Gondolkodik azon, mi az a B2B e-kereskedelem? A széles definíciója szerint ez egy online értékesítéssel kapcsolatos tevékenység. Hogyan alkalmazzák a vállalatok támogatására? Tudja meg az alábbi cikkből.

B2B e-kereskedelem – tartalomjegyzék:

  1. Mi az a B2B e-kereskedelem?
  2. Miért kifejezetten a B2B e-kereskedelem?
  3. Mik a B2B e-kereskedelem előnyei?
  4. Mik a B2B e-kereskedelem tipikus jellemzői?

Mi az a B2B e-kereskedelem?

Mi az a B2B e-kereskedelem? Ez egy értékesítési platform, amely két vállalat közötti kereskedelemre lett tervezve (business-to-business). Különbözik a B2C (business-to-customer) eszközöktől, mert nem egyéni, hanem üzleti ügyfelekre irányul.

Ennek ellenére mindkét üzleti modellnek sok közös vonása van. Fő közös nevezőjük a vásárlási szokások B2C-ről B2B-re való átvitele. A fiatal munkavállalók, akik szeretnek online vásárolni, akik otthon érzik magukat a digitális környezetben, és akiknek konkrét elvárásaik vannak ezzel kapcsolatban, egyre bátrabban lépnek be az üzleti világba. Ők egy teljes információs csomagot szeretnének egy helyen, és értékelik az online kommunikációt. Az új felhasználók kényelmet és pozitív vásárlási élményeket várnak el a B2B e-kereskedelmi platformoktól. Pontosan ugyanazt, mint a B2C platformoktól.

Azonban a B2B e-kereskedelem nem lehet csupán egy papíralapú katalógus, amelyet a virtuális valóságba helyeznek. Olyan multi-csatornás platformnak kell lennie, amely a vásárlóknak releváns ajánlatokat is biztosít, és támogatást nyújt a megvalósítás minden szakaszában.

Miért kifejezetten a B2B e-kereskedelem?

Ez a típusú értékesítési platform még mindig egyre népszerűbbé válik. Használata folyamatosan növekszik. Leggyakrabban nagykereskedelemre alkalmazzák – online boltként működik a vállalatok számára.

Ez nagyszerű megoldás, mert lehetővé teszi a teljes értékesítési folyamatok automatizálását. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a vásárló és az eladó értékesítési rendszerei integrálva vannak, így amint az egyes tételek a kereskedő raktárában alacsonyra csökkennek, automatikusan küldésre kerülnek a feltöltéshez. Az értékesítési adatok mindig frissülnek a raktári rendszerekkel, ERP-vel vagy CRM-mel való kapcsolódásnak köszönhetően.

Sok lehetőséget ad a vállalat ajánlatának személyre szabására is, amit mind a rendszeres, mind az új ügyfelek értékelni fognak. Főként az egyedi árlistákról van szó, amelyek megkönnyítik a vállalat kereskedelmi politikájának megvalósítását. Ez a típusú értékesítési platform átlátható termékbemutatást is lehetővé tesz, valamint intuitív vásárlási folyamatot.

Mik a B2B e-kereskedelem egyéb előnyei? Ez a kommunikációs csatorna eliminálja az értékesítési képviselők alkalmazásának szükségességét, ami jelentősen csökkenti a vállalkozás működési költségeit. Ezzel szemben az értékesítési csapat többi munkatársa könnyen hozzáférhet az értékesítési célok eléréséhez szükséges információkhoz, ami maximalizálja a munkájuk eredményeit. Ezen kívül egy ilyen “bolt” huszonnégy órában, hét nap a héten működik, így a vállalkozó nem korlátozódik semmilyen időkeretre a megrendelések leadásakor.

Jól megvalósított B2B e-kereskedelem segítségével nagyobb ügyfélkört is elérhet. Természetesen ez több bevételhez vezet. Éppen ezért érdemes befektetni egy ilyen értékesítési platformba, különösen a poszt-pandémiai időszakban, amikor a legtöbb folyamat a digitális világba került.

Mik a B2B e-kereskedelem előnyei?

A folyamatosan fejlődő piac, a heves verseny és a követelőző ügyfelek azt jelentik, hogy a vállalatoknak folyamatosan új eszközöket kell keresniük működésük javítására. Ezért egyre több vállalat dönt a B2B e-kereskedelmi értékesítési platform bevezetése mellett. A megvalósítás előnyeit biztosan gyorsan észre fogják venni.

Az online boltban való vásárlás egyszerűen nagyon kényelmes – rengeteg időt takaríthat meg, és egyidejűleg széles termékválasztékot böngészhet. Ez a szigorúan üzleti kapcsolatokra is vonatkozik. A B2B e-kereskedelem bevezetése jelentősen javítani fogja az információáramlást a címzett és a vállalkozók között. Automatizálni fogja az értékesítési és vásárlási eljárást. Fontos előny a B2B platform ERP rendszerekkel vagy raktári és könyvelési rendszerekkel való integrálásának lehetősége. Az adatok cseréje e rendszerek között biztosan javítani fogja a vállalatnál zajló folyamatokat.

Ez növelni fogja az értékesítési osztály hatékonyságát is. A B2B e-kereskedelmi platform lehetővé teszi a vállalat költségeinek csökkentését is, mivel csökkenti a szolgáltatásért felelős munkatársak arányát – már nem kell e-mailes levelezést folytatniuk, értesítéseket vagy panaszokat fogadniuk.

Az ügyfelek hozzáférhetnek a megrendelések, számlák vagy egyéb dokumentumok történetéhez, de a jelenlegi készlet szintjeihez is, így nem fordulhat elő, hogy olyan árut rendelnek, amely jelenleg nem elérhető. A folyamatos adathozzáférésnek köszönhetően gyorsan ellenőrizhetik a megrendelések, panaszok vagy egyéb értesítések aktuális állapotát. A rendszer huszonnégy órában működik, ami nagy előny az ügyfelek számára és kényelmet jelent a tulajdonosoknak. Nincs szükség várakozásra az ügyfélszolgálattal való kapcsolatfelvétel óráira. A vásárló bármikor leadhatja a rendelését, még éjszaka is.

B2B e-kereskedelem

Mik a B2B e-kereskedelem tipikus jellemzői?

Mi jellemzi a B2B e-kereskedelmet? Az online értékesítés ezen formáját megkülönböztető jellemzők a következők:

  • nagy kosár, amely lehetővé teszi sok termék egyszerre történő rendelését, valamint a lehetőség azonos rendelés megismétlésére,
  • több döntéshozó – a rendelés teljesítését gyakran több ember dönti el egy cégen belül,
  • az ajánlat testreszabásának lehetősége – néha minden cégnek más eladási árai vannak,
  • az értékesítési folyamatok automatizálása a vásárló és az eladó rendszereinek integrálásával,
  • az eladó cég értékesítési osztályának munkájának megkönnyítése.

A pandémia jelentős növekedést eredményezett az online értékesítésben, amit a B2B szektorban is észleltek. 2022-ben a legtöbb márka pozitív változásokat észlelt a piacon, és kijelentette, hogy a B2B e-kereskedelembe való belépés előnyei elsősorban: növekvő értékesítés (57%), az ügyfelek számának növekedése (48%), valamint a kínálatban lévő termékek választékának bővülése (32%).

Olvassa el ezt is: A legfontosabb trendek az e-kereskedelemben 2022-ben

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.

Martin Sparks

Az e-kereskedelem iránt érdeklődők, akik folyamatosan kutatnak az interneten, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy nem hagytak ki semmilyen fontos információt a nyereséges online boltok indításával és bővítésével kapcsolatban.

View all posts →