatás minőségének csökkenéséhez vezethet (a vásárlóért folytatott harc tömeges rendelésfelvételre fordulhat).
- ICT biztonság – az e-kereskedelemre épülő iparág cégeinek számolniuk kell a kiberbiztonsági fenyegetésekkel. Szakértői szoftver és megelőző intézkedések nélkül bűncselekmények kísérletezhetők meg. Például a vásárlók, beszállítók személyes adatai, amelyek megjelennek a bankkártyákon vagy tranzakciós részletek, ellophatók. Ez pedig negatívan befolyásolhatja nemcsak az érintett cég, hanem az egész Q-Commerce iparág imázsát is.
Hogyan valósítsuk meg a Q-Commerce modellt?
Ha úgy gondolja, hogy ez a hagyományos kereskedelem alternatívája működhet az Ön vállalkozásában, valósítsa meg a következőket:
- Győződjön meg róla, hogy megbízható és hiteles futárcéggel dolgozik. Ha nem, keressen egyet. A kulcselem a vásárlóhoz való szállítás sebessége.
- Figyeljen a hatékony készletkezelésre és a raktár olyan módon történő beállítására, hogy maximalizálja a rendelésgyűjtési és szállítási időt.
- Vezesse be a raktári és értékesítési folyamatok automatizálását, hogy optimalizálja a szállításhoz szükséges időt és erőforrásokat.
- Gondoskodjon a weboldal vagy mobilalkalmazás vizuális aspektusáról és funkcionalitásáról. Végül is ezek a kommunikációs csatornák, amelyek valószínűleg jól működnek az ilyen típusú szolgáltatás esetében.
- Próbálja meg a vásárló vásárlási útját a minimumra csökkenteni, hogy ne tántorítsa el őket a túlzott átirányításokkal. Ezenkívül biztosítson többféle fizetési módot (beleértve a részletfizetést vagy a 30 napos halasztott fizetést) és többféle áruszállítási módot.
Q-Commerce a gyakorlatban – cégek példái
Milyen márkák döntöttek már a Q-Commerce modell bevezetése mellett? Példák között szerepel a világ legnagyobb online kiskereskedője, vagy a spanyol gyorskereskedelmi start-up, az Amazon és a Glovo.
Amazon
A 2022-es cég bemutatta, hogyan lehet gyorsabban és hatékonyabban szállítani a vásárlói rendeléseket. Úgy döntött, hogy drónokat használ erre a célra, amelyek ingyen szállítanak mindennapi termékeket. Jelenleg a szolgáltatás tesztelési fázisban van Kaliforniában és Texasban. A bevezetés 2024-re van ütemezve. A feltételezések szerint a technológia lehetővé teszi, hogy a termékek szállítása legfeljebb 30 perccel a rendelés leadása után megtörténjen.
Glovo
Ez egy mobilalkalmazás, amely lehetővé teszi az igény szerinti szállítás rendelését, például ételek, élelmiszerek és futárcsomagok esetében. A városi területeken a rendeléseket 30 percen belül szállítják a Q-commerce stratégia keretében. Spanyolország volt az első ország, ahol a szolgáltatást bevezették, majd ezt követően terjesztették ki a területi elérhetőséget. A terv része volt a úgynevezett sötét boltok, vagyis az online rendelések kezelésére dedikált raktárak építése is. Ez lehetővé tette volna a termékek szállítási idejének a lehető legnagyobb mértékű csökkentését.
Összegzés
Úgy tűnik, hogy az e-kereskedelem gyors növekedésével egy olyan megoldás, mint a Q-Commerce, sikeresnek bizonyul. A magas színvonalú szolgáltatásra és a villámgyors szállításra helyezett hangsúly valóban kielégítheti a mai fogyasztók igényeit, és népszerűséget nyerhet a következő években. Ezért valószínűleg érdemes érdeklődni iránta, és megpróbálni beépíteni elemeit az üzleti stratégiájába.
Olvassa el ezt is: Üzleti ciklusok a gazdaságban
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.
Martin Sparks
Az e-kereskedelem iránt érdeklődők, akik folyamatosan kutatnak az interneten, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy nem hagytak ki semmilyen fontos információt a nyereséges online boltok indításával és bővítésével kapcsolatban.