Miről szól a Q-Commerce?

A Q-Commerce (más néven Gyors Kereskedelem) egy alternatíva az e-kereskedelem és m-kereskedelem mellett. Ahogy könnyen látható, az iparágban folyamatosan megjelenő változások befolyásolják a fejlődés dinamikáját. Ebben az esetben a Q-Commerce arra utal, hogy a hangsúly az expressz szállítás biztosítására helyeződik, miközben a folyamat hatékony és a termék vagy szolgáltatás minősége magas marad.

A teljes értékesítési folyamatnak 24 órán belül kell megvalósulnia. Általában még 30 percen belül is megvalósul az időponttól számítva, amikor a rendelés leadásra kerül. Miért kap ekkora figyelmet ez a szempont? Ennek az az oka, hogy a fogyasztók nagymértékben ezen alapulva ítélik meg a szolgáltatás minőségét és a vásárlással kapcsolatos elégedettséget.

A Q-Commerce jellemzői

Mik a gyors kereskedelem jellemzői? Ezek közé tartoznak:

  • Specifikus áruk – ezt a fogalmat a koronavírus-járvány idején a legkönnyebben alkalmazták, kisebb élelmiszer- vagy gyógyszer rendeléseknél. Ez vonatkozik a kisebb méretű termékekre is, mivel ezek gyorsabban kiválaszthatók, szállíthatók és eljuttathatók a vásárlóhoz;
  • Rövid határidők – ez az üzleti modell azt határozza meg, hogy a rendelés teljesítése kevesebb mint egy órát kell, hogy igénybe vegyen;
  • Kiválasztott helyszínek – a megoldás természeténél fogva a megvalósítása csak alkalmazott raktárhelyiségekben és helyszíneken lehetséges (többnyire városi területeken és városközpontokban);
  • Jól megtervezett logisztika – az ilyen gyors rendelésfeldolgozás és áruszállítás hatékony menedzsmentet igényel a különböző logisztikai folyamatokban;
  • Lehetőség versenyelőny és egyedi értékajánlat (USP) kialakítására – Az azonnali szállítás olyan elem lehet, amely megkülönbözteti a céget a piacon lévő többi vállalkozástól;
  • Pozitív felhasználói élmény – a gyors kereskedelem egy specifikus vásárlói igényt elégít ki (gyors és problémamentes szállítás), ami növeli a szolgáltatással és a márkával kapcsolatos elégedettséget;
  • Valós idejű rendeléskövetés; Ezt fokozatosan vezetik be az e-kereskedelem piacának kulcsszereplői, pl. Amazon és drónos rendelés szállítás;
  • Fokozatosan, affiliate marketing partnerségek együttműködésben influencerekkel a Q-Commerce népszerűsítésére használatosak;
  • Fókusz a fenntartható üzletfejlesztésre – ez ma már egyre fontosabb része az üzletvitelnek, így az iparág cégei olyan megoldásokat keresnek, amelyek üzleti céljaikat az ökológia, a környezet és a közösség iránti gondoskodás szellemében valósítják meg, pl. újrahasználható csomagolás használata;
  • Új munkahelyek – a piaci részesedés növekedésével a kereslet is növekedni fog az iparágban dolgozók iránt, különösen a termékeket szállító sofőrök iránt. Emellett kereslet lehet a komplex ügyfélszolgálati munkatársak és az e-kereskedelmi értékesítési szakemberek iránt is.

A Q-Commerce kihívásai

Mint minden megoldásnak, ennek is megvannak az előnyei és hátrányai. Érdemes tisztában lenni a stratégiával kapcsolatos kihívásokkal, hogy megfelelően fel tudjunk készülni rájuk.

  • Egy olyan probléma, amelyet nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az azonnali szállítás iránti magas kereslet miatt a versenyharc intenzív lesz. Ez később a szolgáltatás árának emelkedéséhez (a cégek kompenzálni akarják magukat az alacsonyabb nyereség miatt) és a szolgáltatás minőségének csökkenéséhez vezethet (a vásárlóért folytatott harc tömeges rendelésfelvételre fordulhat).
  • ICT biztonság – az e-kereskedelemre épülő iparág cégeinek számolniuk kell a kiberbiztonsági fenyegetésekkel. Szakértői szoftver és megelőző intézkedések nélkül bűncselekmények kísérletezhetők meg. Például a vásárlók, beszállítók személyes adatai, amelyek megjelennek a bankkártyákon vagy tranzakciós részletek, ellophatók. Ez pedig negatívan befolyásolhatja nemcsak az érintett cég, hanem az egész Q-Commerce iparág imázsát is.

Hogyan valósítsuk meg a Q-Commerce modellt?

Ha úgy gondolja, hogy ez a hagyományos kereskedelem alternatívája működhet az Ön vállalkozásában, valósítsa meg a következőket:

  1. Győződjön meg róla, hogy megbízható és hiteles futárcéggel dolgozik. Ha nem, keressen egyet. A kulcselem a vásárlóhoz való szállítás sebessége.
  2. Figyeljen a hatékony készletkezelésre és a raktár olyan módon történő beállítására, hogy maximalizálja a rendelésgyűjtési és szállítási időt.
  3. Vezesse be a raktári és értékesítési folyamatok automatizálását, hogy optimalizálja a szállításhoz szükséges időt és erőforrásokat.
  4. Gondoskodjon a weboldal vagy mobilalkalmazás vizuális aspektusáról és funkcionalitásáról. Végül is ezek a kommunikációs csatornák, amelyek valószínűleg jól működnek az ilyen típusú szolgáltatás esetében.
  5. Próbálja meg a vásárló vásárlási útját a minimumra csökkenteni, hogy ne tántorítsa el őket a túlzott átirányításokkal. Ezenkívül biztosítson többféle fizetési módot (beleértve a részletfizetést vagy a 30 napos halasztott fizetést) és többféle áruszállítási módot.

Q-Commerce a gyakorlatban – cégek példái

Milyen márkák döntöttek már a Q-Commerce modell bevezetése mellett? Példák között szerepel a világ legnagyobb online kiskereskedője, vagy a spanyol gyorskereskedelmi start-up, az Amazon és a Glovo.

Amazon

A 2022-es cég bemutatta, hogyan lehet gyorsabban és hatékonyabban szállítani a vásárlói rendeléseket. Úgy döntött, hogy drónokat használ erre a célra, amelyek ingyen szállítanak mindennapi termékeket. Jelenleg a szolgáltatás tesztelési fázisban van Kaliforniában és Texasban. A bevezetés 2024-re van ütemezve. A feltételezések szerint a technológia lehetővé teszi, hogy a termékek szállítása legfeljebb 30 perccel a rendelés leadása után megtörténjen.

Glovo

Ez egy mobilalkalmazás, amely lehetővé teszi az igény szerinti szállítás rendelését, például ételek, élelmiszerek és futárcsomagok esetében. A városi területeken a rendeléseket 30 percen belül szállítják a Q-commerce stratégia keretében. Spanyolország volt az első ország, ahol a szolgáltatást bevezették, majd ezt követően terjesztették ki a területi elérhetőséget. A terv része volt a úgynevezett sötét boltok, vagyis az online rendelések kezelésére dedikált raktárak építése is. Ez lehetővé tette volna a termékek szállítási idejének a lehető legnagyobb mértékű csökkentését.

Összegzés

Úgy tűnik, hogy az e-kereskedelem gyors növekedésével egy olyan megoldás, mint a Q-Commerce, sikeresnek bizonyul. A magas színvonalú szolgáltatásra és a villámgyors szállításra helyezett hangsúly valóban kielégítheti a mai fogyasztók igényeit, és népszerűséget nyerhet a következő években. Ezért valószínűleg érdemes érdeklődni iránta, és megpróbálni beépíteni elemeit az üzleti stratégiájába.

Olvassa el ezt is: Üzleti ciklusok a gazdaságban

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten, TikTokon.

Martin Sparks

Az e-kereskedelem iránt érdeklődők, akik folyamatosan kutatnak az interneten, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy nem hagytak ki semmilyen fontos információt a nyereséges online boltok indításával és bővítésével kapcsolatban.

View all posts →