A dropshipping és a harmadik fél általi teljesítés az e-kereskedelemben használt teljesítési módszerek formái. Egy új vállalat indítása azzal a félelemmel jár, hogy nem minden megy majd jól. Felteszünk magunknak kérdéseket: sikeres lesz? Lesz elég pénzügyi forrásom ahhoz, hogy a piacon maradhassak? Az új vállalkozók olyan megoldásokat keresnek, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy pénzt takarítsanak meg anélkül, hogy radikális döntéseket kellene hozniuk. A logisztikai folyamatok kiszervezése dropshipping és harmadik fél általi teljesítés formájában az egyik legelőnyösebb megoldás a kezdő vállalkozók számára.
Dropshipping és harmadik fél általi teljesítés – tartalomjegyzék:
- Dropshipping – két modell
- A dropshipping kockázata
- Harmadik fél általi teljesítés
- A harmadik fél általi teljesítés előnyei és hátrányai
- Harmadik fél általi teljesítés és dropshipping
- Összegzés
Dropshipping – két modell
Általában a dropshipping ötlete azt jelenti, hogy a működésünkhöz raktárat bérelünk. A tranzakcióban három fél van – eladó, vevő és az üzlet tulajdonosa (általában a kereskedő, nagykereskedő vagy a termék gyártója). A tranzakció a vevő és az eladó kapcsolatával kezdődik, és a termék átadásának pillanatában ér véget. Fontos, hogy az eladó nem fér hozzá a megvásárolt fizikai termékekhez. A terméket a kereskedő szállítja a vevőhöz.
A dropshipping két különböző változata van az eladó tevékenységének típusa szerint. Az első modellben az eladó közvetítői szolgáltatásokat nyújt, ami azt jelenti, hogy az eladó az ügyfelek keresésével és a tranzakciók lebonyolításával foglalkozik, de nem foglalkozik a termék megvásárlásával. A puszta értékesítési tranzakció – mind formálisan, mind a szállítás szempontjából – a kereskedő és a vevő között zajlik.

A második modellben az eladó részt vesz az áruk kereskedelmében. Tevékenysége a bolt tipikus, standard működésére emlékeztet – árukat vásárol és értékesít az ügyfeleknek. Van egy különbség, itt az eladó nem rendelkezik közvetlen kapcsolattal a termékkel, és a szállítást a kereskedőre bízza, aki közvetlenül a vevőknek szállítja az árut.
A dropshipping kockázata
A dropshipping fő előnye a kényelme és költséghatékonysága a vállalat saját elosztásához képest.
Sok megtakarítás kapcsolódik ahhoz a tényhez, hogy a vállalatnak nincs saját raktára, mint például: bérleti költségek, a szállításhoz szükséges anyagok ára és a raktárban dolgozó alkalmazottak bére. A raktározási költség még magasabb olyan speciális anyagok esetében, mint az élelmiszerek vagy vegyszerek, amelyek különleges tárolási körülményeket igényelnek.
A dropshipping idő- és energia-megtakarítást jelent a szállítási menedzsmenttel kapcsolatosan: csomagok előkészítése és készletellenőrzés. Az ilyen folyamatok nehezen kezelhetők, különösen a saját vállalkozás indításának kezdetén, amikor a vállalkozó általában egyedül dolgozik.
A dropshipping módszer használatának eldöntésekor érdemes figyelembe venni a kockázatokat. Elsősorban különös figyelmet kell fordítani a saját vállalatunk lehetőségeire, hogy észleljük, mikor válik a dropshipping feleslegessé. Érdemes felkészülni arra az időre, amikor a vállalatunk már nem függ másoktól. Ezenkívül, amikor egy együttműködő partnert választunk, mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy megbízható, kompetens kereskedőt találjunk, aki garantálja a magas színvonalú termékeket és a magas színvonalú szállítást. Ez fontos, mert egy termék, amely nem felel meg a megállapodásnak, ugyanúgy, mint a rendetlen szállítás, rontja a kereskedő és az eladó hírnevét.
Harmadik fél általi teljesítés
A harmadik fél általi teljesítés egy olyan szállítási típus, amelyet külső cég valósít meg. A külső cég felelős a teljes (a választott modelltől függően) rendeléskezelési folyamat egy részéért. Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy az eladónak nem kell aggódnia a beszállítótól való átvétel, az ügyfélhez való szállítás, a panaszok és visszaküldések kezelése, vagy az ügyfelekkel való kapcsolattartás miatt. Mindezeket a szolgáltatásokat a külső cég kezeli.
Az eladónak nem kell fizetnie a készlet tárolásáért – vannak tárolási bérleti költségek, gépek, amortizáció vagy a személyzet foglalkoztatásának költségei.

A harmadik fél általi teljesítés előnyei és hátrányai
A harmadik fél általi teljesítés fő előnyei:
- Az eladó nem fizet a termékek tárolásáért.
- Az eladó csak a használt felületért fizet.
- A harmadik fél szolgáltató teljes felelősséget vállal a tárolási feltételekért (hőmérséklet, biztonság, páratartalom).
- A rendelések egyedileg csomagolhatók, és személyre szabott jegyek könnyen hozzáadhatók.
- A kereskedők megtakarítanak a szállítási költségeken – a harmadik fél szolgáltatók jobb helyzetben vannak az árak tárgyalására a szállítócégekkel.
- Az e-kereskedelmi rendszerek integrálhatók a tárolási rendszerekkel – az összes folyamat nyomon követhető.
- Az eladó időt takarít meg – a vállalatának nem kell a rendelések kiszolgálásával foglalkoznia, és a bolt promóciós tevékenységeire összpontosíthat.
A harmadik fél általi teljesítés fő hátrányai:
- A harmadik fél általi teljesítés, mint bármely más szolgáltatás, nem ingyenes.
- Néhány harmadik fél szolgáltató megköveteli, hogy a minimum rendelési mennyiségért fizessünk az együttműködés megkezdéséhez.
- A szolgáltató lojalitása és megbízhatósága különösen fontos, mivel tevékenysége közvetlenül befolyásolja a vállalat márkaképét az ügyfelek körében.
Harmadik fél általi teljesítés és dropshipping
A dropshipping egy olyan teljesítési modell, amelyben az üzlet közvetítőként működik, és kis díjat számít fel minden eladott termékért. Az üzlet felelős a rendelés feldolgozásáért, de a termék a forgalmazó raktárából kerül elküldésre.
A harmadik fél általi teljesítés és a dropshipping közötti fő különbség az, hogy a harmadik fél boltja a termék tulajdonosa, és csak egy tárolóhelyet bérel, ahol a termék tárolva van, míg a dropshipping esetében a választék nem tartozik az üzlethez.
Összegzés
A teljesítési módszer kiválasztása választás kérdése. Jó tudni mindkét típusú teljesítés előnyeit és hátrányait. Néhány bolt tulajdonosa úgy dönt, hogy kombinálja a két lehetőséget. Ez nem könnyű, de az eredmények nagyon kielégítőek.
Olvassa el ezt is: 4 alapvető üzleti modell az e-kereskedelemben
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten.
Martin Sparks
Az e-kereskedelem iránt érdeklődők, akik folyamatosan kutatnak az interneten, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy nem hagytak ki semmilyen fontos információt a nyereséges online boltok indításával és bővítésével kapcsolatban.