A glokalizáció egy olyan kifejezés, amely két szót egyesít: globalizáció és lokalizáció. A technológiák gyors fejlődése jelentősen hozzájárult a globalizációhoz. Az üzleti világban globális trendeket látunk, amelyek egységes képet alkotnak a tömegfogyasztókról. A különböző csoportok hasonló vásárlási magatartása ellenére a társadalom még mindig heterogén, és a kínálat helyi igényekhez való megfelelő igazítása erős alkupont a világ minden táján működő vállalatok számára.

Glocalizáció – tartalomjegyzék:

  1. Mi a glokalizáció?
  2. Cselekedj globálisan, gondolkodj lokálisan
  3. A glokalizáció példái
  4. Összefoglalás

Mi a glokalizáció?

A globalizáció természetének megértéséhez meg kell különböztetni kétféle piacot, a globálisat és a lokálisat. A név szerint a globális tevékenység a korlátok és a közvetlen környezethez való kötődés levetkőzésén alapul. De a glokalizáció gondolatával összhangban azoknak a vállalatoknak, amelyek tevékenységüket az egész világra kiterjesztik, még inkább figyelniük kell a kínált termékek helyi alkalmazkodására.

A glokalizáció folyamata a globális és lokális piacok összekapcsolásaként és kölcsönös behatolásaként határozható meg. A márkák felismerhetők, mert a vállalkozás sok különböző országban működik, de a cég valódi sikerének kulcsa a különböző ügyfélcsoportok közötti különbségek megértése és ennek a tudásnak a felhasználása egy olyan ajánlat létrehozására, amely megfelel a helyi normáknak és hagyományoknak.

A globalizációnak köszönhetően a globálisan használt termék még egyedibbé válik a megadott célcsoportok számára. A helyi igazítások nem változtatják meg a termék lényegét, de a testreszabott promóció még inkább tükrözi a fogyasztók preferenciáit.

Cselekedj globálisan, gondolkodj lokálisan

A márkák nemzetközi terjeszkedése lehetővé teszi számukra, hogy széles közönséget érjenek el, ami pozitívan növeli az egész vállalat eredményeit. De a világ egységes képe a gazdaság túlzott homogenizálódásához vezet, figyelmen kívül hagyva a helyi vásárlókat.

A glokalizáció megnyitja a vállalkozók szemét a specifikus csoportok igényeire, egyúttal kiemelve a társadalom kulturális referenciáinak fontosságát. Ennek eredményeként egy ilyen megközelítés előnyöket hoz mind a cég, mind a vásárlók számára.

A hagyomány és az igények alapos elemzése lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy szinte ideális termékeket állítsanak elő, amelyek megfelelnek a megadott közösség egyéni követelményeinek. Ezenkívül egy jól átgondolt marketingkampány, amely a kulcsigényekre összpontosít, eléri a vásárlók szívét, meggyőzve őket, hogy válasszák a konkrét márkát. Másrészt a vásárló személyre szabottabb termékeket kap, amelyek a alapvető elvárások mellett megfelelnek a kultúrájának és hagyományainak.

Glocalizáció – globális termékek versus helyi igények

A glokalizáció példái

Az egyik legismertebb márka, amely követi a glokalizáció ötletét, a McDonald’s. A gyorséttermek hálózata már sok éve működik a piacon, és új létesítményeket nyit meg világszerte. Ahelyett, hogy egységes menüt kínálnának minden helyszínen, a McDonald’s úgy döntött, hogy különböző termékeket vezet be, amelyek illeszkednek a különböző régiók kultúrájába. Egy különleges menü, amely figyelembe veszi a különböző országok kulináris preferenciáit, és ennek köszönhetően a McArabia Chicken elérhető az arab országokban, a McLobster Kanadában, a McItaly Olaszországban, míg a McBeer Németországban vásárolható meg.

Hasonló stratégiákat alkalmaznak olyan jól ismert láncok, mint a TacoBell vagy a Starbucks, amelyek a piacon kiemelkednek azzal, hogy a menüt a helyi ízekhez és a belső dizájnhoz igazítják, amely megfelel a specifikus kultúráknak.

Érdekes példa ugyanarra a szabályra a Coca-Cola, amelynek sikerét a glokalizációnak köszönheti. Az 1955-ben a Fülöp-szigetek lakóinak szánt “Pearl of the Orient” reklám kiemelkedő népszerűségnek örvendett. A márka erőfeszítéseit a filippínó kultúrára és annak egyediségére összpontosította, ami lehetővé tette a márka számára, hogy elnyerje a helyi közösség elismerését és növelje az ital iránti keresletet.

A glokalizáció példái nem korlátozódnak a gasztronómiai szektorra. Egy nemzetközi bolt hálózat, a Walmart arra összpontosít, hogy a legjobb vásárlási élményeket nyújtsa az ügyfeleknek, figyelembe véve a kulturális különbségeket és a különböző nemzetiségek által preferált szolgáltatási stílusokat.

A Whirpool márka, hogy megfeleljen a célcsoportok elvárásainak, olyan termékeket hoz létre, amelyek figyelembe veszik a kulturális különbségeket. Például, amikor az indiai piacon fejlesztették működésüket, a cég egy testreszabott mosógépet javasolt, amely képes mosni a szári és más hosszú anyagokat anélkül, hogy a szövet beszorulna a gépbe.

Összefoglalás

Miért előnyös követni a glokalizáció ötletét? A glokalizáció lehetővé teszi a vállalkozók számára, hogy megértsék a specifikus ügyfélcsoportok igényeit, kiemelve a társadalom kulturális referenciáinak fontosságát. Ennek eredményeként egy ilyen megközelítés előnyöket hoz a cégnek és a vásárlóknak.

Olvasd el ezt is: Globális vezetési trendek az üzletben 2022-re és 2023-ra

Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a nyüzsgő méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en.

Andy Nichols

Egy problémamegoldó, aki 5 különböző diplomával és végtelen motivációs tartalékkal rendelkezik. Ez teszi őt tökéletes vállalkozóvá és menedzserré. Amikor alkalmazottakat és partnereket keres, a világ iránti nyitottságot és kíváncsiságot tartja a legfontosabb tulajdonságoknak.

View all posts →