A tavalyi év végén sok szó esett a HR területén a munkaerőpiacon megjelenő új trendről, amelyet “csendes kilépésnek” neveztek. Ez a jelenség tudatos lemondást jelentett a munkavégzésről a munkaszerződésben felsorolt standard feladatokon túl, és elsősorban a fiatal, teljes munkaidős alkalmazottak viselkedését írta le, akiket a Z-generáció tagjaiként klasszifikáltak. Ez valóban így van, amit egy az Egyesült Államokban végzett kutatás is megerősít. Ma megnézzük, hogy valóban csökken-e az alkalmazottak elkötelezettsége, és megpróbáljuk megmagyarázni, hogy ez mivel magyarázható. Emellett kiemeljük a legjobb taktikákat, amelyeket a HR alkalmazhat a probléma minimalizálása érdekében.
Az alkalmazottak elkötelezettsége csökken – tartalomjegyzék:
- Alkalmazotti elkötelezettség vs. felmérési eredmények
- Miért csökken az alkalmazottak elkötelezettsége?
- Hogyan gondoskodjunk az alkalmazottak elkötelezettségéről?
- Alkalmazotti elkötelezettség – összefoglalás
Alkalmazotti elkötelezettség vs. felmérési eredmények
A Gallup Intézet, a világ egyik legismertebb közvélemény-kutató cége, volt az első, aki riasztást adott ki az alkalmazottak elkötelezettségének témájában, nemrégiben közzétéve a 2022-es amerikai felmérésének összefoglalóját (melyet negyedévente ismételnek meg 15,000 fős mintán). A felmérés megállapította, hogy több mint egy évtized után először csökkent a munkahelyi elkötelezettség mértéke. Jelenleg csak a teljes és részmunkaidős alkalmazottak 32%-a válaszolt pozitívan e tekintetben, szemben a 2021-es 34%-kal és a 2020-as 36%-kal. A felmérés keretében az alkalmazottak elkötelezettségét olyan elemek alapján értékelték, mint:
- az elvárások világossága,
- a cég küldetéséhez vagy céljához való viszony,
- tanulási és fejlődési lehetőségek,
- a legjobb teljesítmény nyújtásának lehetősége,
- a munkáltató érdeklődése és gondoskodása.
Miért csökken az alkalmazottak elkötelezettsége?
Bár a csökkenés viszonylag kicsinek tűnik, mégis aggasztó lehet a szakemberek számára, és elgondolkodhatnak azon, hogy mi állhat a háttérben. Mégis, ez bizonyára generációs váltásból is eredhet, mivel a mai fiatalok, akik csak néhány éve léptek be a munkaerőpiacra, nem tartják a legfontosabbnak, hogy egy szervezet részei legyenek és annak sikeréért dolgozzanak. Úgy vélik, sokkal fontosabb, hogy lehetőségük legyen fejlődni és új készségeket tanulni, valamint fenntartani az egészséges munka-magánélet egyensúlyt.
Másrészt érvelni lehet amellett is, hogy a COVID-19 világjárvány megváltoztatta az emberek gondolkodását arról, hogy mi számít a legfontosabbnak az életben – az alkalmazottak most nagyobb hangsúlyt fektetnek az egészségükre és a fizikai vagy mentális jólétükre, ami hatással lehet a látható és tanulmányozott elkötelezettségre a munkában.
Hogyan gondoskodjunk az alkalmazottak elkötelezettségéről?
Azonban nem úgy van, hogy a szervezetek – különösen a HR osztályok – ne rendelkeznének eszközökkel az alkalmazottak céghez való viszonyának és feladataikhoz való hozzáállásának pozitív befolyásolására. Íme néhány a legnépszerűbb technikák közül, amelyek javíthatják az alkalmazottak elkötelezettségét.
- Biztosítsa a világos és átlátható célokat – a szervezet céljainak világosnak és érthetőnek kell lenniük mindenki számára, és egyben összhangban kell lenniük az egyéni célokkal (a cég küldetésének, víziójának és fejlesztési stratégiájának megértése kulcsfontosságú ezen a területen).
- Ápolja az alkalmazottak szakmai fejlődését – a HR-nek lehetőségeket kell biztosítania az alkalmazottak folyamatos fejlődésére és készségeik javítására képzések, mentorálási programok vagy új készségek megszerzésének támogatása révén (így érzi magát értékesnek az alkalmazott, és az új készségek segítik a jobb teljesítmény elérésében)
- Rendszeres visszajelző beszélgetések lebonyolítása – a rendszeresen tartott beszélgetések a legjobb módja annak, hogy megtudják az alkalmazottak igényeit, véleményét és javaslatait a szervezeten belüli munkával kapcsolatban, és így megvizsgálják az egyéni elkötelezettség szintjét.
- Építse ki a megfelelő szervezeti kultúrát – a HR osztály felelőssége, hogy biztosítsa, hogy a szervezet barátságos légkörrel rendelkezzen, és hogy minden alkalmazott kényelmesen érezze magát a munkahelyén.
- Valósítson meg testreszabott juttatásokat a motiváció növelése érdekében – e tekintetben a HR választhat klasszikus megoldásokat (pl. sportkártya, egészségbiztosítás, orvosi csomag, képzési támogatások) vagy fogadhat nem standard lehetőségekre (pl. extra szabadnapok, wellness programok stb.).
- Rendezzen eseményeket és csapatépítő találkozókat – a rendszeresen megismételt csapatépítő találkozók és céges események lehetőséget biztosítanak az egyének közötti együttműködés javítására, ami hatással van a napi feladatok teljesítésére.
- Ápolja a munka-magánélet egyensúlyt – a rugalmas munkaidő és helyszín, a részmunkaidős munkavégzés lehetősége szükség esetén, a megértő hozzáállás nehéz helyzetekben, valamint a hibrid vagy távoli munkavégzés lehetősége az egyének elvárásainak megfelelően csak példák arra, hogy a HR hogyan biztosítja, hogy az alkalmazottak fenntarthassák a munka-magánélet egyensúlyt.

Alkalmazotti elkötelezettség – összefoglalás
A munkaerőpiacon a COVID-19 világjárvány következményei miatt bekövetkezett változások, az üzleti tevékenység új generációja vagy annak részesévé válás, a fizikai és mentális egészség iránti fokozottabb aggodalom – mindezek az elemek nem maradhattak hatással az alkalmazottak feladataik iránti elkötelezettségére. A HR osztálynak tudatában kell lennie az ilyen trendeknek vagy tendenciáknak a piacon, és próbálnia kell észlelni a figyelmeztető jeleket az alkalmazottak körében. Biztosan hasznosak lesznek a rendszeres anonim munkavállalói elégedettségi felmérések e tekintetben, amelyek segítenek megvizsgálni azokat a területeket, amelyek támogatásra szorulnak minden csapatban vagy osztályban. Akkor tudni fogja, hogy milyen intézkedések – például a ma említett technikák – biztosítják a pozitív változást az egyének viselkedésében a csapatában.
Olvassa el ezt is: Hogyan segíthet a HRIS szoftver az alkalmazottak elkötelezettségének növelésében a munkahelyen?
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTokon.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.