Herzberg motivációs elmélete egy jól ismert fogalom, amelyet néha kettős tényező elméletnek vagy két tényezős elméletnek neveznek. A motiváció pszichológiája szerint a munkavállalók munkába való elköteleződése számos különböző tényezőtől függ. A munkáltató különféle ösztönzőket használhat a munkavállalók befolyásolására, de egyes intézkedések kedvezőtlen eredményeket hozhatnak. Mi a legjobb módja tehát a munkavállalók motiválásának a munkahelyi elégedettség növelésére és a munkáltató számára előnyök biztosítására?
Herzberg motivációs elmélete – tartalomjegyzék:
Herzberg motivációs elmélete
Frederick Herzberg pszichológus 1959-ben dolgozta ki motivációs elméletét. Kutatásai eredményeként bemutatta a Két tényezős motivációs elmélet nevű koncepciót. Ebben a modellben kétféle tényező befolyásolja a motivációt a munkahelyen: alapvető higiéniai tényezők és magasabb rendű motiváló tényezők.
Higiéniai tényezők (belső)
A higiéniai tényezők a munkahelyhez kapcsolódó motivációs források. A higiéniai tényezőkre való figyelem hiánya elégedetlenséget okoz a munkahelyen, míg a elégedetlenség megelőzése nem biztosít pozitív motivációt. Számos higiéniai tényező létezik, például:
- Munkahelyi körülmények – a munka funkcionalitása és kényelme
- Interperszonális kapcsolatok a munkavállalók, osztályok és a vezetőség között
- Javadalmazás – fizetés és juttatások
- Munkabiztonság – a foglalkoztatás stabilitásának érzése
- Hatás a munkavállalók magánéletére és a megfelelő életszínvonal biztosításának képessége
- A vezetés minősége és a feletteshez fűződő kapcsolat
- Cégpolitikák, szabályok és adminisztráció
Motiváló tényezők (külső)
A motiváló tényezők a munkával és a motiváló tényezők területén végzett fejlesztésekkel kapcsolatosak, amelyek növelik a munkával való elégedettséget, míg a külső tényezők figyelmen kívül hagyása nem okoz elégedetlenséget a munkavállaló számára. A motiváló tényezők listája a következőket tartalmazza:
- Elismerés – az erőfeszítéseket észlelni és értékelni kell a munkáltató által a jó teljesítmény megerősítése érdekében
- Felelősség – a munkavállalónak bizonyos szintű ellenőrzéssel kell rendelkeznie saját tevékenységei felett
- Előrelépési lehetőségek – a karrierlétrán való magasabb szintek elérésének és az életkörülmények javításának képessége
- Teljesítmény érzése – a munkavállalónak képesnek kell lennie a feladatok befejezésére és a célok elérésére
- Növekedési lehetőségek – esélyek a szakmai fejlődésre és a készségek fejlesztésére
Csak a higiéniai tényezők megváltoztatása után a cég összpontosíthat a motiváló tényezőkre. A motiváló tényezők kezelése nem lesz hatékony, amíg a munkavállalók magas szintű munkával kapcsolatos elégedetlenséget és stresszt tapasztalnak.

Herzberg motivációs elméletének alkalmazása
Herzberg motivációs elmélete azt magyarázza, hogy a higiéniai tényezők nem képesek növelni az egyének elégedettségét, és a munkakörülmények folyamatos javítása nem fogja növelni a termelékenységet. Ezért a munkáltatónak rendszeresen meg kell vizsgálnia a munkavállalói elégedetlenség szintjét. A külső tényezők (motivátorok) megállapítása akkor kezdődhet, amikor a munkavállalók elégedetlenségi szintje nulla.
A kívánt motivációs hatások elérése érdekében a munkáltatónak folyamatosan figyelmet kell fordítania a higiéniai tényezőkre és megfelelő munkakörülményeket kell biztosítania. Amikor a munkahigiénia biztosított, minden motiváló tényezőt fel lehet használni a munkavállalók motiválására, minden fél közös előnyére.

Olvassa el ezt is: Legjobb tippek a munkahelyi motiváció fenntartásához
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozzon aktív méhecskék közösségünkhöz a Facebookon, Twitteren és LinkedIn-en.
Nicole Mankin
HR menedzser, aki kiválóan képes pozitív légkört teremteni és értékes környezetet kialakítani a munkavállalók számára. Szereti látni a tehetséges emberek potenciálját, és mozgósítani őket a fejlődés érdekében.