Miután egy cég sikeresen vonzotta az első vásárlóit, új kihívás merül fel – a termékekhez kapcsolódó vásárlói bázis kiépítése és folyamatos bővítése. Hogyan lehet megfelelően bemutatni a piacra kínált ajánlatokat, hogy elnyerjük a fogyasztók őszinte bizalmát? Íme néhány módszer, amelyek gyorsan egy kicsit erősebb kapcsolatot teremtenek az ügyféllel, tovább erősítve érzelmi kötődésüket a márkához.
Vásárlói bázis – tartalomjegyzék:
- Mi az a vásárlói bázis?
- Az ideális keresése
- Látnak engem?
- Jövedelmező kötődés
- A vásárlói bázis növelése – miért éri meg?
Mi az a vásárlói bázis?
Amikor valaki vállalkozást indít, gyakran találkozik azzal az állítással, hogy egy cég sikerét nagymértékben befolyásolja a bővített vásárlói bázis. De hogyan kell ezt a fogalmat értenünk, és minden új vásárlás automatikusan a bázisunk bővülését jelenti?
A vásárlói bázis kifejezés leggyakrabban egy adott céghez kapcsolódó leglojalitásabb és legelkötelezettebb vásárlók csoportját jelöli. Ez a csoport tehát azokat a célcsoportunkba tartozó vásárlókat jelenti, akik tökéletesen illeszkednek a korábbi szakaszokban már kialakított vásárlói személyiség vázlatába. Gyakran megkülönböztethetjük az ilyen vásárlókat a márkához fűződő érzelmi kötődésük alapján, amely például a cég hagyományából és történetéből, valamint bizonyos üzleti tevékenységeket irányító ötletekből és értékekből fakad.
Az ideális keresése
Ahhoz, hogy a vásárlói bázis teljes mértékben betöltse funkcióját, amely elősegíti a hatékony piaci jelenlétet, fokozatosan bővíteni kell. A folyamatos fejlődés azt jelenti, hogy még a nehezebb időszakokban is, amelyek például a gazdasági helyzet romlásából adódnak, a cég biztosítja magát a termékeikhez hű vásárlókkal való együttműködés révén.
Ezért rendkívül fontos elem a vásárlói bázis bővítésére vonatkozó hatékony stratégia kidolgozása. Ezen a szakaszon érdemes kihasználni a célcsoporttal kapcsolatos potenciális információkat, amelyek alapként szolgálhatnak. A tökéletes vásárló sziluettjének pontos jellemzése lehetővé teszi a kulcsfontosságú stratégiai tevékenységekre való összpontosítást, csökkentve a felesleges lépéseket, amelyek gyakran további költségeket generálnak.
Ugyanakkor érdemes alkalmazni a SPIN módszert, hogy elősegítsük a vásárlók, valamint az általunk kínált termékek jelentésének jobb megértését. E technika neve a következő szavak rövidítése: helyzet, probléma, következmény és szükségletek/előnyök, és egy potenciális vásárlóval folytatott beszélgetésen alapul. A megfelelő sorrendben már kidolgozott kérdések feltevésével lehetőség nyílik arra, hogy még a látszólag láthatatlan vásárlói igényeket is észrevegyük.
Ily módon a márka értékes információkat kap arról, hogyan lehet a legjobban igazítani a terméket, a piacra való bemutatás módját és az összes kommunikációt a célközönséggel. Ezen kívül egy ügyesen lebonyolított SPIN beszélgetés olyan irányba terelheti a vásárlókat, hogy felfedezzék a bemutatott termék megvásárlásának szükségességét, minden előnyével együtt.
A meghatározott vásárlói személyiségre való összpontosítás egyszerűsíti a vásárlói bázis kiépítésének és bővítésének folyamatát, amely eredményeként csak a márka számára legértékesebb képviselőkből állhat. Az ő szokásaik, problémáik és vágyik alapos megértése lehetőséget ad a stratégia megfelelő igazítására. Ennek eredményeként a megjelent termék a vásárlók legnagyobb igényeinek tökéletes megjelenítésévé válik, így képtelenek ellenállni a vásárlás kísértésének.

Látnak engem?
Bármilyen tevékenység, amely a vásárlókkal való kapcsolatok kiépítésével kapcsolatos, megköveteli a megfelelő érzéket. Egyrészt a vállalkozások, különösen a kezdő cégek megfelelő működésének alapja az új vásárlók megszerzése. Másrészt azonban nem szabad elfelejteni a rendszeres vásárlókat, akiknek már egy ideje szolgáltatásokat nyújtunk. E kétféle tevékenység kombinációját pontosan egy ügyesen karbantartott vásárlói bázis szolgálja, amely a logikus fenntartás mellett folyamatosan bővül is.
Az általános márkaismertség a piacon segít fenntartani ezt a fajta egyensúlyt. A kínálat népszerűsége nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a meglévő vásárlók megnyugodjanak vásárlási döntéseik érvényességében, miközben új vásárlókat vonz, akik kíváncsiak, hogy saját maguk teszteljék a sokat hirdetett terméket.
A márka online tevékenységeken, valamint a valós világban is építheti a hírnevét. Jól pozicionált és optimalizált weboldal, ügyesen kezelt közösségi média, hírlevelek használata, promóciók, minták kínálata, ajánlási rendszer vagy részvétel különböző partnerprogramokban – ezek a sokoldalú eszközök tökéletesen népszerűsítik a céget még egy erősen diverzifikált piacon is.
Jövedelmező kötődés
A vásárlói bázis kiépítése a vásárlók valódi kötődésének megteremtésére összpontosít az egyes termékekhez vagy akár a márkához mint egészhez. A kapcsolódó stratégiának olyan mértékben kell befolyásolnia a vásárlók ajánlatokkal kapcsolatos percepcióját, hogy a környezet változásaitól függetlenül hűek maradjanak korábbi vásárlási választásaikhoz.
Ennek érdekében a sablonos marketing erőfeszítések mellett a cégeknek érdemes egy kicsit személyre szabottabb tevékenységekre is fogadniuk, amelyek szintén érzelmi töltettel bírnak, és a hitvallásuk alapján jönnek létre. Ezért a létrehozott reklámüzenetet a célcsoport előzetes elemzése alapján kell megalkotni. Ez növeli a pozitív visszajelzések és ajánlások megszerzésének valószínűségét, amelyek a legfontosabb elemmé válnak az új vásárlók vonzásában.
Segítő eszköz a vásárlói bázis bővítésében egy tematikus blog is, amelyet a cég vezet, és amely a tiszta szórakoztatási funkció mellett a közönséget is oktatja. A blog a márka és vásárlói közötti kapcsolatfajtává válik. Egyrészt a cég tartalmat publikálhat, miközben hirdeti termékeit, másrészt a vásárlók lehetőséget kapnak arra, hogy kommentálják a szövegeket, kérdéseket tegyenek fel vagy véleményt nyilvánítsanak bizonyos témákban.
A vásárlói bázis növelése – miért éri meg?
A vásárlói bázis átgondolt kiépítése és folyamatos bővítése nagymértékben megkönnyíti a különböző marketing tevékenységeket, lehetővé téve számunkra, hogy valóban releváns tevékenységekre összpontosítsunk, amelyek megfelelnek a konkrét fogyasztói ízlésnek. A vásárlók csoportjának azonosítása, akik valóban érdeklődnek a termékünk iránt, növeli az egész üzlet fejlődésének esélyeit. Amikor a vásárlók képesek érzelmi benyomásokat szerezni a kézzelfogható termékek mellett, még erősebben kötődnek a márkához. Ennek eredményeként a vásárlói bázis bővítésével a cég folyamatosan növeli elérhetőségét, ami végső soron erősíti a piaci pozícióját.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTokon.
Andy Nichols
Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.
The most important questions
-
Mi az ügyfélkör?
A vásárlói bázis kifejezést leggyakrabban egy adott vállalathoz kapcsolódó leglojalitásabb és legelkötelezettebb vásárlók csoportjaként értelmezik.
-
Mi teszi lehetővé a SPIN módszer ügyes alkalmazását?
A márka így értékes információkat nyerhet arról, hogyan lehet a leghatékonyabban testre szabni a terméket, a piacon való megjelenésének formáját és minden kommunikációt a célközönséggel.
-
Mit kell különösen szem előtt tartanod, amikor az ügyfélköröd építésén dolgozol?
Egyrészt a vállalkozások, különösen a kezdő vállalkozások megfelelő működésének alapja az új ügyfelek megszerzése. Másrészt nem szabad elfelejteni a rendszeres ügyfeleket, akiknek már egy ideje szolgáltatásokat nyújt.
-
Hogyan segít a vevői bázis kiépítése?
A valódi érdeklődéssel rendelkező vásárlói csoport azonosítása növeli az esélyt az egész üzlet fejlesztésére, tovább erősítve a cég piaci pozícióját.