A jelenlegi piaci valóságban a vállalat versenyképességének javítására vagy fenntartására irányuló tevékenységek rendkívül fontos szerepet játszanak. A menedzsmentben különböző típusú stratégiai elemzési módszereket használnak a dinamikus gazdasági helyzet nyomon követésére és következtetések levonására. Az egyik ilyen a kritikus sikerfaktorok elemzése (KSF). Olvassa el cikkünket, hogy többet megtudjon a kritikus sikerfaktorok elemzéséről.
Kritikus sikerfaktorok elemzése – tartalomjegyzék:
- Mi a kritikus sikerfaktorok (CSF) elemzése?
- Kritikus sikerfaktorok és a vállalat helyzetének értékelése
- A vállalat helyzetének értékelése kritikus sikerfaktorok (CSF) segítségével
- Mik a CSF elemzés előnyei?
- A vállalat helyzetének értékelése kritikus sikerfaktorok (CSF) segítségével – példák
- Összegzés
Mi a kritikus sikerfaktorok (CSF) elemzése?
Ha nem tudja, mik a kritikus sikerfaktorok, nézze meg cikkünket: A kis- és középvállalkozások kritikus sikerfaktorai.
Miután meghatározta, hogy a szervezete mely jellemzői járulnak hozzá a növekedéséhez, elvégezheti a kritikus sikerfaktorok elemzését. Ez magában foglalja azoknak a jellemzőknek a meghatározását, amelyek erősítik a vállalata pozícióját.
A pontos CSF elemzés elvégzéséhez az alábbi két módszer egyikét kell alkalmazni:
- egy kétszintű elemzés, amely magában foglalja a vállalat állapotának értékelésére szolgáló kritériumok listájának elkészítését, majd a szervezet erősségeinek és gyengeségeinek listáját,
- a CSF lista létrehozása, amennyiben az a vállalkozás legrelevánsabb aspektusait lefedi.
Ezután szükséges egy referencia pontot beállítani a vizsgált vállalat számára – egy versenytárs vállalatot vagy egy olyan vállalatot, amely rendelkezik az összes CSF-fel. Az első esetben a módszer nem biztos, hogy megbízható, mivel a választott entitástól függ. A második megoldás kedvezőbbnek tűnik, mivel egy bizonyos ideális modellt mutat be, amelyre törekedhetünk.
Kritikus sikerfaktorok és a vállalat helyzetének értékelése
A vállalat általános stratégiája a vállalat által megfogalmazott célokon és a belső és külső környezet vizsgálatán alapul. Ezután meg kell határozni a célpiacunk természetét és a versenyelőnyt. Ez az a szakasz, amelyet stratégiai pozicionálásnak nevezünk. Így a vállalat pozíciójának megállapítása nemcsak a stratégia létrehozásának végső eleme, hanem az is azonosítható a versenyképesség kiválasztott elemeivel, mint például a kritikus sikerfaktorokkal.
A vállalat helyzetének értékelése kritikus sikerfaktorok (CSF) segítségével
A vállalat piacon való pozicionálása a termék vagy szolgáltatás által nyújtott előnyök bemutatására irányul. Hogyan lehet értékelni egy szervezetet és meghatározni a stratégiai pozícióját a versenytársak között? Ehhez felhasználhatja a kritikus sikerfaktorok elemzését.
- Határozza meg a CSF listáját
Határozza meg, hogy a vállalata melyik szektorban működik, és válassza ki azokat a kritikus sikerfaktorokat, amelyek versenyelőnyt adnak Önnek.
- Határozza meg a CSF-t és rendeljen hozzájuk súlyokat
Miután meghatározta a kritikus sikerfaktorokat egy adott szektorban, súlyokat rendelhet hozzájuk.
- Határozza meg a szervezet erősségeit és gyengeségeit
Ebben a szakaszban egy értékelési skála formájában kapja meg az eredményt, és emellett – az erősségek és gyengeségek elemzését.
- Határozza meg a kritikus sikerfaktorok listáját – 6-10 kritériumot kell találni. Ezek lehetnek: ár szint, képzett személyzet, márkakép, szolgáltatások köre, promóció hatékonysága, ügyfélszolgálat minősége, technológiai szint stb.
- Adjon súlyokat a kiválasztott tényezőknek. Ideális esetben az összegük kerek számra kell, hogy kerekedjen, pl. 20. Ezután használjon egy Likert-skálát (1-5) az egyes elemek értékelésére:
- Határozza meg a szervezet erősségeit és gyengeségeit a kapott stratégiai profilok segítségével.

Mik a CSF elemzés előnyei?
A kritikus sikerfaktorok elemzése felhívja a figyelmet azokra az aspektusokra, amelyeknek a menedzsment figyelmét kellene felkelteniük. Megmutatja, hogy melyek segítenek elérni a versenyelőnyt, valamint azonosítja a vállalat erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és fenyegetéseit. Viszonylag gyorsan elvégezhető, és más stratégiai elemzési módszerekkel kombinálható.
Kétségtelenül hasznos eszköz, amely jól működik a stratégiai menedzsment szempontjából fontos döntések meghozatalakor.
A vállalat helyzetének értékelése kritikus sikerfaktorok (CSF) segítségével – példák
A módszer használatának illusztrálására és magyarázatára vegyük X vállalat és Y versenytárs példáját. Ez működhet a ruházati iparban, pénzügyi iparban, autóiparban stb. Amit csinál, attól függően a konkrét kritikus sikerfaktorokat módosítani kell.
1 – a vállalat gyenge, és sokkal rosszabbul teljesít, mint a többi versenytársa,
2 – a vállalat rosszabbul teljesít, mint a versenytársai,
3 – a vállalat átlagos, és semmilyen módon nem tűnik ki,
4 – a vállalat nagyon jól teljesít a versenytársaihoz képest
5 – a vállalat úttörő.
Így értékelje X vállalatot és versenytársát, Y-t. Most már kiszámíthatja a súlyozott átlagot.
1. táblázat. X vállalat CSF

2. táblázat. Y vállalat CSF

3. táblázat. X és Y vállalat stratégiai profiljai

A táblázatban minden érték megjelölésével megkaptuk a vizsgált vállalatok stratégiai profiljait. Ez lehetővé teszi, hogy elemezze a vállalata piaci helyzetét a versenytársakkal szemben, hogy mely területek az erősségei (képzett személyzet), és min kell még dolgoznia (promóció hatékonysága).
Összegzés
Összegzésül, a kritikus sikerfaktorok elemzésének használata érdekes alternatíva a adott vállalkozás piaci helyzetének értékelésében. Sok hasznos információt nyújt, amely hozzájárulhat a múltbeli hibák kijavításához és pozitív változások végrehajtásához a vállalkozásában.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Andy Nichols
Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.