Szabadúszó vagy, aki keres lehetőségeket a portfóliója népszerűsítésére? Manapság nemcsak a nagyvállalatok képesek kihasználni az internet erejét szolgáltatásaik népszerűsítésére és az ügyfelek vonzására. Bármely egyén, aki legalább egy kicsi költségvetéssel rendelkezik, képes online fellendíteni a karrierjét. Azonban mivel a belépési küszöb rendkívül alacsony, a verseny hatalmas. Az interneten rengeteg tervező, grafikus, szövegíró vagy webdesigner található gyönyörű, professzionális portfóliókkal.
Hogyan hozhatunk létre egyet, amely kiemel a tömegből és vonzza a potenciális ügyfeleket? A mai cikkben javasolni fogjuk hol és hogyan népszerűsíthetik a szabadúszók a portfóliójukat, és hogy nézzen ki egy ilyen portfólió, hogy hatékonyan értékesíthessen. Néhány példát is bemutatunk, hogy inspirációt nyújtsunk.
A szabadúszó portfóliójának fellendítésére vonatkozó tippek – tartalomjegyzék:
- Minden út… egy weboldalra vezet
- Veni, közösségi média, vici
- Hogyan használhatják a szabadúszók a különböző közösségi média csatornákat?
- A Nagy Zaj Elmélet a szabadúszó portfóliója
Minden út… egy weboldalra vezet
Nézzük meg a számokat
Természetesen megoszthatod a munkádat a Facebookon vagy a Behance-en (erről mindjárt bővebben), de nincs professzionálisabb, mint egy szabadúszó portfólió weboldal. Az, amelyet egy Photoshelter jelentés szerint több mint 60 százalékuk üzemeltet. Egy weboldal tökéletes hely arra, hogy megmutasd az ügyfeleknek a képességeidet és bemutasd a legjobb projektjeidet, így ismertté válhatsz mint egy olyan tervező, akivel érdemes együttműködni.
Tudtad, hogy a 26 000 és 50 000 dollár között kereső fényképészek 1/3-a közül 97 százaléknak van saját weboldala a munkájuk bemutatására?
Hogyan készítsd el a weboldal portfóliódat?
A hatékonyság érdekében a szabadúszó portfóliójának szépnek és hasznosnak kell lennie. A munkára kell összpontosítania, miközben tartalmaznia kell a legfontosabb információkat a tervezőről és a projektjeiről. Ezért érdemes egy percet szánni arra, hogy kitaláld, mit kereshetnek a weboldalad látogatói.
Keresd meg a weboldal portfólió példákat
Nézd meg Daniel Horowitz portfólióját, egy New York-i illusztrátort, aki napi szinten dolgozik olyan magazinokkal, mint a Wall Street Journal, a Time Magazine, a New York Times, a Business Week és a Harvard Business Review: www.daniel-horowitz.com

Daniel egy minimalista és esztétikailag vonzó weboldalt hozott létre, amely mentes minden zavaró tényezőtől, és tartalmazza mindazt, aminek ott kell lennie.
A weboldal struktúrája tiszta és egyszerű. Horowitz legfontosabb munkái a középpontban állnak, míg a bal oldalon közösségi média gombok és egy funkcionális menü található, amely a tervező által kiválasztott darabokat, híreket, azaz a legutóbbi Instagramra feltöltött fényképeket, egy életrajzi szekciót, elégedett ügyfelek véleményeit és sajtóanyagokat, valamint egy boltot és elérhetőséget tartalmaz.
Daniel nyilvánvalóan nem tüntette fel az összes munkáját a portfóliójában – csak azokat mutatta be, amelyeket a legjobbnak tart. Neked is így kell tenned. Egy másik okos ötlet, hogy csomagolt sajtóanyagokat is belefoglalj, amelyeket könnyen letölthetnek (ez hasznos az ügyfél kutatása során), és egy boltot, ahol megrendelheted a kész munkákat, például posztereket. Ne feledkezz meg a közösségi média linkekről sem.
Portfólió készítésekor tartsd szem előtt, hogy az első benyomások számítanak, ezért győződj meg róla, hogy figyelemfelkeltő elrendezésed van, és azonnal bemutatod a legszebb darabjaidat a kezdőoldalon. Itt ellenőrizd, hogy nem vagy-e titoktartási megállapodás hatálya alatt!
Ha pedig más jó portfóliók példáit keresed, látogass el a ollygibbs.com, ciriljazbec.com vagy studioairport.nl weboldalakra.
Veni, közösségi média, vici
A hasonló megjelenés ellenére a szabadúszó portfóliója nem csupán egy weboldal, hanem valami több. Ez a tervező közösségi média tevékenysége vagy egy ügyfélnek küldött e-mail is.
Közösségi média tevékenységek a szabadúszók körében
A fent említett 97 százalékos, magas jövedelmű fényképészek közül, akiknek saját weboldaluk van, a felük még mindig heti 4 órát szán a marketingre. Így lépjünk tovább a marketingről való beszélgetésre.
A közösségi média számos nagyszerű lehetőséget kínál arra, hogy elmeséld a történetedet a portfólióddal és vonzd az ügyfeleket. Nem meglepő, hogy amikor megkérdezték őket, hogyan tervezik új ügyfelek megszerzését, a fényképészek 60 százaléka azt mondta: közösségi médián keresztül.
Több mint 60 százalékuk használja erre a célra a Facebookot. A Facebook rajongói oldal lehetővé teszi számukra, hogy gyorsan elérjék az ezer potenciális ügyfelet, egy elkötelezett rajongói csoportot építsenek és közvetlenül értékesítsenek.
Hogyan használhatják a szabadúszók a különböző közösségi média csatornákat?
Minjae Lee, egy koreai illusztrátor, következetesen posztolja az illusztrációiról készült fényképeket a Fanpage-én – beleértve azokat is, amelyeken éppen dolgozik. Emellett próbál interakcióba lépni a rajongóival, kérve a véleményüket.

Gyakran posztol olyan videókat, amelyek bemutatják, hogyan készültek az illusztrációk, és linkeket oszt meg az online boltjához. Ezen kívül Minjae közzéteszi a rajongók által beküldött fényképeket, és rendszeres hírlevelet küld, hogy kapcsolatban maradjon a rajongóival. Így sikerült több mint 200 000 rajongót összegyűjtenie.
Lina Tesch, egy német fényképész, szintén rendszeresen posztolja a munkáit a Facebookon, valamint kulisszák mögötti fényképeket és videókat. Ő is linkeli a posztjait a modellek, művészek és márkák rajongói oldalaira (pl. divat), akikkel dolgozott, így bővíti a elérhetőségét. Időnként olyan fényképeket és videókat is posztol, amelyeket a követői kérnek tőle.

forrás: facebook.com/LinaTeschPhotography
Nyilvánvaló, hogy a Facebook nem minden. Vannak más csatornák is, mint a Tumblr, Twitter, Dribbble, Behance, Carbonmade, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Pixabay, Flickr vagy Forrst.
Behance
A grafikai munkák bemutatásának egyik legjobb helye a Behance, egy olyan oldal, amely mindenféle tervezőt összegyűjt – az illusztrátoroktól a webdesignerekig, fényképészekig és építészekig. Az olasz illusztrátor Denis Medri is meggyőződött arról, hogy a Behance-en való publikálás óriási hasznot hozott neki.
A “Steampunk Lady Spider” című képregénye annyira népszerűvé vált ott, hogy magát a Marvel-től keresték meg. Most Medri egy új karaktert alkot, amely megjelenik az új Spider-Man képregényükben.

Ha van profilod a Behance-en, az előadott projektek vonzó grafikai tervezése és a jó minőségű leírások mindenképpen előny. Azt is javasoljuk, hogy kövess más tervezőket és aktívan kommentáld a munkáikat. Az artisták profiljain a forgalom nagy része a kommentekből származik.
A szabadúszó portfólió bemutatásának egy másik nagyszerű helye az Instagram. Jelenleg a szolgáltatásnak több mint 200 millió felhasználója van. Közöttük természetesen nem hiányoznak a grafikai tervezők, fényképészek és tervezők.
Az egyik legnépszerűbb Brenton Clarke, egy grafikai tervező, aki a Sony-nak és a Huffington Post-nak dolgozik, hogy csak néhányat említsünk. Brenton rendszeresen frissíti a profilját a projektekről, amelyeken dolgozik, lenyűgöző fényképeket és kulisszák mögötti videókat tölt fel, és beszél arról, hogy hogyan halad.
Mindig próbálja megőrizni a szép, barátságos kapcsolatot a rajongóival. Jelenleg több mint 200 000 ember követi őt.

Kicsit kevesebben, de még mindig 75 ezer követi Darryll Jonest. Darryll az Instagramon vált híressé a fényképeivel, amelyekben játékosan mutatja be a játékait és mesél arról, hogy hogyan halad. A hatókörének növelése érdekében Jones összehangolja a fényképeit népszerű címkékkel.

forrás: Instagram.com/darrylljones
Jó ötlet figyelni a Twittert is, amelyet jelenleg a fényképészek 1/4-e használ. A legnépszerűbbek, mint Zack Arias vagy Eric Kim, hasznos tippeket, inspiráló fényképeket és kulisszák mögötti információkat osztanak meg. Holly Booth, egy brit fényképész, rendszeresen frissíti a profilját a projektekről, amelyeken dolgozik, és kéri a rajongói véleményeket.
Gyakran linkeket oszt meg érdekes cikkekre és eszközökre, amelyeket úgy gondol, hogy a rajongók érdekesnek találhatnak. Ő is részt vesz a vitákban, és próbál kapcsolatban maradni népszerű bloggerekrel a Twitteren. A profilján nem találhatsz spamet és unalmas, lényegtelen tartalmat.

forrás: twitter.com/hollyphotobooth
Ahogy láthatod, számos csatorna és lehetőség van a szabadúszó portfóliójának népszerűsítésére. Nézd meg a következő részben még néhányat!
A Nagy Zaj Elmélet a szabadúszó portfóliója
A közösségi média csatornák fenntartása mellett érdemes:
- érdekes cikkeket és legfrissebb híreket keresni az interneten, kommentálni őket, és elküldeni a véleményedet újságíróknak – van esély arra, hogy a megjegyzésed bekerüljön a publikációba;
- együttműködést kialakítani webportálokkal, és szakmai cikkeket írni számukra egy adott témában;
- ha nem sikerül a portálokkal, semmi sem veszett el – még mindig vannak blogok;
- ellenőrizd a kezdőknek szóló szabadúszó weboldalakat
- linket elhelyezni a weboldaladra az e-mailek láblécében és a fórumok aláírásaiban – így minden poszt és e-mail növeli a lehetőségeidet, hogy a portfóliódat egy potenciális ügyfél lássa, és esetleg meghívást kapj az együttműködésre;
- versenyeket is rendezhetsz a Facebookon vagy az Instagramon – az emberek szeretik a ingyenes dolgokat!
- próbáld meg online értékesíteni a munkádat
- még jobb ötlet ingyenes anyagokat (például ingyenes stock vagy e-könyv oktatóanyagokat) készíteni, és használni a “Fizess egy Tweet-tel” opciót.
Ha tetszik a tartalmunk, csatlakozz a szorgos méheink közösségéhez a Facebookon, Twitteren, LinkedIn-en, Instagramon, YouTube-on, Pinterest-en, TikTok-on.
Mira Bodhi
Ismeri a szabadúszó munkának az előnyeit és hátrányait, és mégis a legjobbat hozza ki belőle. Az időgazdálkodás és az önmotiváció a legnagyobb előnyei. Jelenleg digitális nomád, és az egész világot bejárva dolgozik.