Mik a fő üzleti modellek az e-kereskedelemben? Vannak különbségek ezek között a modellek között? Fontos az üzleti modellek megértése az online üzleti tevékenységekhez? Saját online bolt működtetése nemcsak a piac ismeretét, hanem az üzleti modell specifikálását is megköveteli az vállalkozótól. Olvassa el a cikket, hogy megtudja a vállalati világban használt alapvető modellekről.
4 alapvető üzleti modell az e-kereskedelemben – tartalomjegyzék:
- Üzlet-fogyasztó (B2C)
- Üzlet-üzlet (B2B)
- Fogyasztó-fogyasztó (C2C)
- Fogyasztó-üzlet (C2B)
- Üzleti modellek az e-kereskedelemben – összefoglalás

Üzlet-fogyasztó (B2C)
A kliens típusa szerint négy alapvető e-kereskedelmi modell létezik: B2C, B2B, C2C és C2B. A B2C modell az vállalkozó és egy egyéni kliens közötti kapcsolat típusa. Ez a típus közvetlenül a fogyasztónak értékesít termékeket, aki egyben a végfelhasználó is. A B2C az egyik legnépszerűbb üzleti modell. Ez a modell típusokra osztható:
- közvetlen eladó – a kliens közvetlenül vásárolja meg a terméket az online eladótól
- online közvetítő – ilyen kapcsolatban van egy közvetítő, aki nem a termék (szolgáltatás) valódi tulajdonosa. Az ilyen típusú szolgáltatást kínáló weboldalak például a Trivago, Etsy és Pakamera
- B2C hirdetés alapú – a weboldalon található ingyenes tartalom vonzza a felhasználókat és személyre szabott hirdetéseket jelenít meg
- B2C közösségépítés alapú modell – például a Facebook internetes közösségeket hoz létre, míg más weboldalak olyan hirdetéseket készítenek, amelyek a megfelelő célzást használják
- fizetős – egyes szolgáltatások, például a Netflix, díj ellenében biztosítják a tartalmat a fogyasztóik számára. Néhány weboldal ingyenes hozzáférést kínál az anyagokhoz, de csak korlátozott verzióban.
A B2C előnyei
A B2C üzleti modell fő előnyei közé tartozik a rövid döntéshozatali folyamat – a kliens általában az egyetlen személy, aki dönt a vásárlásról. A globális értékesítés lehetőségével még a kis cégek is elérhetik a világ minden tájáról érkező fogyasztókat. Az eladók analitikai eszközöket, például Google Analytics használhatnak az ügyfelekről szóló információk gyűjtésére. Ez a tudás felhasználható a kommunikáció és a hirdetések személyre szabására.
A B2C hátrányai
A B2C modell legnagyobb hátránya az vállalkozó szempontjából az ügyfelek megszerzésének szükségessége. Nehezebb állandó ügyfeleket szerezni, ezért a pénzügyi források nagy részét marketing célokra kell fordítani. A másik akadály a magas piaci verseny.
A B2C modell főként a kapcsolaton alapul, amely a fogyasztók és az eladó között áll fenn, ami azt jelenti, hogy ezt a kapcsolatot rendszeresen fenntartani kell. A cégek tudják, hogy az új ügyfelek megszerzésének költsége magasabb, mint a meglévő ügyfelek hűségének megőrzése, ezért a cégek mindent megtesznek az ügyfelek elvárásainak teljesítése érdekében. Például a népszerű módja az ügyfelek vonzásának a hűségprogramok használata.
Üzlet-üzlet (B2B)
Ez a kapcsolat két vállalat között áll fenn. A vállalat közvetlenül értékesíti termékét (szolgáltatásait) más vállalatoknak. Ilyen kapcsolatok létesíthetők két közvetítő, kereskedő, beszállító és más üzleti partner között. A B2B modellben kétféle kereskedelmi csere létezik:
- Vertikális – ez a kereskedelmi csere típusa, amely egyetlen ágazaton (ágazaton) belül zajlik
- Horizontális – ez egy olyan csere típusa, ahol a tranzakciók sok ágazaton belül zajlanak
A B2B előnyei
A B2B modell egyik előnye az ügyfél bizonyossága, ami magas konverziós arányt eredményez. Általában, amikor az üzleti ügyfelek terméket keresnek, az azért van, mert meg akarják vásárolni, nem csupán böngészni az egyéni ügyfelekhez hasonlóan. Az üzleti ügyfelek tipikus rendelése nagyobb, mert a cégek gyakran döntenek a nagy tételben történő vásárlás mellett.
A B2B hátrányai
A modell fő hátránya az elhúzódó döntéshozatali folyamat. Ez összefügg azzal, hogy sokkal több döntéshozónak kell jóváhagynia a vásárlást a cég számára. Az ügyfeleknek meg kell beszélniük és össze kell hasonlítaniuk az összes elérhető ajánlatot a felügyelőikkel, mielőtt meghozzák a végső döntést. A termék költsége jelentős jelentőséggel bír, ezért a legtöbb beszélgetés az eladók és a vásárlók között áralkudozás.
Fogyasztó-fogyasztó (C2C)
A C2C egy üzleti kapcsolat két egyéni személy között. Az egyének sok elérhető értékesítési platform segítségével értékesíthetik termékeiket vagy szolgáltatásaikat. Cserélhetik az árucikkeket, vagy használt termékeket is vásárolhatnak. Azok a weboldalak, amelyek megkönnyítik az értékesítési folyamatot, általában díjat számítanak fel minden aukcióért, vagy különböző típusú díjat kérnek (a termék további népszerűsítése érdekében).
A C2C előnyei
A C2C modell fő előnye a platformok elérhetősége, amelyek ebben a modellben használatosak. Széles lefedettséggel rendelkeznek és sok piacot elérnek, ezért az eladó széles ügyfélkörnek kínálhatja termékét. Ez a tevékenység általában alacsony költségekkel jár, mert nincs szükség saját domainre vagy marketing tevékenységekre. A közvetlen értékesítés minden érintett fél számára előnyös, mert a kliens alacsonyabb árakat várhat, míg az eladó még mindig többet nyerhet a termékeivel.
A C2C hátrányai
Az eladó szempontjából nincs biztosíték arra, hogy a képeken bemutatott termék megegyezik a valósággal. Néhány platform nem garantál semmilyen védelmet a vásárlónak.
Fogyasztó-üzlet (C2B)
Ez a modell a hagyományos értékesítési módszer fordítottja. A C2B kapcsolatban az egyéni felhasználók termékeket (szolgáltatásokat) szállítanak a cégeknek. A modell azon értékeken alapul, amelyeket az egyéni kliens szeretne átadni a cégnek – ez lehet akár: termékek, szolgáltatások, megoldások vagy ötletek.
A cégeknek szolgáltatásokat kínáló egyének között vannak bloggerek, akik marketing szolgáltatásokat nyújthatnak, vagy fotósok, akik képeiket értékesítik a cégeknek. A közvetítők, akik a cégek és a magánszemélyek között közvetítenek, szintén a C2B kapcsolatot képviselik.
A C2B előnyei
A C2B fő előnye a sok fogyasztóhoz való hozzáférés, akik szeretnék kínálni szolgáltatásaikat. Ennek köszönhetően a cégek az árakat a fogyasztók igényeihez igazíthatják. Ez pozitívan befolyásolja az ár/érték arányt. A jó vásárlói vélemények növelik a márka hitelességét.
A C2B hátrányai
A cég szempontjából a C2B fő hátránya az árakkal kapcsolatos határozatlanság, mivel a fogyasztók határozzák meg az értékeiket. A fogyasztó szempontjából ahhoz, hogy a együttműködés nyereséges legyen, hatalmas forgalomnak kell lennie azon a weboldalon, amelyen a fogyasztó együttműködik.
Vannak más üzleti modellek is, ezek a következők:
- G2B (kormány-üzlet) – ebben a kapcsolatban a cég együttműködik kormányzati szervekkel és közigazgatási egységekkel
- G2C (kormány-polgár) – a kormány és a civilek közötti kapcsolat, amely az elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos tevékenységekből áll, mint például az adófizetés, járművek regisztrálása
- B2A (üzlet-közigazgatás) – a cégek és a kormányzati közigazgatási hivatalok közötti kapcsolat

Üzleti modellek az e-kereskedelemben – összefoglalás
Az üzleti modellek megértése az e-kereskedelemben kulcsfontosságúnak tűnik az online üzleti tevékenységekhez. Az online boltok és más típusú online tevékenységek jobb megértést igényelnek a vállalati világban használt modellekről. Az e-kereskedelem legnépszerűbb üzleti modelljein kívül léteznek más, kevésbé népszerű együttműködési formák is a piacon, de a szövegben a legnépszerűbbekre, mint a B2C, B2B, C2C vagy C2B összpontosítottunk.
Ez minden, amit tudnia kell az e-kereskedelem üzleti modelljeiről. Ha többet szeretne megtudni az e-kereskedelemről, olvassa el ezt a cikket: 4 legjobb e-kereskedelmi analitikai eszköz
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren, LinkedInen, Instagramon, YouTube-on, Pinteresten.
Martin Sparks
Az e-kereskedelem iránt érdeklődők, akik folyamatosan kutatnak az interneten, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy nem hagytak ki semmilyen fontos információt a nyereséges online boltok indításával és bővítésével kapcsolatban.