A versenyzés az üzleti életben nem csupán a termék aspektusára korlátozódik. A versenykörülmények a foglalkoztatás területén is érvényesülnek – egy képzett munkavállalóra kereslet van, és minden vállalkozó tudja ezt. Ezért a munkáltatók számos intézkedést hoznak, amelyek célja, hogy olyan képet építsenek, mint akik vonzó munkakörülményeket biztosítanak, fejlesztési perspektívákat teremtenek, és törődnek a barátságos légkörrel a munkahelyen.
Munkáltatói márkaépítés – tartalomjegyzék:
- Munkáltatói márkaépítés – mi ez?
- Miért fontos a munkáltatói márkaépítés?
- Munkáltatói márkaépítési tevékenységek – értékajánlatok példái
- GYIK. Kérdések és válaszok
Munkáltatói márkaépítés – mi ez?
A munkáltatói márkaépítést úgy kell érteni, mint a munkáltató imázsának építését, amelyben a munka vonzónak tűnik. A munkáltatói márkaépítési stratégia egy hosszú távú folyamat, amely számos elemből áll, kezdve a juttatásoktól, a stabil foglalkoztatási feltételeken és juttatásokon át, egészen a megfelelő küldetésig és vízióig a vállalat számára.
A munkáltatói márkaépítés nem egységes kategória – belső és külső elemekre osztható. Az előbbi a kommunikációs tevékenységekre és azokra a tevékenységekre vonatkozik, amelyek a megfogalmazott üzenetek következményeként valósulnak meg, amelyek címzettjei a munkavállalók. Az ilyen módon végrehajtott munkáltatói márkaépítési kampányok célja azoknak a meglévő munkavállalóknak a megtartása, akik megfelelő bér, motivációs és integrációs politikák révén elégedettek a munkakörülményeikkel, és nem fontolgatják a szervezet elhagyását.
A külső munkáltatói márkaépítés ezzel szemben azokra a szervezetekre irányul, amelyek megfelelnek a még be nem töltött állásra vonatkozó követelményeknek, hogy elkezdjenek toborzási lépéseket tenni. Ugyanakkor, figyelembe véve, hogy ez egy széles harmadik fél csoporthoz irányuló kommunikációs forma, ez is egy módja a márka imázsának építésének az ügyfelek és üzleti partnerek körében.
Érdemes emlékezni arra, hogy a munkáltatói márkaépítés hatékonyabb a PR segítségével. Olvassa el itt, hogyan közelítse meg ezt!
Miért fontos a munkáltatói márkaépítés?
A munkáltatói márkaépítés különösen fontos a úgynevezett munkavállalói piacon, amikor a munkáltatónak sok erőfeszítést kell tennie, hogy kiemelkedjen a versenytársak közül, és ösztönözze a potenciális munkavállalókat, hogy jelentkezzenek egy pozícióra. Ez rendkívül hasznos olyan iparágakban is, ahol nehéz megfelelő szakembert találni egy adott területen. Még ha ilyen körülmények nem is állnak fenn, a márka imázsa, mint munkáltató, jelentős hatással van a helyzetére – a közösségi média korában a hírek példa nélküli sebességgel terjedhetnek, képesek egy pillanat alatt lerombolni a korábbi piaci pozícióját és az eddig tett erőfeszítéseket.
Továbbá, a munkáltatói márkaépítés egy módja a:
- a munkavállalói fluktuáció csökkentése,
- motivált csapat kialakítása, amely elkötelezett a szervezet iránt,
- a munkavállalók hatékonyságának növelése, ezáltal a nyereség növelése,
- a toborzási idő és a kapcsolódó költségek minimalizálása,
- versenyelőnyök építése – mind belső, mind külső szinten.
Munkáltatói márkaépítési tevékenységek – értékajánlatok példái
A hatékony munkáltatói márkaépítési kampány kulcsa a úgynevezett Munkáltatói Értékajánlat – az érték, amelyet a munkáltató a munkavállalói számára nyújt. Figyelembe veheti a szervezet működésének számos aspektusát – a legprozaikusabbaktól, mint például a bérszintek, az etikai és filozófiai kérdésekig, amelyek, ha összhangban vannak a munkavállalók és a szervezet saját percepciójával, hozzájárulhatnak az utóbbi lenyűgöző üzleti sikeréhez. Tehát mik a munkáltatói márkaépítés példái egy cégnél?
Ezek a következők:
- az cég küldetésének, víziójának és céljainak vonzó megfogalmazása, amennyire csak lehetséges, átlátható és bizalmat keltő módon,
- az ilyen módon megfogalmazott tézisek és a végrehajtott intézkedések közötti koherencia biztosítása,
- tevékenységek végrehajtása a társadalmi felelősségvállalás (CSR) területén,
- biztosítani, hogy a munkavállalók a felelősségeiknek megfelelő bért kapjanak,
- ösztönző rendszerek alkalmazása, mint például bónuszok, előléptetések, juttatások, képzések, utazások, edzőterem bérletek, ingyenes egészségügyi ellátás, céges autó, céges telefon, étkezési támogatások, a távoli vagy hibrid munkavégzés lehetősége stb.,
- a kommunikáció módjának igazítása, hogy világosságot nyújtson a munkaköri felelősségekről, miközben hozzájárul a csapat légköréhez,
- a foglalkoztatás stabilitásának biztosítása – mind formálisan, mind a szervezetben uralkodó légkör formájában,
- törődés a munkavállalók úgynevezett munka-magánélet egyensúlyával,
- a felelősségi körök egyéni képességekhez, érdeklődéshez és lehetőségekhez való igazítása.

Hogyan befolyásolja az internetes tevékenység az online toborzást?
A cég által az interneten végzett összes tevékenység befolyásolja annak általános imázsát. Attól függően, hogy milyen irányba kívánjuk fejleszteni online márkánkat, ez pozitívan vagy negatívan befolyásolhatja a márka észlelését. A szervezet jelenléte a virtuális világban számos területen hasznos, beleértve a távoli toborzást is.
A folyamat az internet és a legújabb technológiák használatán alapul. Még a munkalehetőséggel kapcsolatos hirdetés megtalálása is online történik. Az első találkozás a márkával az interneten zajlik, és a legtöbb jelölt nem szeretné, ha a következő lépések megváltoztatnák ezt a kommunikációs csatornát.
A legtermészetesebb következménye egy érdekes álláshirdetés elolvasásának, hogy minél több információt szerezzen a toborzó cégről. Az internet ereje hasznos, lehetővé teszi, hogy igazán érdekes tényeket keressen. Ezért olyan fontos, hogy gondoskodjunk az online imázs építéséről.
Az összes információ, amellyel a jelöltek online találkoznak, befolyásolhatja a további együttműködés formáját. A közösségi médiában vagy más digitális csatornákon végzett magas aktivitás alapján kialakult pozitív imázs erősíti a márka hitelességét. Ennek eredményeként a potenciális munkavállaló még inkább érdeklődik egy ilyen helyről érkező álláshirdetés iránt, és a cég gyakran prestízsebbnek tűnik.
Másrészt a szervezet jó hírnevének és a távoli toborzási folyamat sikerének valódi fenyegetése bármilyen negatív visszajelzés a cégről vagy olyan információk, amelyek kedvezőtlen aspektusait tárják fel a működésének. Magas a kockázata annak, hogy egy rossz hírnév elriasztja a jelölteket, függetlenül a legjobban megfogalmazott álláshirdetésben kiemelt juttatásoktól.
A technológia fejlődése és számos folyamat virtuális világba való áthelyezése kétségtelenül javította a cégek működését, és lehetővé tette számukra, hogy még szélesebb közönséget érjenek el. Azonban a márkáknak nem szabad elfelejteniük, hogy az ilyen gyors információáramlás rossz információkat is magában foglal, amelyek tönkretehetik egy márka imázsát.
Összegzés
A gondosan megtervezett online márkaépítés mára az egyik leghatékonyabb marketingstratégiává vált, amely egyúttal nem igényel sok pénzt. Pozitív hatások is megfigyelhetők a távoli toborzási folyamatban. Egy jól ismert márka az interneten vonzza a legtehetségesebb jelölteket, akik az egész folyamatot online kezdve könnyen keresnek információt a jövőbeli munkáltatóról.
Zofia Lipska
Több mint 10 éves tapasztalattal a digitális marketing területén Sophia nemcsak ismeri ennek az iparágnak a szabályait, hanem ami a legfontosabb, tudja, hogyan lehet azokat megszegni a kiemelkedő és kreatív eredmények elérése érdekében.
The most important questions
-
Mi az employer branding?
A munkáltatói márkaépítés egy sor olyan intézkedés, amelyet a munkáltató hoz annak érdekében, hogy megtartsa a meglévő munkavállalókat és újakat szerezzen.
-
Mik a munkáltatói márkaépítési tevékenységek példái?
Ezek közé tartozik a vonzó fizetés, juttatások, jó légkör a munkahelyen, a márka mögötti ötletek és a társadalmi felelősségvállalási tevékenységek világos kommunikációja.