A kritikus sikerfaktorok (CSF) olyan jellemzők, amelyek domináló hatással vannak egy szervezet sikerére egy adott iparágban. Hasznosak a versenyelőny elérésében, de nem biztos, hogy elegendőek. Olyanfajta útmutatóként működnek a vállalkozók számára, amely megmutatja, hogy mely területekre kell összpontosítaniuk és milyen problémákat kell megoldaniuk. Olvass tovább.
Kritikus sikerfaktorok (CFS) – tartalomjegyzék:
- A Pareto-elv és a CSF
- 4 típusú kritikus sikerfaktor
- Kritikus sikerfaktorok a stratégiai menedzsmentben
- Hogyan befolyásolják a CSF a stratégiai menedzsmentet?
- Hogyan azonosítsuk a kritikus sikerfaktorokat?
- Kritikus sikerfaktorok a KKV-k és a stratégiai tervezés terén
- Példák a CSF-re konkrét stratégiai célokhoz
A Pareto-elv és a CSF
A CSF kritériumain alapuló elemzés a jól ismert Pareto-elv-hez kapcsolódik. Eszerint a tényezők 20%-a felelős az eredmények 80%-áért, és fordítva – a tényezők 80%-a a vállalat eredményeinek 20%-át befolyásolja. Ez azt jelenti, hogy nincs szükség minden terület elemzésére, ahol működünk. Számunkra csak azok a legfontosabbak, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy tovább növekedjünk és felülmúljuk versenytársainkat.

4 típusú kritikus sikerfaktor
Négy típust különböztethetünk meg a CSF-ek közül, amelyeket a vállalatoknak figyelembe kell venniük a céljaik eléréséhez:
- Iparág-specifikus tényezők – a konkrét iparág sajátosságaival kapcsolatosak. Ezeket teljesíteni kell a versenyelőny fenntartásához, pl. innovatív megoldások bevezetése egy technológiai vállalat által.
- Stratégiai tényezők – a választott vállalati stratégiából, a márka megítéléséből és a vonzott közönség típusából erednek.
- Környezeti tényezők – a külső hatásokra vonatkoznak, amelyek felett nincs kontrollunk. Ezek közé tartozhatnak a jogszabályi változások, gazdasági válságok, gyors technológiai fejlődés stb. E dinamikák miatt érdemes adatokat gyűjteni és elemezni a környezetünkről, hogy felkészüljünk a potenciális kockázatokra (például PEST elemzés használatával).
- Időbeli tényezők – általában a vállalat belső struktúráiban bekövetkező rövid távú változásokra (pozitív vagy negatív) utalnak, pl. a nemzetközi forgalom növekedése a külföldi piacokra való terjeszkedés miatt.
Kritikus sikerfaktorok a stratégiai menedzsmentben
Mielőtt a CSF és a stratégiai menedzsment közötti kapcsolatra összpontosítanánk – magyarázzuk el, mit jelent az utóbbi kifejezés. A stratégiai menedzsment egy szervezet folyamatos erőfeszítéseit jelenti, hogy alkalmazkodjon és túléljen a piaci körülmények között. Figyelembe véve a gazdasági változások dinamikáját, szükséges a rendszeres eredményértékelés és új ötletek keresése a nyereség növelésére.
Hogyan befolyásolják a CSF a stratégiai menedzsmentet?
A CSF a menedzsment stratégia fő összetevői közé tartoznak. A többi összetevő a céljaik, a kínált termékek vagy szolgáltatások köre, valamint a vállalat működési területe. A kritikus sikerfaktoroknak tükrözniük kell a vállalat stratégiai céljait. A helyes meghatározás segít meghatározni, hogy milyen lépéseket kell tennie egy üzleti egységnek a kitűzött terv végrehajtásához és a haladás nyomon követéséhez.
Hogyan azonosítsuk a kritikus sikerfaktorokat?
Határozzuk meg a vállalat küldetését és értékeit
Milyen kihívásokkal kell szembenéznie a vállalkozásának? Mik a prioritásai? A kérdésekre adott válaszok segítenek meghatározni a küldetést és az értékeket, amelyekkel azonosulni fog. Szélesebb perspektíva megszerzéséhez használjon PEST elemzést, amely kiemeli azokat a külső tényezőket, amelyek befolyásolhatják a vállalkozását. Ezenkívül végezzen SWOT elemzést, hogy megismerje erősségeit, gyengeségeit, lehetséges fenyegetéseit, valamint növekedési lehetőségeit.
Határozza meg a vállalat stratégiai céljait, majd a CSF-t
A küldetés és az értékek megfogalmazása megkönnyíti a megfelelő célok kiválasztását. Ezután gondolkodjon el azon, hogyan lehetne ezeket megvalósítani. Azok a megoldások, amelyek eszébe jutnak, kritikus sikerfaktorok lesznek a vállalkozása stratégiai menedzsmentjében.
Határozzon meg súlyokat a CSF-eknek
Határozza meg, hogy a kiválasztott megoldások közül melyek kritikusak a vállalkozása sikeréhez. Így tudni fogja, hogy mely területekre kell nagyobb figyelmet fordítania, és melyek kevésbé fontosak.
Határozzon meg KPI mutatókat minden kritikus sikerfaktorhoz
Használhat kulcsfontosságú teljesítménymutatókat (KPI-ket) a haladás nyomon követésére. Ezek információt nyújtanak a megtett lépések hatékonyságáról.
Kritikus sikerfaktorok a KKV-k és a stratégiai tervezés terén
A kis- és középvállalatok, amelyek sikeresek akarnak lenni, hasonló kihívásokkal néznek szembe, mint a nagy üzleti entitások. Nem számít, hogy milyen típusú vállalatról van szó, a vezetésnek bizonyos döntéseket kell hoznia. Azonban a KKV-k tevékenységi köre sokkal szűkebb – általában helyi vagy regionális piacon működnek. Ez bizonyos kockázatot jelent, mivel a hiba súlyosabb következményekkel járhat. Ezért esetükben a stratégiai menedzsment folyamat és a CSF kiválasztása egyaránt fontos.
A vállalat piacon eltöltött idejétől függően különböző sikerfaktorok határozzák meg fejlődését. A kezdeti fázisban a következő tényezők játszanak fő szerepet:
- a tulajdonos információgyűjtési és pontos döntéshozatali képessége,
- a választott célok,
- pénzügyi források,
- üzleti források.
Miután a vállalat elérte a relatív stabilitást, a következő szempontok válnak fontossá:
- vezetői készségek és a tulajdonos felelősségdelegálási képessége,
- humán erőforrások,
- technikai és informatikai lehetőségek.
Viszont, amikor a vállalat eléri érettségi szakaszát, a stratégiai képességek döntő összetevővé válnak, amelyek lehetővé teszik számára, hogy magas pozíciót tartson fenn az iparágban, és lássa a további fejlődés lehetőségeit.
Ha egy vállalkozó meg akarja valósítani a koncepcióját, akkor:
- tudatában kell lennie a folyamatoknak, amelyek segítenek a fejlesztések végrehajtásában,
- vezetőnek kell lennie egy adott szektorban vagy piaci résben működnie,
- globálisan kell gondolkodnia, és megoldásokat kell keresnie arra, hogyan lehetne megkülönböztetni termékeit vagy szolgáltatásait,
- figyelembe kell vennie a társadalmi érdeklődést a tevékenységei iránt (CSR).
Példák a CSF-re konkrét stratégiai célokhoz
A kritikus sikerfaktorok kiválasztásának jobb illusztrálására egy fiktív élelmiszerbolt példáját fogjuk használni. Ennek a vállalkozásnak a küldetése: “a legjobb élelmiszerbolttá válni X városban, a legmagasabb minőségű élelmiszert biztosítva a kiskereskedelmi vásárlóknak.” A stratégiai célok és a CSF példái a következők lesznek:
- helyi piaci részesedés növelése – új vásárlók vonzása,
- az ügyfél-elégedettség magas szinten tartása – ügyfélszolgálati képzés biztosítása a személyzet számára,
- az assortiment növelése és diverzifikálása – új beszállítók keresése.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Andy Nichols
Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.