A kritikus sikerfaktorok (CSF) olyan jellemzők, amelyek domináló hatással vannak egy szervezet sikerére egy adott iparágban. Hasznosak a versenyelőny elérésében, de nem biztos, hogy elegendőek. Olyanfajta útmutatóként működnek a vállalkozók számára, amely megmutatja, hogy mely területekre kell összpontosítaniuk és milyen problémákat kell megoldaniuk. Olvass tovább.

Kritikus sikerfaktorok (CFS) – tartalomjegyzék:

  1. A Pareto-elv és a CSF
  2. 4 típusú kritikus sikerfaktor
  3. Kritikus sikerfaktorok a stratégiai menedzsmentben
  4. Hogyan befolyásolják a CSF a stratégiai menedzsmentet?
  5. Hogyan azonosítsuk a kritikus sikerfaktorokat?
  6. Kritikus sikerfaktorok a KKV-k és a stratégiai tervezés terén
  7. Példák a CSF-re konkrét stratégiai célokhoz

A Pareto-elv és a CSF

A CSF kritériumain alapuló elemzés a jól ismert Pareto-elv-hez kapcsolódik. Eszerint a tényezők 20%-a felelős az eredmények 80%-áért, és fordítva – a tényezők 80%-a a vállalat eredményeinek 20%-át befolyásolja. Ez azt jelenti, hogy nincs szükség minden terület elemzésére, ahol működünk. Számunkra csak azok a legfontosabbak, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy tovább növekedjünk és felülmúljuk versenytársainkat.

kritikus sikerfaktorok

4 típusú kritikus sikerfaktor

Négy típust különböztethetünk meg a CSF-ek közül, amelyeket a vállalatoknak figyelembe kell venniük a céljaik eléréséhez:

  • Iparág-specifikus tényezők – a konkrét iparág sajátosságaival kapcsolatosak. Ezeket teljesíteni kell a versenyelőny fenntartásához, pl. innovatív megoldások bevezetése egy technológiai vállalat által.
  • Stratégiai tényezők – a választott vállalati stratégiából, a márka megítéléséből és a vonzott közönség típusából erednek.
  • Környezeti tényezők – a külső hatásokra vonatkoznak, amelyek felett nincs kontrollunk. Ezek közé tartozhatnak a jogszabályi változások, gazdasági válságok, gyors technológiai fejlődés stb. E dinamikák miatt érdemes adatokat gyűjteni és elemezni a környezetünkről, hogy felkészüljünk a potenciális kockázatokra (például PEST elemzés használatával).
  • Időbeli tényezők – általában a vállalat belső struktúráiban bekövetkező rövid távú változásokra (pozitív vagy negatív) utalnak, pl. a nemzetközi forgalom növekedése a külföldi piacokra való terjeszkedés miatt.

Kritikus sikerfaktorok a stratégiai menedzsmentben

Mielőtt a CSF és a stratégiai menedzsment közötti kapcsolatra összpontosítanánk – magyarázzuk el, mit jelent az utóbbi kifejezés. A stratégiai menedzsment egy szervezet folyamatos erőfeszítéseit jelenti, hogy alkalmazkodjon és túléljen a piaci körülmények között. Figyelembe véve a gazdasági változások dinamikáját, szükséges a rendszeres eredményértékelés és új ötletek keresése a nyereség növelésére.

Hogyan befolyásolják a CSF a stratégiai menedzsmentet?

A CSF a menedzsment stratégia fő összetevői közé tartoznak. A többi összetevő a céljaik, a kínált termékek vagy szolgáltatások köre, valamint a vállalat működési területe. A kritikus sikerfaktoroknak tükrözniük kell a vállalat stratégiai céljait. A helyes meghatározás segít meghatározni, hogy milyen lépéseket kell tennie egy üzleti egységnek a kitűzött terv végrehajtásához és a haladás nyomon követéséhez.

Hogyan azonosítsuk a kritikus sikerfaktorokat?

Határozzuk meg a vállalat küldetését és értékeit

Milyen kihívásokkal kell szembenéznie a vállalkozásának? Mik a prioritásai? A kérdésekre adott válaszok segítenek meghatározni a küldetést és az értékeket, amelyekkel azonosulni fog. Szélesebb perspektíva megszerzéséhez használjon PEST elemzést, amely kiemeli azokat a külső tényezőket, amelyek befolyásolhatják a vállalkozását. Ezenkívül végezzen SWOT elemzést, hogy megismerje erősségeit, gyengeségeit, lehetséges fenyegetéseit, valamint növekedési lehetőségeit.

Határozza meg a vállalat stratégiai céljait, majd a CSF-t

A küldetés és az értékek megfogalmazása megkönnyíti a megfelelő célok kiválasztását. Ezután gondolkodjon el azon, hogyan lehetne ezeket megvalósítani. Azok a megoldások, amelyek eszébe jutnak, kritikus sikerfaktorok lesznek a vállalkozása stratégiai menedzsmentjében.

Határozzon meg súlyokat a CSF-eknek

Határozza meg, hogy a kiválasztott megoldások közül melyek kritikusak a vállalkozása sikeréhez. Így tudni fogja, hogy mely területekre kell nagyobb figyelmet fordítania, és melyek kevésbé fontosak.

Határozzon meg KPI mutatókat minden kritikus sikerfaktorhoz

Használhat kulcsfontosságú teljesítménymutatókat (KPI-ket) a haladás nyomon követésére. Ezek információt nyújtanak a megtett lépések hatékonyságáról.

Kritikus sikerfaktorok a KKV-k és a stratégiai tervezés terén

A kis- és középvállalatok, amelyek sikeresek akarnak lenni, hasonló kihívásokkal néznek szembe, mint a nagy üzleti entitások. Nem számít, hogy milyen típusú vállalatról van szó, a vezetésnek bizonyos döntéseket kell hoznia. Azonban a KKV-k tevékenységi köre sokkal szűkebb – általában helyi vagy regionális piacon működnek. Ez bizonyos kockázatot jelent, mivel a hiba súlyosabb következményekkel járhat. Ezért esetükben a stratégiai menedzsment folyamat és a CSF kiválasztása egyaránt fontos.

A vállalat piacon eltöltött idejétől függően különböző sikerfaktorok határozzák meg fejlődését. A kezdeti fázisban a következő tényezők játszanak fő szerepet:

  • a tulajdonos információgyűjtési és pontos döntéshozatali képessége,
  • a választott célok,
  • pénzügyi források,
  • üzleti források.

Miután a vállalat elérte a relatív stabilitást, a következő szempontok válnak fontossá:

  • vezetői készségek és a tulajdonos felelősségdelegálási képessége,
  • humán erőforrások,
  • technikai és informatikai lehetőségek.

Viszont, amikor a vállalat eléri érettségi szakaszát, a stratégiai képességek döntő összetevővé válnak, amelyek lehetővé teszik számára, hogy magas pozíciót tartson fenn az iparágban, és lássa a további fejlődés lehetőségeit.

Ha egy vállalkozó meg akarja valósítani a koncepcióját, akkor:

  • tudatában kell lennie a folyamatoknak, amelyek segítenek a fejlesztések végrehajtásában,
  • vezetőnek kell lennie egy adott szektorban vagy piaci résben működnie,
  • globálisan kell gondolkodnia, és megoldásokat kell keresnie arra, hogyan lehetne megkülönböztetni termékeit vagy szolgáltatásait,
  • figyelembe kell vennie a társadalmi érdeklődést a tevékenységei iránt (CSR).

Példák a CSF-re konkrét stratégiai célokhoz

A kritikus sikerfaktorok kiválasztásának jobb illusztrálására egy fiktív élelmiszerbolt példáját fogjuk használni. Ennek a vállalkozásnak a küldetése: “a legjobb élelmiszerbolttá válni X városban, a legmagasabb minőségű élelmiszert biztosítva a kiskereskedelmi vásárlóknak.” A stratégiai célok és a CSF példái a következők lesznek:

  • helyi piaci részesedés növelése – új vásárlók vonzása,
  • az ügyfél-elégedettség magas szinten tartása – ügyfélszolgálati képzés biztosítása a személyzet számára,
  • az assortiment növelése és diverzifikálása – új beszállítók keresése.

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.

Andy Nichols

Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.

View all posts →