Bármely felhasználó, aki ismeri az Amazon ajánlatait, hallhatott az Amazon FBA-ról. Ebben a cikkben közelebbről megvizsgáljuk ezt a programot, milyen költségeket generál, és milyen előnyökre számíthat egy eladó. Bemutatunk egy másik módot is, hogyan lehet árukat eljuttatni a vásárlókhoz.
Mi az Amazon FBA – tartalomjegyzék:
- Hogyan lehet termékeket szállítani az Amazonon?
- Az Amazon által végzett teljesítés (FBA) program
- Miért használjuk az Amazon FBA-t?
- Hogyan küldhetem el a készletet az Amazonra?
- Amazon FBA szabályok és követelmények
- Az FBA-hoz kapcsolódó költségek
- Kis és könnyű szállítás
Hogyan lehet termékeket szállítani az Amazonon?
A vásárló által az Amazonon megvásárolt áruk szállítása két módon történhet:
- Az eladó saját maga szállíthatja a terméket
- Az FBA program használatával
Az első lehetőség azok számára alkalmas, akik: saját logisztikai hálózattal rendelkeznek, veszélyes árukat árulnak (amelyek eladásra alkalmasak a platformon, de nem felelnek meg az FBA program követelményeinek) vagy szezonális termékeket, amelyek túlzott tárolási díjakhoz vezethetnek. E szállítási forma használatával az eladó könnyen hozzáférhet a készlethez, használhatja saját címkéit és csomagolását, és alacsonyabb árréssel értékesíthet.
A választás, hogy az eladó saját maga szállítja a terméket, vagy az FBA programon keresztül, az ajánlati szakaszban meghatározható. Csak annyit kell tennie, hogy elmegy a “Készlet“→ “Termék hozzáadása” menüpontra, kitölti a termék részleteit, és a “Teljesítési csatorna” szakaszban kiválasztja a megfelelő lehetőséget.

Bármikor áttérhet a termékek saját szállításáról az FBA rendszerre. Ehhez menjen a “Készlet” → “Készlet kezelése” menüpontra, majd válassza ki a megfelelő termék(ek)et, és kattintson a “Szerkesztés” → “Változtatás [Amazon általi teljesítésre]” lehetőségre.

Az Amazon által végzett teljesítés (FBA) program
Az Amazon által végzett teljesítés egy olyan program, amely lehetővé teszi, hogy az eladó nevében árukat szállítsanak a vásárlóknak. A szolgáltatás magában foglalja a választék tárolását, csomagolását és a vásárlóhoz való eljuttatását. Ez nagy kényelmet jelent az eladó számára, mivel nem kell aggódnia a tárolás és logisztika miatt, vagy a visszaküldések és panaszok kezelésével foglalkoznia. Ehelyett az eladó felelőssége, hogy a termékeket az 175 elérhető teljesítési központ egyikébe szállítsa.

A FBA programot használó eladók bármikor kezelhetik a listáikat. Ezek a lehetőségek a “Készlet” → “FBA Készlet kezelése” útvonalon érhetők el.

Miért használjuk az Amazon FBA-t?
Az FBA program használata számos előnyt kínál az eladók számára. Ezek közé tartozik:
- Nemzetközi értékesítés – egy eladó egy fiókkal rendelkezhet, és mégis értékesítheti termékeit az EU-s vásárlóknak,
- Növekvő értékesítés – az FBA növeli az ajánlat láthatóságát, ami versenyképesebbé teszi,
- Értékesítés akkor is, ha az eladó nincs jelen – az értékesítések automatikusan lebonyolíthatók, még akkor is, ha az eladó szabadságon van,
- 24/7 ügyfélszolgálat – az Amazon 24/7 ügyfélszolgálatot biztosít, minden nap, és emellett helyi nyelven is elérhető,
- További előnyök – mint például a termékek ajándékcsomagolása és a napi szállítás.
Hogyan küldhetem el a készletet az Amazonra?
A készlet Amazonra küldése lehetséges egy szállítási terv létrehozásával, majd a termékek becsomagolásával és egy adott logisztikai központba való elküldésével. Ezt a helyszínt a platform határozza meg, figyelembe véve a vásárlóktól való lehető legrövidebb távolságot. Négy módja van a szállítmányok létrehozásának: Küldés az Amazonra, Küldés/Újratöltés, Szállítási terv fájl feltöltő eszköz, és Amazon Marketplace Web Service (Amazon MWS).

Amazon FBA szabályok és követelmények
Nemcsak az FBA programnak vannak előnyei, hanem bizonyos szabályok és követelmények is vonatkoznak azokra az eladókra, akik a programot választják. A főbb szabályok a következők:
- Vásárlói visszaküldések – A vásárlók által visszaküldött áruk kezelését az Amazon munkatársai végzik. A logisztikai központban felmérik a visszaküldött termék állapotát, és döntést hoznak arról, hogy az újraértékesítésre alkalmas-e. Ha kiderül, hogy hibás/megsemmisült, akkor megkezdődik a folyamat, hogy meghatározzák, ki a felelős (a vásárló vagy az Amazon), és hogy az eladó jogosult-e a visszatérítésre,
- Kárpótlás a veszített/megsérült készletért – olyan helyzetben, amikor a fuvarozó elveszíti/megsérti a központba (vagy a vásárlónak) küldött készletet, akkor az Amazon helyettesítheti a kérdéses terméket egy másikkal, amely ugyanazon logisztikai hálózat SKU-jával rendelkezik, vagy megtérítheti a termék értékesítéséből származó becsült bevétel összegét (levonva az alkalmazandó áfa mértékét).
Az FBA programnak bizonyos követelményei is vannak:
- FBA termék korlátozások – Néhány termék árusítható az Amazonon, de nem alkalmas az FBA-ra. Részletes lista érhető el a platform weboldalán ezen a linken. Az italok és élelmiszerek esetében a minimális lejárati időnek meghaladnia kell a 90 napot.
- A készletre vonatkozó követelmények – magukban foglalják a listázás, a készlet előkészítése, címkézése, csomagolása és szállítása módját. Minden követelmény részletezve van ezen a linken.
Az FBA-hoz kapcsolódó költségek
Az FBA-hoz kapcsolódó költségeket standard díjakra (tárolásra és teljesítésre) és alkalmi díjakra (például eltávolítási megbízás vagy hosszú távú tárolás esetén) osztják.
A raktározással kapcsolatos költségeket a felhasznált hónap, a raktárhelyiség köbmétere és az a ország alapján számítják fel, ahol a logisztikai központ található. Az Amazon további hosszú távú tárolási díjat számít fel minden alkalommal, amikor a készletet több mint 365 napig tárolják.

A teljesítési díj egy egységre vonatkozó fix díj, amelyet a súlya és méretei alapján számítanak ki. A pontos költség táblázat az alábbiakban található.

A további szolgáltatási díjak közé tartozik például a helyi és határokon átnyúló visszaküldések, megsemmisítés. Az ár zónánként változik:
- Az 1. zóna az alábbi országokat tartalmazza: Ausztria, Belgium, Csehország, Németország, Spanyolország, Dánia, Egyesült Királyság, Olaszország, Írország, Hollandia, Luxemburg, Románia, Portugália, Lengyelország,
- A 2. zóna az alábbi országokat tartalmazza: Észtország, Finnország, Ciprus, Bulgária, Magyarország, Görögország, Lettország, Szlovákia, Svédország, Szlovénia, Málta, Litvánia

Kis és könnyű szállítás
A Kis és Könnyű egy olyan program, amely kifejezetten a gyorsan mozgó kis és könnyű termékek számára készült. Alacsonyabb teljesítési költségeket, ingyenes szállítást kínál a Prime vásárlók számára, és nagyobb bizalmat inspirál. A programra jogosult termékek a következők:
- 225 g-ot meg nem haladó,
- 33 x 23 x 5 cm-nél kisebb,
- 9 £-ot meg nem haladó értékű.
Az ilyen szállítmányok díjai az alábbi táblázatban találhatók.

Az Amazonon való értékesítés az FBA használatával számos előnnyel, de ugyanakkor felelősséggel is jár. A szabályok és követelmények megismerésével biztonságosan elkezdheti az értékesítést ezen a platformon.
Olvassa el korábbi Amazon cikkünket: Mennyibe kerül az Amazonon való értékesítés
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon és a Twitteren!
Martin Sparks
Az e-kereskedelem iránt érdeklődők, akik folyamatosan kutatnak az interneten, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy nem hagytak ki semmilyen fontos információt a nyereséges online boltok indításával és bővítésével kapcsolatban.