A határokon átnyúló e-kereskedelem azt jelenti, hogy termékeket vásárolnak vagy adnak el online boltokon keresztül más országokból. A tranzakciók különböző helyszíneken lévő vásárlókat és eladókat vonnak be, akik gyakran különböző valutákat és nyelveket használnak, valamint ami a legfontosabb, különböző jogi eljárásokat követnek.
A határokon átnyúló e-kereskedelem kulcsfontosságú jellemzői – tartalomjegyzék:
- Mi az a határokon átnyúló e-kereskedelem?
- A határokon átnyúló e-kereskedelem indítása – kulcsfontosságú tényezők, amelyeket figyelembe kell venni
- Határokon átnyúló kereskedelem – a legfontosabb szempontok, amelyeket figyelembe kell venni a kereskedelem során
- Piacok és határokon átnyúló kereskedelem
Mi az a határokon átnyúló e-kereskedelem?
A határokon átnyúló e-kereskedelem vagy online határokon átnyúló kereskedelem napjaink egyik leggyorsabban növekvő e-kereskedelmi formája. Néhány tanulmány azt mutatja, hogy a határokon átnyúló e-kereskedelem növekedése a következő években meg fog duplázódni. A határokon átnyúló e-kereskedelem magas használata a fogyasztói vásárlási preferenciák megváltozásának eredménye.
Az információk gyorsasága, a mobilitás, valamint a folyamatos internet-hozzáférés lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy külföldi piacokra lépjenek és termékeket keressenek külföldön. Mindez a globalizációnak köszönhető, amely egy nagy arénává egyesíti az összes piacot az áruk és szolgáltatások cseréjére. Ezért érdemes növelni a vállalat versenyképességét és befektetni a határokon átnyúló műveletekbe.
A vásárlók szívesen vásárolnak termékeket más országokból, mert gyakran alacsonyabb ár, magasabb minőség vagy egyszerűen hiány van az adott termékekből az ő országukban. Néhány márka nem elérhető minden országban. Néha a vásárlók egyszerűen valami különlegeset és egyedit szeretnének vásárolni, ezért külföldi boltokban nézelődnek.

A határokon átnyúló e-kereskedelem indítása – kulcsfontosságú tényezők, amelyeket figyelembe kell venni
Elsősorban megfelelő online platform létrehozása elengedhetetlen a határokon átnyúló e-kereskedelemhez. Akár saját online bolt létrehozását fontolgatja, akár csak egy online platformot, azt gondosan be kell állítani. Az alapok közé tartozik az értékes tartalom, a világos és látható rendelési információk, a feltételek és a termékek vagy szolgáltatások kategóriái.
Eladóként választhat egy piac típusú weboldalt. Ezek az oldalak jelentős elismerést nyertek, és online piaci központokká váltak, ahol sok eladó kínál termékeket különböző iparágakból. Az ilyen oldalak adminisztrátorai a technikai ügyeket intézik az eladók által fizetett jutalékért.
Határokon átnyúló kereskedelem – a legfontosabb szempontok, amelyeket figyelembe kell venni a kereskedelem során
- Fizetés – a szerződés megkötésének véglegesítése érdekében a tranzakciót úgy kell előkészíteni, hogy lehetővé tegye az eladás lebonyolításához szükséges ország valutájának kezelését. Figyelembe kell venni a megadott ország preferált fizetési módját – néha ez hitelkártya vagy PayPal, stb.
- Szállítás – a szállítási módot a preferenciáihoz kell igazítani. Számos lehetőség van: a futár közvetlenül a vásárló otthonába szállíthatja a csomagot, vagy elhelyezheti azt egy csomagautomata, egy állandó pont vagy egy közeli bolt gyűjtőhelyén.
- Visszatérítési politika – a fogyasztói védelem érdekében elengedhetetlen, hogy a feltételekben mindig világosan rögzítse, hogy az áruk visszaküldhetők, ha nem viselték őket, nem sérültek, és az időkorlát nem járt le.
- Vámeljárások – az Európai Unión kívül be kell tartani a vámkövetelményeket.
- Szabályozások – a jogi eljárások országonként változnak, ezért győződjön meg róla, hogy megismeri a vonatkozó szabályozásokat, mielőtt

Piacok és határokon átnyúló kereskedelem
A piacok olyanok, mint a üzemanyag, amely hajtja a határokon átnyúló kereskedelmet. Valószínűleg nincs könnyebb módja a nemzetközi terjeszkedés megkezdésének, mint hogy vállalkozását ilyen platformokon indítsa el. Nem kell a nulláról felépítenie az online boltját – választhat egy kész megoldást.
Ez egy nagyszerű módja a felfedezésnek is. A piacok lerövidítették a távolságot az eladó és a vásárló között. A vásárlók böngészhetnek az ajánlatok között, és választhatják ki a legjobbat maguknak. Ez az egyik tényező, ami miatt ezek a típusú oldalak olyan népszerűek.
A logisztika olyan mértékben fejlődött, hogy egy termék másik országba történő szállítása még mindig nyereséges. Ez lehetővé teszi, hogy még a kis eladók is versenyezzenek a nagyokkal – a nemzetközi piacra való belépés küszöbe végre elérhetővé vált számukra.
Másik fontos szempont, hogy a fogyasztók nem félnek ilyen tranzakciókat lebonyolítani, és egyre inkább hajlandóak külföldön vásárolni. Ez különösen igaz a legfiatalabb fogyasztói csoportra. A statisztikák szerint a 16-24 évesek a legvalószínűbb, hogy más EU-s országok eladóitól rendelnek (34%), valamint az EU-n kívülről (24%). Ez a százalék kissé alacsonyabb az idősebb fogyasztók esetében – 31% Európában és 21% Európán kívül. Az 55-74 évesek a legkevésbé valószínű, hogy nemzetközi vásárlásokat végeznek – 21% az EU-ban és 15% a világ többi részén.
Olvassa el ezt is: Mi az e-kereskedelmi stratégia? – 4 kulcselem
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.
Martin Sparks
Az e-kereskedelem iránt érdeklődők, akik folyamatosan kutatnak az interneten, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy nem hagytak ki semmilyen fontos információt a nyereséges online boltok indításával és bővítésével kapcsolatban.